loadingFörmodat nöjda mobiltelefonkunder under festivalen Lollapalooza i Stockholm. Arkivbild. Foto: Magnus Andersson/TT
Förmodat nöjda mobiltelefonkunder under festivalen Lollapalooza i Stockholm. Arkivbild. Foto: Magnus Andersson/TT
Ekonomi & Näringsliv

Mobilkunder allt mindre nöjda

TT

De senaste årens positiva trend hos kunder till mobiloperatörer är bruten, konstaterar Svenskt kvalitetsindex (SKI).

Kunderna prioriterar nu åter tillgänglighet, pålitlighet och funktion, enligt årets SKI Mobil.

"I år ger både privat- och företagskunder generellt lägre betyg på pålitlighet och stabilitet. Även klagomålen i detta avseende har ökat. Det är ett mönster vi känner igen från bland annat 90-talet, då mobiloperatörerna kämpade med instabila nät och bristande samtalskvalitet", säger vd:n för Svenskt kvalitetsindex, Johan Parmler, i ett pressmeddelande.

Operatören Halebop ligger bäst till bland privatkunderna med Comviq tätt efter. Minst nöjdhet ger Telenor.

Företagskunderna ger Telia och Tele2 bäst betyg, men det är betydligt jämnare omdömen om operatörerna från den kundkategorin.

Ett viktigt kundkrav är tillgänglighet och här finns det en del för branschen att förbättra, enligt SKI som kopplar det till effekter av pandemin:

"I samband med att många under det gånga halvåret tvingats hantera sina sociala relationer online och att många organisationer arbetat än mer digitalt, så kan konstateras att branschens supportfunktioner inte fullt ut hållit måttet."

Branschen generellt har en bit kvar till godkända betygsnivåer, lyder Johan Parmlers slutsats.

(TT)

Kundnöjdhet privatkunder

(TT)

Halebop 77,3

Comviq 76,2

Vimla 73,4

Hallon 71,3

Övriga 69,7

Branschen 69,2

Tele2 69,0

3 68,5

Telia 67,1

Telenor 65,8

SKI:s kundnöjdhet mäts på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som får betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Källa: Svenskt kvalitetsindex

 

 

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFörmodat nöjda mobiltelefonkunder under festivalen Lollapalooza i Stockholm. Arkivbild. Foto: Magnus Andersson/TT
Förmodat nöjda mobiltelefonkunder under festivalen Lollapalooza i Stockholm. Arkivbild. Foto: Magnus Andersson/TT
Ekonomi & Näringsliv

Mobilkunder allt mindre nöjda

TT

De senaste årens positiva trend hos kunder till mobiloperatörer är bruten, konstaterar Svenskt kvalitetsindex (SKI).

Kunderna prioriterar nu åter tillgänglighet, pålitlighet och funktion, enligt årets SKI Mobil.

"I år ger både privat- och företagskunder generellt lägre betyg på pålitlighet och stabilitet. Även klagomålen i detta avseende har ökat. Det är ett mönster vi känner igen från bland annat 90-talet, då mobiloperatörerna kämpade med instabila nät och bristande samtalskvalitet", säger vd:n för Svenskt kvalitetsindex, Johan Parmler, i ett pressmeddelande.

Operatören Halebop ligger bäst till bland privatkunderna med Comviq tätt efter. Minst nöjdhet ger Telenor.

Företagskunderna ger Telia och Tele2 bäst betyg, men det är betydligt jämnare omdömen om operatörerna från den kundkategorin.

Ett viktigt kundkrav är tillgänglighet och här finns det en del för branschen att förbättra, enligt SKI som kopplar det till effekter av pandemin:

"I samband med att många under det gånga halvåret tvingats hantera sina sociala relationer online och att många organisationer arbetat än mer digitalt, så kan konstateras att branschens supportfunktioner inte fullt ut hållit måttet."

Branschen generellt har en bit kvar till godkända betygsnivåer, lyder Johan Parmlers slutsats.

(TT)

Kundnöjdhet privatkunder

(TT)

Halebop 77,3

Comviq 76,2

Vimla 73,4

Hallon 71,3

Övriga 69,7

Branschen 69,2

Tele2 69,0

3 68,5

Telia 67,1

Telenor 65,8

SKI:s kundnöjdhet mäts på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som får betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Källa: Svenskt kvalitetsindex

 

 

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024