loading

Coop stärker positionen på svensk matmarknad. Foto: Izabelle Nordfjell/TT-arkivbild
Coop stärker positionen på svensk matmarknad. Foto: Izabelle Nordfjell/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Netto lämnar Sverige – Coop köper butikerna

Epoch Times

Coop köper danska Nettos samtliga 163 butiker i Sverige, merparten i den södra landsänden. Huvuddelen ska behållas och skyltas om.

– Det är ett kompletterande köp. Vi har låga marknadsandelar och vita fläckar i södra Sverige, motiverar Coop Butiker och Stormarknaders vd Christian Wijkström köpet.

Därmed lämnar Netto den svenska marknaden. Den danska lågpriskedjans intåg i Sverige i början av 2000-talet blev aldrig någon succé. Precis som för tyska Lidl har det gått trögt att ta plats vid det svenska matbordet.

Coop har haft sina egna problem. Det är alltså två kedjor med lönsamhetsproblem som nu hittat varandra. Med köpet stärker Coop sin ställning som tvåa på livsmedelsmarknaden. Coop som länge har brottats med svaga siffror har de senaste åren gjort om organisation och verksamhet och har sedan 2015 vänt förlusten till vinst. Att växa är nödvändigt för att lyfta resultatet, enligt Magnus Johansson, vd för Coop Sverige.

– Vi har behov av att stärka oss för att ge huvudkonkurrenten en match, säger Christian Wijkström.

Så här kunde det se ut när Netto öppnade en butik 2004 i Halmstad. Stefan Lindblom/TT-arkivbild

Överlägsen etta

Överlägsen etta på matmarknaden är Ica som har runt hälften av livsmedelsmarknaden. Därefter kommer ingenting, sedan kommer Coop och Axfood, den senare med varumärken som Hemköp och Willys på runt 17–18 procent vardera. Lågpriskedjan Netto har blygsamma två procent av marknaden, strax efter Lidl, enligt Delfi Marknadspartners, DLF och HUI Research kartläggning som avser 2017.

Men att Lidl skulle gå samma väg som Netto och lämna Sverige, tror inte Per Andersson, senior analytiker på HUI Research.

– Nej, inte alls. Lidl är en framgångsrik aktör och har utvecklats starkt, säger han.

I och med affären försvinner en spelare och konkurrensen kan bli lidande.

– Så kan man tänka, säger Christian Wijkström.

Men hans bild är snarare att konkurrensen förbättras när Coop stärker sina aktier gentemot huvudkonkurrenten Ica. Per Andersson, analytiker på HUI Research, är inne på samma linje.

– För konsumenterna tror jag det här kan bli bra, det är bättre med en stark ägare, säger Andersson som välkomnar affären.

– Det var länge sedan vi såg ett så stort förvärv i dagligvaruhandeln, det är roligt att konkurrenterna tar upp kampen med Ica, säger han.

Konkurrensverket kommer att titta på affären, men eftersom Netto är en så liten spelare borde inte köpet gå i stöpet.

– Vi har anmält affären till Konkurrensverket och avvaktar nu deras process, säger Christian Wijkström.

Hemlig summa

Enligt Christian Wijkström har inte Coop som syfte med affären att lägga ner de köpta butikerna. De drygt två tusen Nettoanställda kan därmed känna sig hyfsat säkra på sina jobb.

– Nej, vi gör inte en affär där vi behöver göra butiksnedläggningar som en första fråga. Vi gör en affär där vi behöver komplettera vårt nätverk. Huvuddelen blir kvar, säger han.

Sedan kan vissa enskilda butiker ändå komma att läggas ner, men det görs i den normala verksamheten också. I fjol stängde Coop ner elva butiker. I år är siktet inställt på fler nyöppnade än nedlagda butiker, vid sidan om affären med Netto.

Coop vill inte avslöja någon köpesumma på Nettobutikerna.

– Vi har en finansiell situation nu som gör att vi kan göra det här, säger Wijkström.

(Olle Lindström/TT)

Marknadsandelar

(TT)

Livsmedelskedjornas marknadsandelar i Sverige. Siffrorna avser 2017:

Ica, 50,4 procent

Coop, 18,2 procent

Axfood (Hemköp, Willys), 17,2 procent

Bergendahls (City Gross), 7,5 procent

Lidl, 4,4 procent

Netto, 2,2 procent

Källor: DLF, Delfi och HUI Research

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Coop stärker positionen på svensk matmarknad. Foto: Izabelle Nordfjell/TT-arkivbild
Coop stärker positionen på svensk matmarknad. Foto: Izabelle Nordfjell/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Netto lämnar Sverige – Coop köper butikerna

Epoch Times

Coop köper danska Nettos samtliga 163 butiker i Sverige, merparten i den södra landsänden. Huvuddelen ska behållas och skyltas om.

– Det är ett kompletterande köp. Vi har låga marknadsandelar och vita fläckar i södra Sverige, motiverar Coop Butiker och Stormarknaders vd Christian Wijkström köpet.

Därmed lämnar Netto den svenska marknaden. Den danska lågpriskedjans intåg i Sverige i början av 2000-talet blev aldrig någon succé. Precis som för tyska Lidl har det gått trögt att ta plats vid det svenska matbordet.

Coop har haft sina egna problem. Det är alltså två kedjor med lönsamhetsproblem som nu hittat varandra. Med köpet stärker Coop sin ställning som tvåa på livsmedelsmarknaden. Coop som länge har brottats med svaga siffror har de senaste åren gjort om organisation och verksamhet och har sedan 2015 vänt förlusten till vinst. Att växa är nödvändigt för att lyfta resultatet, enligt Magnus Johansson, vd för Coop Sverige.

– Vi har behov av att stärka oss för att ge huvudkonkurrenten en match, säger Christian Wijkström.

Så här kunde det se ut när Netto öppnade en butik 2004 i Halmstad. Stefan Lindblom/TT-arkivbild

Överlägsen etta

Överlägsen etta på matmarknaden är Ica som har runt hälften av livsmedelsmarknaden. Därefter kommer ingenting, sedan kommer Coop och Axfood, den senare med varumärken som Hemköp och Willys på runt 17–18 procent vardera. Lågpriskedjan Netto har blygsamma två procent av marknaden, strax efter Lidl, enligt Delfi Marknadspartners, DLF och HUI Research kartläggning som avser 2017.

Men att Lidl skulle gå samma väg som Netto och lämna Sverige, tror inte Per Andersson, senior analytiker på HUI Research.

– Nej, inte alls. Lidl är en framgångsrik aktör och har utvecklats starkt, säger han.

I och med affären försvinner en spelare och konkurrensen kan bli lidande.

– Så kan man tänka, säger Christian Wijkström.

Men hans bild är snarare att konkurrensen förbättras när Coop stärker sina aktier gentemot huvudkonkurrenten Ica. Per Andersson, analytiker på HUI Research, är inne på samma linje.

– För konsumenterna tror jag det här kan bli bra, det är bättre med en stark ägare, säger Andersson som välkomnar affären.

– Det var länge sedan vi såg ett så stort förvärv i dagligvaruhandeln, det är roligt att konkurrenterna tar upp kampen med Ica, säger han.

Konkurrensverket kommer att titta på affären, men eftersom Netto är en så liten spelare borde inte köpet gå i stöpet.

– Vi har anmält affären till Konkurrensverket och avvaktar nu deras process, säger Christian Wijkström.

Hemlig summa

Enligt Christian Wijkström har inte Coop som syfte med affären att lägga ner de köpta butikerna. De drygt två tusen Nettoanställda kan därmed känna sig hyfsat säkra på sina jobb.

– Nej, vi gör inte en affär där vi behöver göra butiksnedläggningar som en första fråga. Vi gör en affär där vi behöver komplettera vårt nätverk. Huvuddelen blir kvar, säger han.

Sedan kan vissa enskilda butiker ändå komma att läggas ner, men det görs i den normala verksamheten också. I fjol stängde Coop ner elva butiker. I år är siktet inställt på fler nyöppnade än nedlagda butiker, vid sidan om affären med Netto.

Coop vill inte avslöja någon köpesumma på Nettobutikerna.

– Vi har en finansiell situation nu som gör att vi kan göra det här, säger Wijkström.

(Olle Lindström/TT)

Marknadsandelar

(TT)

Livsmedelskedjornas marknadsandelar i Sverige. Siffrorna avser 2017:

Ica, 50,4 procent

Coop, 18,2 procent

Axfood (Hemköp, Willys), 17,2 procent

Bergendahls (City Gross), 7,5 procent

Lidl, 4,4 procent

Netto, 2,2 procent

Källor: DLF, Delfi och HUI Research

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024