Magnesium – viktigt för både vuxna och barn
Magnesium har länge stått i skuggan av kalcium, men det håller på att ändras
Magnesium finns i bland annat nötter, förn och torkad frukt, men även i gröna bladgrönsaker, kött, fisk, banan, baljväxter och mörk choklad med mera.


För många av oss är det en utmaning att se till att vi får i oss själva och våra barn tillräckligt med viktiga näringsämnen från maten.

En del av utmaningen ligger också i att ha tillräcklig kunskap om olika vitaminer och mineraler, och hur de arbetar tillsammans. Magnesium och kalcium fungerar till exempel i ett viktigt och nära samarbete i kroppen.

Magnesium för mental hälsa

Stress är en stor del av våra liv, och även av våra barns liv. Magnesium är viktigt för att reglera nervsystemet och för att förhindra oro, nervositet, stress och irritation, och för att stödja en god sömn.

Både barn och vuxna som inte får i sig tillräckligt med magnesium kan få symtom såsom muskelspasmer, förstoppning, sömnsvårigheter, trötthet, oregelbundna hjärtslag och irritation.

Magnesium är inblandat i över 600 biokemiska processer i kroppen, vilket innebär att otillräckliga magnesiumnivåer kan påverka en mängd olika kroppsfunktioner.

Både barn och vuxna som inte får i sig tillräckligt med magnesium kan få symtom såsom muskelspasmer, förstoppning, sömnsvårigheter, trötthet, oregelbundna hjärtslag och irritation.

När det gäller barn, så kan de här obehagliga symtomen göra det svårt för dem med olika saker i vardagen som till exempel inlärning, att leka och att delta i olika aktiviteter.

ADHD, ungdomskriminalitet och barndepression har kopplats till magnesiumbrist, och vissa experter menar att de här tillstånden till och med kan orsakas av bristen.

Forskning har upptäckt att magnesium bidrar till att motverka och hantera mentala svårigheter som är vanliga hos barn, och tillräckliga magnesiumnivåer har visat minskade beteendeproblem, inklusive ADHD, depression och oro.

Magnesium spelar också en stor roll i att förbättra hjärnfunktionen, vilket är viktigt för inlärningen.

Magnesium för skelettet

Magnesium är också en betydelsefull mineral för benhälsan, och det är viktigt att få i sig tillräckligt med magnesium eftersom det samarbetar med kalcium och andra mineraler för att skapa en stark benstruktur.

Magnesium är viktigt för ett starkt skelett.

När ett barn slutar med mjölkprodukter på grund av allergi, förstoppning, tarmproblem, eller upprepade infektioner, undrar föräldrarna ofta, ”Men hur ska mitt barn få i sig kalcium för ett starkt skelett om jag inte ger henne mjölkprodukter?”. Det är ganska osannolikt att de skulle fråga om magnesium istället, men det borde de, och här är anledningen.

En studie från 2013 visade att mängden magnesium som intas och absorberas av kroppen är en viktig del i ett barns benhälsa. Forskarna fann att intag av kalcium från kosten inte signifikant var förknippat med det totala mineralinnehållet eller densiteten i skelettet.

Den här studien som presenterades vid det årliga mötet i Pediatric Academic Sociations i Washington bekräftar vikten av magnesium, och att magnesium fungerar synergistiskt med kalcium.

När det gäller barn (och vuxna) så är smoothies ett lätt sätt att få i sig magnesium.

Magnesium har bland annat som uppgift att reglera den korrekta mängden kalcium i kroppen och föra in det i skelettet. Om kalcium inte balanseras med magnesium hamnar det i njurar, kranskärl och brosk, inte i skelettet och tänderna där det behövs som mest.

"Kalcium är viktigt, men med undantag för de barn och ungdomar som får i sig mycket låga nivåer, är det inte viktigare än magnesium”, säger Steven A. Abrams, forskningsledare och professor i pediatrik vid Baylor College of Medicine i Houston.

Att forskare idag vågar hävda att kalcium "kanske inte är viktigare än magnesium" innebär ett stort genombrott för att hjälpa människor att förstå vikten av magnesium för benhälsan. Fram till nu har det enbart handlat om kalcium, både för barn och vuxna.

Hur mycket magnesium behöver man?

Enligt livsmedelsverket är det dagliga magnesiumbehovet enligt följande:

Spädbarn 6-11 månader – 80 milligram
Barn 1-2 år – 85 milligram
Barn 2-5 år – 120 milligram
Barn 6-9 år – 200 milligram
Barn 10-13 år – 280 milligram
Kvinnor och flickor över 14 år – 280 milligram
Män och pojkar över 14 år – 350 milligram 

Experter menar dock att en vuxen frisk människa behöver minst 300-450 milligram magnesium per dag, och dessutom kan behovet vara ännu större beroende på det individuella hälsotillståndet. Överdosering av magnesium är ovanligt, och symtom vid överdosering är vanligtvis diarée.

Hur kan man få i sig mer kalcium?

Livsmedel som innehåller mycket magnesium är bland annat, gröna bladgrönsaker, mörk choklad, bönor, nötter, frön, avokado, fisk, fullkorn, yoghurt, bananer och torkad frukt. Om man inte äter tillräckligt av det här regelbundet kan det mycket väl hända att man har låga magnesiumnivåer.

Yoghurt och fullkornsflingor med banan och nötter är en magnesiumrik frukost.

När det gäller barn (och vuxna) så är smoothies ett lätt sätt att få i sig magnesium. Lägg i lite mörk choklad, nötter, avokado, mörka bladgrönsaker och banan i en mixer med yoghurt, mjölk eller växtbaserad mjölk och blanda ihop till en god och nyttig dryck.

Ett annat sätt att få in mer magnesium i kosten är att strö lite hackade nötter och frön över flingorna och yoghurten. Man kan också äta lite torkad frukt och banan som snacks, välja bröd och flingor som innehåller fullkorn, och göra efterrätter med nötter, frön och torkad frukt.

Men om man känner sig osäker på att man får i sig tillräckligt genom kosten så är magnesiumtillskott ett alternativ. Särskilt som man idag vet att magnesiumnivåerna i maten har minskat drastiskt, så mycket som 50 procent, under de senaste hundra åren.

Det kan vara bra att välja ett multi-mineraltillskott som ger en balanserad nivå av mineraler. Det finns också olika former av magnesium som tas upp olika lätt av kroppen. Diskutera gärna först ditt och ditt barns behov med en kunnig hälsospecialist innan du väljer vilken form och hur mycket ni behöver.

Andrea Donsky är författare, registrerad holistisk nutritionist, chefredaktör på NaturallySavvy.com, samt medgrundare av Healthy Shopper Inc. och Naturally Savvy Media. Artikeln publicerades ursprungligen på NaturallySavvy.com

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss