loading
Vinyl- och cd-branschen använder mycket plast som senare slängs. Både tillverkare och artister funderar över hur skivbranschen kan bli mer miljövänlig. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT-arkivbild
Vinyl- och cd-branschen använder mycket plast som senare slängs. Både tillverkare och artister funderar över hur skivbranschen kan bli mer miljövänlig. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT-arkivbild
Utrikes

Musikbranschen vill minska plastanvändning

Epoch Times

Tycker du också om känslan av att riva bort plasten från en nyköpt cd eller vinylskiva? Snart kan det vara ett minne blott.

Såväl skivbolag som återförsäljare och artister funderar över möjligheterna att minska användandet av plast som inte återanvänds, visar en artikel av BBC.

– Vi har alltid sagt, från dag ett, att vi vill göra våra släpp så miljövänliga som möjligt, säger Joel Amey, trummis i bandet Wolf Alice.

Flera skivbolag har också börjat ta ställning i frågan. Patrick Ryder, manager på bolaget Picadilly Records, påpekar exempelvis att en skiva kan ha ett klistermärke runt öppningen, i stället för plast, för att visa att den är oöppnad.

GZ Media, en av Europas största vinyltillverkare, berättar att de ser över om plast kan återanvändas.

För ett år sedan startade vi ett projekt där vi försöker göra skivor av skräp, säger han till BBC.

(TT)

Mannen köpte ett hus – visste inte att han fick en hund på köpet

Slav under kommunismen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Vinyl- och cd-branschen använder mycket plast som senare slängs. Både tillverkare och artister funderar över hur skivbranschen kan bli mer miljövänlig. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT-arkivbild
Vinyl- och cd-branschen använder mycket plast som senare slängs. Både tillverkare och artister funderar över hur skivbranschen kan bli mer miljövänlig. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT-arkivbild
Utrikes

Musikbranschen vill minska plastanvändning

Epoch Times

Tycker du också om känslan av att riva bort plasten från en nyköpt cd eller vinylskiva? Snart kan det vara ett minne blott.

Såväl skivbolag som återförsäljare och artister funderar över möjligheterna att minska användandet av plast som inte återanvänds, visar en artikel av BBC.

– Vi har alltid sagt, från dag ett, att vi vill göra våra släpp så miljövänliga som möjligt, säger Joel Amey, trummis i bandet Wolf Alice.

Flera skivbolag har också börjat ta ställning i frågan. Patrick Ryder, manager på bolaget Picadilly Records, påpekar exempelvis att en skiva kan ha ett klistermärke runt öppningen, i stället för plast, för att visa att den är oöppnad.

GZ Media, en av Europas största vinyltillverkare, berättar att de ser över om plast kan återanvändas.

För ett år sedan startade vi ett projekt där vi försöker göra skivor av skräp, säger han till BBC.

(TT)

Mannen köpte ett hus – visste inte att han fick en hund på köpet

Slav under kommunismen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024