loadingInfrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) säger att god infrastruktur bidrar till höjd försvarsförmåga. Arkivbild. Foto: Adam Ihse/TT
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) säger att god infrastruktur bidrar till höjd försvarsförmåga. Arkivbild. Foto: Adam Ihse/TT
Inrikes

Ministern vill se snabbspår för Nato-vägar

Niklas Svahn/TT

Norge rustar vägar och järnvägsspår mot Sverige efter Natomedlemskapet. Men på den svenska sidan saknas flera beslut. Infrastrukturministern vill agera mer skyndsamt.

– Det finns stora behov av förstärkningar, säger Andreas Carlson (KD).

Vägar och järnvägar mellan Norge och Sverige blir en viktig del för militära transporter om kriget kommer. Det slår flera experter och försvarsberedningen fast.

Viktiga transportvägar

Flera vägar och järnvägar pekas ut av militärexperter och politiker i försvarsberedningen som viktiga för totalförsvaret. Några exempel:

Narvik-Kiruna-Luleå: Malmbanan. Narvik ligger dock nära Murmansk, vilket gör det riskabelt att transportera militära resurser på Malmbanan, enligt experter. Men järnvägen anses vara mycket viktig ur ett samhällsperspektiv.

Trondheim-Östersund-Sundsvall, väg och järnväg. Måste förstärkas för att frakta tunga fordon, vapen och trupper, enligt experter.

Halmstad-Kalmar. Vägen anses viktig för att undvika militära transporter genom tätbefolkade Göteborg.

Malmö-Kalmar-Norrköping, E22.

Kristinehamn-Östersund-Gällivare, Inlandsbanan.

Oslo-Karlskoga-Stockholm, E18/E20. Anses viktig ur ett samhällsperspektiv.

Andra faktorer som kan påverka Sveriges upprustning av transportinfrastruktur:

I höstas slöt USA och Sverige ett nytt försvarsavtal som ger USA tillgång till 17 svenska militärbaser. Till exempel i Boden, Östersund och Visby. När Sverige gick med i Nato den 7 mars fick vi också full tillgång till Natos regionala försvarsplaner som visar hur trupp kan behöva förflyttas.

Källa: Försvarsberedningen, Dagens Industri, Svenska Dagbladet

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingInfrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) säger att god infrastruktur bidrar till höjd försvarsförmåga. Arkivbild. Foto: Adam Ihse/TT
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) säger att god infrastruktur bidrar till höjd försvarsförmåga. Arkivbild. Foto: Adam Ihse/TT
Inrikes

Ministern vill se snabbspår för Nato-vägar

Niklas Svahn/TT

Norge rustar vägar och järnvägsspår mot Sverige efter Natomedlemskapet. Men på den svenska sidan saknas flera beslut. Infrastrukturministern vill agera mer skyndsamt.

– Det finns stora behov av förstärkningar, säger Andreas Carlson (KD).

Vägar och järnvägar mellan Norge och Sverige blir en viktig del för militära transporter om kriget kommer. Det slår flera experter och försvarsberedningen fast.

Viktiga transportvägar

Flera vägar och järnvägar pekas ut av militärexperter och politiker i försvarsberedningen som viktiga för totalförsvaret. Några exempel:

Narvik-Kiruna-Luleå: Malmbanan. Narvik ligger dock nära Murmansk, vilket gör det riskabelt att transportera militära resurser på Malmbanan, enligt experter. Men järnvägen anses vara mycket viktig ur ett samhällsperspektiv.

Trondheim-Östersund-Sundsvall, väg och järnväg. Måste förstärkas för att frakta tunga fordon, vapen och trupper, enligt experter.

Halmstad-Kalmar. Vägen anses viktig för att undvika militära transporter genom tätbefolkade Göteborg.

Malmö-Kalmar-Norrköping, E22.

Kristinehamn-Östersund-Gällivare, Inlandsbanan.

Oslo-Karlskoga-Stockholm, E18/E20. Anses viktig ur ett samhällsperspektiv.

Andra faktorer som kan påverka Sveriges upprustning av transportinfrastruktur:

I höstas slöt USA och Sverige ett nytt försvarsavtal som ger USA tillgång till 17 svenska militärbaser. Till exempel i Boden, Östersund och Visby. När Sverige gick med i Nato den 7 mars fick vi också full tillgång till Natos regionala försvarsplaner som visar hur trupp kan behöva förflyttas.

Källa: Försvarsberedningen, Dagens Industri, Svenska Dagbladet

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025