loadingTelekområdgivarna varnar om att telefonförsäljare redan börjat använda digitala avtal på ett sätt som inte alls ger möjlighet till eftertanke. Personen på bilden har ingen koppling till texten. Foto: Per Larsson / TTArkivbild.
Telekområdgivarna varnar om att telefonförsäljare redan börjat använda digitala avtal på ett sätt som inte alls ger möjlighet till eftertanke. Personen på bilden har ingen koppling till texten. Foto: Per Larsson / TTArkivbild.
Inrikes

Ny lag om telefonförsäljning kan få motsatt effekt – äldre kan luras

Epoch Times

Människor luras in i skriftliga avtal med påstridiga telefonförsäljare. Den första september träder en lagändring i kraft som skulle hjälpa och uppmana till eftertanke – men i praktiken kan den få helt motsatt effekt.

Om telefonförsäljarens erbjudande låter lysande och du bestämmer dig för att slå till måste du från och med den första september skriftligen bekräfta att du verkligen går med på att köpa produkten eller tjänsten. Förhoppningen är att det nya kravet ska skydda konsumenten genom längre betänketid och chans att reflektera kring köpet, till skillnad från de snabba beslut som muntliga avtal kan locka till.

– Det är ett bra syfte, men bieffekten blir att när man väl har signerat ett avtal så sitter man betydligt mer fast i det än om det bara finns muntligt, säger Mattias Grafström, vd för organisationen Telekområdgivarna.

"Ett helt annat"

Majoriteten av de som luras är äldre personer, enligt Grafström. Han säger att alldeles för många litar på säljaren och inte läser igenom avtalen innan de skriver under. Man sätter en tilltro till att det som utlovas muntligt är samma sak som står skriftligt.

– Och så är det ofta inte. Det finns försäljare som använder det nya kravet för att lova guld och gröna skogar i telefonsamtalet, sedan skickar de över ett helt annat avtal, säger Mattias Grafström

Hinner passera

Strax efter att de skickat avtalet, ringer försäljaren upp igen och stressar konsumenten till att underteckna.

– "Nu har jag skickat över avtalet, nu kan du bara bläddra längst ner och klicka i den gröna rutan", säger de, berättar Grafström.

Konsekvensen kan bli att man då signerat ett avtal som det står något helt annat i, än det man fått förklarat för sig på telefon. Sedan går det så lång tid innan man får den första räkningen att fristen för ångerrätt hinner passera.

– Det har alltså blivit ännu viktigare att läsa igenom alla avtal, innan man bestämmer sig, säger Grafström.

(Elisa Amorelli/TT)

Fakta: Tips om du ska skriva under

Låt dig inte stressas: Signera aldrig ett avtal utan att noga kontrollera att det stämmer överens med vad säljaren lovat. Ett klick på ett digitalt avtal är lika bindande som ett underskrivet avtal med papper och penna.

Ingå aldrig ett nytt avtal om du har bindningstid kvar på ett gammalt: Om du byter operatör under bindningstiden kommer du med stor säkerhet att få betala för det själv på ett eller annat sätt, antingen till din tidigare operatör eller till den nya. Det gäller även om den nya operatören säger att de ska stå för kostnaderna för att lösa ditt tidigare avtal.

Om du ångrar dig, gör det skriftligt! Vid telefonförsäljning har du, precis som tidigare, två veckors ångerrätt efter det att du skriftligen har accepterat avtalet. Om du vill ångra dig bör du göra det skriftligen (via e-post eller brev där du har kvar en kopia) för att kunna bevisa att du ångrat dig.

Får du en faktura utan att du signerat, bestrid den skriftligt! Det är operatören som ska bevisa att det finns ett giltigt avtal, det vill säga ett som du skrivit under eller signerat digitalt. Om denne inte kan visa det är avtalet ogiltigt och du behöver inte betala för vare sig tjänster eller produkter som du inte beställt

Källa: Telekområdgivarna

Den här katten leker ”skjutlekar” med stor inlevelse – märkligt

Val 2018 – Utmanarna till riksdagen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingTelekområdgivarna varnar om att telefonförsäljare redan börjat använda digitala avtal på ett sätt som inte alls ger möjlighet till eftertanke. Personen på bilden har ingen koppling till texten. Foto: Per Larsson / TTArkivbild.
Telekområdgivarna varnar om att telefonförsäljare redan börjat använda digitala avtal på ett sätt som inte alls ger möjlighet till eftertanke. Personen på bilden har ingen koppling till texten. Foto: Per Larsson / TTArkivbild.
Inrikes

Ny lag om telefonförsäljning kan få motsatt effekt – äldre kan luras

Epoch Times

Människor luras in i skriftliga avtal med påstridiga telefonförsäljare. Den första september träder en lagändring i kraft som skulle hjälpa och uppmana till eftertanke – men i praktiken kan den få helt motsatt effekt.

Om telefonförsäljarens erbjudande låter lysande och du bestämmer dig för att slå till måste du från och med den första september skriftligen bekräfta att du verkligen går med på att köpa produkten eller tjänsten. Förhoppningen är att det nya kravet ska skydda konsumenten genom längre betänketid och chans att reflektera kring köpet, till skillnad från de snabba beslut som muntliga avtal kan locka till.

– Det är ett bra syfte, men bieffekten blir att när man väl har signerat ett avtal så sitter man betydligt mer fast i det än om det bara finns muntligt, säger Mattias Grafström, vd för organisationen Telekområdgivarna.

"Ett helt annat"

Majoriteten av de som luras är äldre personer, enligt Grafström. Han säger att alldeles för många litar på säljaren och inte läser igenom avtalen innan de skriver under. Man sätter en tilltro till att det som utlovas muntligt är samma sak som står skriftligt.

– Och så är det ofta inte. Det finns försäljare som använder det nya kravet för att lova guld och gröna skogar i telefonsamtalet, sedan skickar de över ett helt annat avtal, säger Mattias Grafström

Hinner passera

Strax efter att de skickat avtalet, ringer försäljaren upp igen och stressar konsumenten till att underteckna.

– "Nu har jag skickat över avtalet, nu kan du bara bläddra längst ner och klicka i den gröna rutan", säger de, berättar Grafström.

Konsekvensen kan bli att man då signerat ett avtal som det står något helt annat i, än det man fått förklarat för sig på telefon. Sedan går det så lång tid innan man får den första räkningen att fristen för ångerrätt hinner passera.

– Det har alltså blivit ännu viktigare att läsa igenom alla avtal, innan man bestämmer sig, säger Grafström.

(Elisa Amorelli/TT)

Fakta: Tips om du ska skriva under

Låt dig inte stressas: Signera aldrig ett avtal utan att noga kontrollera att det stämmer överens med vad säljaren lovat. Ett klick på ett digitalt avtal är lika bindande som ett underskrivet avtal med papper och penna.

Ingå aldrig ett nytt avtal om du har bindningstid kvar på ett gammalt: Om du byter operatör under bindningstiden kommer du med stor säkerhet att få betala för det själv på ett eller annat sätt, antingen till din tidigare operatör eller till den nya. Det gäller även om den nya operatören säger att de ska stå för kostnaderna för att lösa ditt tidigare avtal.

Om du ångrar dig, gör det skriftligt! Vid telefonförsäljning har du, precis som tidigare, två veckors ångerrätt efter det att du skriftligen har accepterat avtalet. Om du vill ångra dig bör du göra det skriftligen (via e-post eller brev där du har kvar en kopia) för att kunna bevisa att du ångrat dig.

Får du en faktura utan att du signerat, bestrid den skriftligt! Det är operatören som ska bevisa att det finns ett giltigt avtal, det vill säga ett som du skrivit under eller signerat digitalt. Om denne inte kan visa det är avtalet ogiltigt och du behöver inte betala för vare sig tjänster eller produkter som du inte beställt

Källa: Telekområdgivarna

Den här katten leker ”skjutlekar” med stor inlevelse – märkligt

Val 2018 – Utmanarna till riksdagen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024