Inrikes

Ljuset på Kristersson i M:s valkampanj

Epoch Times

Moderaterna satsar på att ta väljare från Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna under valspurten.

 

Samtidigt riktas strålkastaren mot partiledaren Ulf Kristersson – som lyfts fram som näste statsminister.

– Vi sätter vår politik och hur vi vill ta tag i Sverige i fokus. Vi pekar också på att vi har ett ledarskap, ett handlingskraftigt ledarskap, som vi tror har förmågan att utföra det viktiga jobb som ligger framför Sverige efter valet, säger partisekreterare Gunnar Strömmer till TT.

Ulf Kristersson syns på flera av Moderaternas valaffischer, tillsammans med budskap om exempelvis språkkrav för medborgarskap, hårdare tag mot kriminella gäng och sänkt skatt för pensionärer.

Moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer anser att vilka som ska leda landet står mellan S och M. Foto: Erik Simander/TT

"Ett misstag"

När Moderaterna föredrog sin valkampanj under en pressträff på partikansliet i Stockholm presenterades också mantrat "Inte en mandatperiod till som denna".

– Vi har haft en mandatperiod med en regering som har haft stora svårigheter att regera, och en opposition som inte riktigt har opponerat på det sätt som väljarna har rätt att förvänta sig. Decemberöverenskommelsen var ett misstag. Vi måste dra lärdom av det och vi ska göra allt vi kan för att åstadkomma en ny regering.

Moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer presenterar partiets valaffischer och valstrategier under en pressträff på partikansliet i Stockholm. Foto: Erik Simander/TT

Osäkra väljare

Ett uttalat mål för Moderaterna är att locka till sig osäkra väljare. Man talar om de tre S:en – soffliggare samt personer som sympatiserar med S eller SD. Det är där debatten ska ligga, enligt partiets valmanifest.

– Det är naturligt. Mellan Socialdemokraterna och oss står det om vilket parti som ska leda landet efter valet, säger Gunnar Strömmer.

TT: Finns inte risken att fokus hamnar mer på motståndaren än er egen politik?

– Vi har bara beskrivit hur vi ser på det politiska landskapet. Huvudfokus ligger inte på andra partier, jag tror snarare att andra partier kommer att ägna mycket tid åt Moderaterna. Vårt fokus kommer att ligga på de problem vi vill ta tag i efter valet.

(Joakim Magnå/TT)

En mungo omringad av fyra lejon – det borde vara en lätt match

Val 2018 – Flyktingpolitik

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

Inrikes

Ljuset på Kristersson i M:s valkampanj

Epoch Times

Moderaterna satsar på att ta väljare från Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna under valspurten.

 

Samtidigt riktas strålkastaren mot partiledaren Ulf Kristersson – som lyfts fram som näste statsminister.

– Vi sätter vår politik och hur vi vill ta tag i Sverige i fokus. Vi pekar också på att vi har ett ledarskap, ett handlingskraftigt ledarskap, som vi tror har förmågan att utföra det viktiga jobb som ligger framför Sverige efter valet, säger partisekreterare Gunnar Strömmer till TT.

Ulf Kristersson syns på flera av Moderaternas valaffischer, tillsammans med budskap om exempelvis språkkrav för medborgarskap, hårdare tag mot kriminella gäng och sänkt skatt för pensionärer.

Moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer anser att vilka som ska leda landet står mellan S och M. Foto: Erik Simander/TT

"Ett misstag"

När Moderaterna föredrog sin valkampanj under en pressträff på partikansliet i Stockholm presenterades också mantrat "Inte en mandatperiod till som denna".

– Vi har haft en mandatperiod med en regering som har haft stora svårigheter att regera, och en opposition som inte riktigt har opponerat på det sätt som väljarna har rätt att förvänta sig. Decemberöverenskommelsen var ett misstag. Vi måste dra lärdom av det och vi ska göra allt vi kan för att åstadkomma en ny regering.

Moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer presenterar partiets valaffischer och valstrategier under en pressträff på partikansliet i Stockholm. Foto: Erik Simander/TT

Osäkra väljare

Ett uttalat mål för Moderaterna är att locka till sig osäkra väljare. Man talar om de tre S:en – soffliggare samt personer som sympatiserar med S eller SD. Det är där debatten ska ligga, enligt partiets valmanifest.

– Det är naturligt. Mellan Socialdemokraterna och oss står det om vilket parti som ska leda landet efter valet, säger Gunnar Strömmer.

TT: Finns inte risken att fokus hamnar mer på motståndaren än er egen politik?

– Vi har bara beskrivit hur vi ser på det politiska landskapet. Huvudfokus ligger inte på andra partier, jag tror snarare att andra partier kommer att ägna mycket tid åt Moderaterna. Vårt fokus kommer att ligga på de problem vi vill ta tag i efter valet.

(Joakim Magnå/TT)

En mungo omringad av fyra lejon – det borde vara en lätt match

Val 2018 – Flyktingpolitik

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024