loading
Båtmotorstölderna har minskat flera år i rad, samtidigt menar polisen att faran för stöld är långt ifrån över. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Båtmotorstölderna har minskat flera år i rad, samtidigt menar polisen att faran för stöld är långt ifrån över. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Motorstölderna minskade under pandemin

TT

Pandemins blomstrande båtliv har inte lett till fler motorstölder – tvärtom. För fjärde året i rad minskar de marina stölderna visar polisens statistik. Men faran anses vara långt ifrån över.

2020, under pandemins första sommar, väntades båtmotorstölderna öka i takt med det växande fritidsintresset. Men i stället dök antalet stölder kraftigt, från totalt 2 267 anmälda brott 2019 till 1 733 ifjol.

Och den nedåtgående trenden ser ut att fortsätta. Fram till den 12 september i år hade 967 brott noterats.

Rino Carlsson, nationell samordnare för sjörelaterade tillgrepp vid polisen i Stockholm, tror att 2021 års siffra kommer att landa på ett lägre tal än ifjol.

Brist på motorer

Varför stölderna minskar tycker han är svårt att svara på. När båtarna används mer frekvent minskar risken för stöld. Men även problemen med företagens leveranser kan ha bidragit.

– Många som blivit av med sitt gods har svårt att få det ersatt och efter ett tag finns inte lika mycket att stjäla, säger Rino Carlsson.

Den som blir av med sin båtmotor får den ofta stulen två-tre gånger, men den effekten har nu uteblivit.

Dyker sällan upp

Även om det finns en viss inhemsk hälerimarknad dyker motorerna sällan upp. Och uppklarningen av stölderna är låg.

– När man väl har stulit en motor är risken att bli upptäckt liten eftersom vi inte har några systematiska kontroller av fordon.

Att identifiera motorerna och spåra ägarna är ofta svårt. När polisen gör stora beslag är det många motorer som inte förekommer i polisanmälan eftersom godset inte är rätt inskrivet.

Grundproblemet kvar

Trots den kraftiga nedgången tycker Rino Carlsson inte att det ser särskilt bra ut. Och han får medhåll från polisens Nationella operativa avdelning (Noa) som studerar internationella brottsnätverk.

Nedgången kan sannolikt vara en tillfällig pandemieffekt som hjälpts av stängda gränser, och problemen med såväl internationella som lokala kriminella nätverk som ägnar sig åt stöld kvarstår.

– Det är jättemycket bättre än föregående år, men det stjäls fortfarande väldigt mycket, säger Rino Carlsson.

– Så faran är inte över. Inte på långa vägar, säger en polis på Noa som vill vara anonym.

(Hanna Schück/TT)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat introduktionserbjudande – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Webb- och e-tidning endast 1 krona första månaden, klicka här! Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Om du även vill ha 4 utgåvor papperstidning första månaden betalar du endast 19 kronor och klickar här! Förnyas automatiskt för 149 kr/mån.

Båtstölder

(TT)

Till och med den 12 september i år har flest båtmotorstölder noterats i polisregion Stockholm (321 stycken), följt av region Väst (200 stycken).

I kategorin tillgrepp av motordrivet fordon har 731 brott anmälts hittills i år, bland andra sorters båtar är siffran 319 stycken.

Andra stölder ur båt ligger på 1 326. Samtliga siffror har minskat sedan ifjol.

Enligt polisens Nationella operativa avdelning (Noa) anmäldes nyligen ett 70-tal båtmotorer som stulna under en vecka.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Båtmotorstölderna har minskat flera år i rad, samtidigt menar polisen att faran för stöld är långt ifrån över. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Båtmotorstölderna har minskat flera år i rad, samtidigt menar polisen att faran för stöld är långt ifrån över. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Motorstölderna minskade under pandemin

TT

Pandemins blomstrande båtliv har inte lett till fler motorstölder – tvärtom. För fjärde året i rad minskar de marina stölderna visar polisens statistik. Men faran anses vara långt ifrån över.

2020, under pandemins första sommar, väntades båtmotorstölderna öka i takt med det växande fritidsintresset. Men i stället dök antalet stölder kraftigt, från totalt 2 267 anmälda brott 2019 till 1 733 ifjol.

Och den nedåtgående trenden ser ut att fortsätta. Fram till den 12 september i år hade 967 brott noterats.

Rino Carlsson, nationell samordnare för sjörelaterade tillgrepp vid polisen i Stockholm, tror att 2021 års siffra kommer att landa på ett lägre tal än ifjol.

Brist på motorer

Varför stölderna minskar tycker han är svårt att svara på. När båtarna används mer frekvent minskar risken för stöld. Men även problemen med företagens leveranser kan ha bidragit.

– Många som blivit av med sitt gods har svårt att få det ersatt och efter ett tag finns inte lika mycket att stjäla, säger Rino Carlsson.

Den som blir av med sin båtmotor får den ofta stulen två-tre gånger, men den effekten har nu uteblivit.

Dyker sällan upp

Även om det finns en viss inhemsk hälerimarknad dyker motorerna sällan upp. Och uppklarningen av stölderna är låg.

– När man väl har stulit en motor är risken att bli upptäckt liten eftersom vi inte har några systematiska kontroller av fordon.

Att identifiera motorerna och spåra ägarna är ofta svårt. När polisen gör stora beslag är det många motorer som inte förekommer i polisanmälan eftersom godset inte är rätt inskrivet.

Grundproblemet kvar

Trots den kraftiga nedgången tycker Rino Carlsson inte att det ser särskilt bra ut. Och han får medhåll från polisens Nationella operativa avdelning (Noa) som studerar internationella brottsnätverk.

Nedgången kan sannolikt vara en tillfällig pandemieffekt som hjälpts av stängda gränser, och problemen med såväl internationella som lokala kriminella nätverk som ägnar sig åt stöld kvarstår.

– Det är jättemycket bättre än föregående år, men det stjäls fortfarande väldigt mycket, säger Rino Carlsson.

– Så faran är inte över. Inte på långa vägar, säger en polis på Noa som vill vara anonym.

(Hanna Schück/TT)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat introduktionserbjudande – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Webb- och e-tidning endast 1 krona första månaden, klicka här! Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Om du även vill ha 4 utgåvor papperstidning första månaden betalar du endast 19 kronor och klickar här! Förnyas automatiskt för 149 kr/mån.

Båtstölder

(TT)

Till och med den 12 september i år har flest båtmotorstölder noterats i polisregion Stockholm (321 stycken), följt av region Väst (200 stycken).

I kategorin tillgrepp av motordrivet fordon har 731 brott anmälts hittills i år, bland andra sorters båtar är siffran 319 stycken.

Andra stölder ur båt ligger på 1 326. Samtliga siffror har minskat sedan ifjol.

Enligt polisens Nationella operativa avdelning (Noa) anmäldes nyligen ett 70-tal båtmotorer som stulna under en vecka.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024