Plånböcker fulla med kvitton kan snart bli ett minne blott. Allt fler butikskedjor erbjuder digitala kvitton.
Men att ersätta papperskvitton med digitala ställer nya krav på kunderna och riskerar att stjälpa snarare än hjälpa, varnar en expert.
Efter Hemköp och City Gross kommer även Ica att införa digitala kvitton från och med nästa år. Inledningsvis kommer matvarujättens bonuskunder att erbjudas att få sina kvitton mejlade till en digital brevlåda istället för i pappersform.
Enligt Peter Muld, digitalchef på Ica, är satsningen en del av koncernens hållbarhetsprojekt.
– Det är slöseri med papper att dela ut kvitton, och dessutom enklare för kunden att samla alla kvitton digitalt på ett ställe. Papperskvitton har en kort hållbarhetstid och dessutom hamnar de ofta i plånboken tillsammans med en massa andra kvitton, eller skrynkliga i fickan.
Klara miljöfördelar
I stället hamnar kvittona i digital form i kundens digitala brevlåda – om så önskas.
– Tanken är att det plingar till i telefonen så att man kan kolla det på en gång, säger Peter Muld, som tror att hälften av Icas kunder kommer att vilja ha digitala kvitton år 2025.
Enligt lagen måste säljare erbjuda kvitto vid varje köp. Kvittot kan vara i fysisk form eller elektronisk.
Slopade papperskvitton har klara miljöfördelar, anser även Jan Bertoft, generalsekreterare för organisationen Sveriges Konsumenter.
Utsatta grupper
Samtidigt understryker han vikten av att butikerna även i fortsättningen erbjuder papperskvitton.
– Det måste alltid finnas möjlighet att få ett kvitto i handen så att man inte sviker dem som inte är så digitala, vilket ofta kan vara utsatta grupper.
För att den digitala tjänsten ska vara till nytta måste det dessutom vara enkelt att samla, samt plocka upp och hitta kvittona.
– Om man måste lära sig nya program eller använda olika lösningar för olika butikskedjor är det inte till gagn för konsumenterna.
(Helen Preutz/TT)