loading
Weekend Nr 10 vecka 10 2024

Modern på Orientexpressen

Redaktionen

Ingrid Bergman var en ikonisk skådespelerska, beundrad världen över för sin enastående talang, skönhet och anmärkningsvärda mångsidighet. Och för att hon visade att ingenting är, med rätt inställning, omöjligt.

Filmmediet handlar ju om att medelst ljus och mörker skapa en tvådimensionell värld. Stort, minnesvärt filmskapande handlar ju till betydande del om effektfull ljussättning och att kreera en dynamisk, visuell berättarteknik. I Casablanca, som anses vara ett mästerverk i denna genre, använder man samma teknik för att skapa dramatiska effekter som renässansmästare som Rembrandt, Caravaggio och da Vinci, vår vän från förra numret, brukade: chiaroscuro. Ordet är italienska – chiaro betyder ljus och oscuro mörkt. Med användandet av chiaroscuro får man fram ljus och skuggor som förstärker spänningen. Den klassiska öppningsscenen i Bondfilmen Casino Royale hade inte varit densamma utan denna ljussättningsteknik, när filmillusionisterna, som arbetar i en tvådimensionell värld, vill få oss i salongen att uppleva det som tredimensionellt.

När man zoomar in på Ingrid Bergmans liv, så går det att se det som en dramatiskt ljussatt film. Områden med såväl ljus som skugga. Ingrid föddes den 29 augusti 1915 i Stockholm. Hon kom att gå bort 1982, även det på sin födelsedag (endast 67 år gammal). Ett dramatiskt liv, som sagt.

Saker du nog inte visste om Casablanca

• Filmens handling var initialt förlagd till Lissabon, men flyttades senare till Casablanca – en stad som en av de två manusförfattarna, Murray Bennett, aldrig kom att besöka under sin livstid, trots filmens monumentala framgångar. Han menade att det möjligtvis berodde på att han inte ville förstöra den bild som han hade byggt upp av Casablanca.

• Trots sin exotiska konnotation spelades hela filmen in i Los Angeles, i Warner Brothers filmstudios. Med undantag för öppningsscenen när nazistskurken Heinrich Strasser ses flyga över en flygplatshangar. Denna scen filmades på flygplatsen Van Nuys i samma stad.

• Dimman i den ödesmättade slutscenen användes för att dölja det faktum att flygplanet i fonden endast var en kuliss. Regissören använde småväxta personer i rollerna som flygmekaniker för att ge illusionen av att planet var större än vad det i verkligheten var. Restriktioner i fråga om material, på grund av kriget, gjorde att den enda större rekvisitan som tillverkades specifikt för Casablanca var kulissen som användes till Rick’s Café. I övrigt fick man ta till gammal rekvisita från tidigare Warnerproduktioner – återbrukstänk, minsann! Begränsningar omöjliggjorde även att man filmade flygplatsscener utomhus när det var mörkt – detta en konsekvens av påbud om mörkläggning. Ännu en påminnelse om att Casablancas tillblivelse skedde i skuggan av ett världskrig.

• Premiärdatumet tidigarelades från början av 1943 till den 26 november 1942 i New York. Varför? Filmbolagets PR-avdelning såg en vinst med att premiären skulle sammanfalla med de allierades invasion av Nordafrika och erövrandet av Casablanca. Den internationella premiären av filmen sattes till den 23 januari 1943, för att gå av stapeln i samma veva som Casablanca Conference, ett högprofilerat event i just Casablanca där Churchill och Roosevelt träffades. På filmaffischerna kommunicerade man denna koppling.

• Trots att filmen nu omtalas i de allra mest vördnadsfulla ordalag av cineaster och hyllas för att vara ett tekniskt drivet mästerverk, och för att Bergmans och Bogarts och den övriga ensemblens rollprestationer är av högsta valör, förväntade sig ingen att den skulle bli någon större framgång. Visst, Bergman och Bogart tillhörde Hollywoods A-lista, liksom manusförfattarna, men Hollywood var under denna tid verkligen en drömfabrik, där man årligen producerade ett stort antal filmer. Filmen erhöll delvis positiva recensioner, men det var Oscarsgalans premieringar för bästa film, bästa regi och bästa manus som fick Casablanca att hamna i strålkastarljuset och bli en kioskvältare.

• Repliken ”Play it again, Sam”, uttalas aldrig i filmen. I den famösa pianoscenen lutar sig Bergman/Ilsa mot pianot och säger ”Play it once, Sam” och ”Play it, Sam”. Bogart/Rick uppmanar pianisten, ”Play it”. Missuppfattningen menar vissa beror på filmen ”Play it again, Sam”.

• Det var bokstavligen på håret att As Times Goes By, skriven 1931 av Herman Hupfeld, kom med i Casablanca. Den som var ansvarig för att bestämma filmens soundtrack, Max Steiner, själv en kompositör som hade blivit känd tack vare sin insats med Borta med vinden och King Kong, tyckte inte om melodin och inte heller att den passade in i filmen. Steiner ville därför att As Time Goes By skulle exkluderas, men Bergman hade redan filmat scenen där låten är med och hunnit klippa av sitt långa hår för nästa skådespelaruppdrag, så den numera klassiska sången fick respit. Steiner medgav senare att han hade haft fel.

• 2012 såldes regissören Michael Curtiz Oscarstayett för två miljoner dollar på en auktion. 2017 såldes den troligtvis enda kvarvarande italienska filmaffischen från Casablanca på auktion för 478 000 dollar.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Weekend Nr 10 vecka 10 2024

Modern på Orientexpressen

Redaktionen

Ingrid Bergman var en ikonisk skådespelerska, beundrad världen över för sin enastående talang, skönhet och anmärkningsvärda mångsidighet. Och för att hon visade att ingenting är, med rätt inställning, omöjligt.

Filmmediet handlar ju om att medelst ljus och mörker skapa en tvådimensionell värld. Stort, minnesvärt filmskapande handlar ju till betydande del om effektfull ljussättning och att kreera en dynamisk, visuell berättarteknik. I Casablanca, som anses vara ett mästerverk i denna genre, använder man samma teknik för att skapa dramatiska effekter som renässansmästare som Rembrandt, Caravaggio och da Vinci, vår vän från förra numret, brukade: chiaroscuro. Ordet är italienska – chiaro betyder ljus och oscuro mörkt. Med användandet av chiaroscuro får man fram ljus och skuggor som förstärker spänningen. Den klassiska öppningsscenen i Bondfilmen Casino Royale hade inte varit densamma utan denna ljussättningsteknik, när filmillusionisterna, som arbetar i en tvådimensionell värld, vill få oss i salongen att uppleva det som tredimensionellt.

När man zoomar in på Ingrid Bergmans liv, så går det att se det som en dramatiskt ljussatt film. Områden med såväl ljus som skugga. Ingrid föddes den 29 augusti 1915 i Stockholm. Hon kom att gå bort 1982, även det på sin födelsedag (endast 67 år gammal). Ett dramatiskt liv, som sagt.

Saker du nog inte visste om Casablanca

• Filmens handling var initialt förlagd till Lissabon, men flyttades senare till Casablanca – en stad som en av de två manusförfattarna, Murray Bennett, aldrig kom att besöka under sin livstid, trots filmens monumentala framgångar. Han menade att det möjligtvis berodde på att han inte ville förstöra den bild som han hade byggt upp av Casablanca.

• Trots sin exotiska konnotation spelades hela filmen in i Los Angeles, i Warner Brothers filmstudios. Med undantag för öppningsscenen när nazistskurken Heinrich Strasser ses flyga över en flygplatshangar. Denna scen filmades på flygplatsen Van Nuys i samma stad.

• Dimman i den ödesmättade slutscenen användes för att dölja det faktum att flygplanet i fonden endast var en kuliss. Regissören använde småväxta personer i rollerna som flygmekaniker för att ge illusionen av att planet var större än vad det i verkligheten var. Restriktioner i fråga om material, på grund av kriget, gjorde att den enda större rekvisitan som tillverkades specifikt för Casablanca var kulissen som användes till Rick’s Café. I övrigt fick man ta till gammal rekvisita från tidigare Warnerproduktioner – återbrukstänk, minsann! Begränsningar omöjliggjorde även att man filmade flygplatsscener utomhus när det var mörkt – detta en konsekvens av påbud om mörkläggning. Ännu en påminnelse om att Casablancas tillblivelse skedde i skuggan av ett världskrig.

• Premiärdatumet tidigarelades från början av 1943 till den 26 november 1942 i New York. Varför? Filmbolagets PR-avdelning såg en vinst med att premiären skulle sammanfalla med de allierades invasion av Nordafrika och erövrandet av Casablanca. Den internationella premiären av filmen sattes till den 23 januari 1943, för att gå av stapeln i samma veva som Casablanca Conference, ett högprofilerat event i just Casablanca där Churchill och Roosevelt träffades. På filmaffischerna kommunicerade man denna koppling.

• Trots att filmen nu omtalas i de allra mest vördnadsfulla ordalag av cineaster och hyllas för att vara ett tekniskt drivet mästerverk, och för att Bergmans och Bogarts och den övriga ensemblens rollprestationer är av högsta valör, förväntade sig ingen att den skulle bli någon större framgång. Visst, Bergman och Bogart tillhörde Hollywoods A-lista, liksom manusförfattarna, men Hollywood var under denna tid verkligen en drömfabrik, där man årligen producerade ett stort antal filmer. Filmen erhöll delvis positiva recensioner, men det var Oscarsgalans premieringar för bästa film, bästa regi och bästa manus som fick Casablanca att hamna i strålkastarljuset och bli en kioskvältare.

• Repliken ”Play it again, Sam”, uttalas aldrig i filmen. I den famösa pianoscenen lutar sig Bergman/Ilsa mot pianot och säger ”Play it once, Sam” och ”Play it, Sam”. Bogart/Rick uppmanar pianisten, ”Play it”. Missuppfattningen menar vissa beror på filmen ”Play it again, Sam”.

• Det var bokstavligen på håret att As Times Goes By, skriven 1931 av Herman Hupfeld, kom med i Casablanca. Den som var ansvarig för att bestämma filmens soundtrack, Max Steiner, själv en kompositör som hade blivit känd tack vare sin insats med Borta med vinden och King Kong, tyckte inte om melodin och inte heller att den passade in i filmen. Steiner ville därför att As Time Goes By skulle exkluderas, men Bergman hade redan filmat scenen där låten är med och hunnit klippa av sitt långa hår för nästa skådespelaruppdrag, så den numera klassiska sången fick respit. Steiner medgav senare att han hade haft fel.

• 2012 såldes regissören Michael Curtiz Oscarstayett för två miljoner dollar på en auktion. 2017 såldes den troligtvis enda kvarvarande italienska filmaffischen från Casablanca på auktion för 478 000 dollar.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025