loading


En klar majoritet av svenskarna har under det senaste året sett munskydd ligga på marken som skräp. Foto: Håll Sverige Rent
En klar majoritet av svenskarna har under det senaste året sett munskydd ligga på marken som skräp. Foto: Håll Sverige Rent
Miljö

Munskydd – det nya gatuskräpet

Lotta Svedin

80 procent av svenskarna uppger att de har sett nedskräpning av munskydd under det senaste året. En tredjedel har sett det ”nya” skräpet dagligen. Det visar en undersökning som genomförts av Håll Sverige Rent.   

– Coronaskräpet är ett helt nytt skräp som inte har funnits förut, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent, i ett pressmeddelande.

Det nya coronaskräpet är här och Håll Sverige Rent ska i år för första gången kartlägga hur mycket det faktiskt skräpas ner med munskydd och plasthandskar.

Enligt en undersökning, som organisationen genomfört tillsammans med Novus, har en klar majoritet av svenskarna sett munskydd ligga och skräpa på marken under det senaste året. De vanligaste platserna är i närheten av kollektivtrafiken, på gator och trottoarer där 50 procent uppger att de sett det ”nya” skräpet.

Även utanför köpcentrum, gallerior, butiker, mataffärer, gågator och promenadstråk uppger många, mellan 42 till 35 procent, att de sett munskydd slängda på marken.

Ungefär en femtedel av de tillfrågade svarar att de sett bortslängda munskydd vid torg, parker och grönområden. Åtta procent uppger att de sett munskydd ligga och skräpa utanför barer och restauranger.

– När coronan kom och folk började använda de här produkterna började också allmänheten höra av sig till oss och berättade att de hade sett munskydd och plasthandskar ligga och skräpa. Så det känns viktigt att ta reda på exakt hur mycket skräp blir det till följd av de här nya vanorna, säger Johanna Ragnartz i pressmeddelandet.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading


En klar majoritet av svenskarna har under det senaste året sett munskydd ligga på marken som skräp. Foto: Håll Sverige Rent
En klar majoritet av svenskarna har under det senaste året sett munskydd ligga på marken som skräp. Foto: Håll Sverige Rent
Miljö

Munskydd – det nya gatuskräpet

Lotta Svedin

80 procent av svenskarna uppger att de har sett nedskräpning av munskydd under det senaste året. En tredjedel har sett det ”nya” skräpet dagligen. Det visar en undersökning som genomförts av Håll Sverige Rent.   

– Coronaskräpet är ett helt nytt skräp som inte har funnits förut, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent, i ett pressmeddelande.

Det nya coronaskräpet är här och Håll Sverige Rent ska i år för första gången kartlägga hur mycket det faktiskt skräpas ner med munskydd och plasthandskar.

Enligt en undersökning, som organisationen genomfört tillsammans med Novus, har en klar majoritet av svenskarna sett munskydd ligga och skräpa på marken under det senaste året. De vanligaste platserna är i närheten av kollektivtrafiken, på gator och trottoarer där 50 procent uppger att de sett det ”nya” skräpet.

Även utanför köpcentrum, gallerior, butiker, mataffärer, gågator och promenadstråk uppger många, mellan 42 till 35 procent, att de sett munskydd slängda på marken.

Ungefär en femtedel av de tillfrågade svarar att de sett bortslängda munskydd vid torg, parker och grönområden. Åtta procent uppger att de sett munskydd ligga och skräpa utanför barer och restauranger.

– När coronan kom och folk började använda de här produkterna började också allmänheten höra av sig till oss och berättade att de hade sett munskydd och plasthandskar ligga och skräpa. Så det känns viktigt att ta reda på exakt hur mycket skräp blir det till följd av de här nya vanorna, säger Johanna Ragnartz i pressmeddelandet.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024