loadingOlivoljan kan bli upp emot 30 procent dyrare. Foto: Johan Nilsson/TT
Olivoljan kan bli upp emot 30 procent dyrare. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Matpriserna stiger – trots medvetna konsumenter

Isak Fritzon

Matpriserna ökar igen. Efter två månader med oförändrade matpriser sticker olivoljan, frysta grönsaker och frukt iväg uppåt. Medvetna konsumenter sätter hårt tryck på lägre priser men butikerna har inget val, enligt Ulf Mazur, vd och grundare för den oberoende sajten Matpriskollen.

Större fokus på matpriser och sämre privatekonomi har gjort konsumenten mer prismedveten och illojal mot sin lokala handlare.

– Konsumenten är på sin vakt, konstaterar Mazur.

Prisökningen i siffror

(TT)

Matpriserna, mätt på runt 43 000 artiklar i de stora kedjorna, ökade under juli efter tre månader med sjunkande eller oförändrade priser.

På tolv månader är prisökningarna på mat 9,5 procent.

Sedan 1 januari 2022, då priserna började stiga, är ökningen 21,6 procent på mat.

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

Källa: Matpriskollen

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingOlivoljan kan bli upp emot 30 procent dyrare. Foto: Johan Nilsson/TT
Olivoljan kan bli upp emot 30 procent dyrare. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Matpriserna stiger – trots medvetna konsumenter

Isak Fritzon

Matpriserna ökar igen. Efter två månader med oförändrade matpriser sticker olivoljan, frysta grönsaker och frukt iväg uppåt. Medvetna konsumenter sätter hårt tryck på lägre priser men butikerna har inget val, enligt Ulf Mazur, vd och grundare för den oberoende sajten Matpriskollen.

Större fokus på matpriser och sämre privatekonomi har gjort konsumenten mer prismedveten och illojal mot sin lokala handlare.

– Konsumenten är på sin vakt, konstaterar Mazur.

Prisökningen i siffror

(TT)

Matpriserna, mätt på runt 43 000 artiklar i de stora kedjorna, ökade under juli efter tre månader med sjunkande eller oförändrade priser.

På tolv månader är prisökningarna på mat 9,5 procent.

Sedan 1 januari 2022, då priserna började stiga, är ökningen 21,6 procent på mat.

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

Källa: Matpriskollen

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024