Livsmedel som kan skydda mot solen
Vattenmelon innehåller lykopen som kan skydda huden från solskador. Foto: Sharomka/Shutterstock


Nu när det blivit varmare och vi sannolikt spenderar mer tid ute i solen är det dags att tänka på hur vi bäst skyddar huden. För mycket sol innebär en risk, särskilt för dem med ljus hy. 

För att hålla en tillräcklig nivå av D-vitamin behöver vi en viss mängd solljus varje dag. För den som har ljus hy räcker det med 10-15 minuter, medan den som har mörk hy kan behöva upp till en timme.

Hudcancer är ett problem i många länder världen över. Som tur är finns det olika skydd att välja på, som solskyddsmedel, UV-skyddande kläder och till och med maten vi äter.

De flesta människor väljer solskyddsmedel som sitt främsta skydd mot solen, även om det är viktigt att veta att medlets effektivitet är olika beroende på var i världen man befinner sig. 

När man väljer solskyddsmedel bör man även tänka på kemikalieinnehållet, där man särskilt vill undvika oxybenzone, eftersom kemikalierna i sig kan leda till cancer, vilket ju är det man försöker undvika.

Oxybenzone är även giftigt för vattenorganismer och mycket skadligt för korallrev.

Förutom solskyddsmedel finns ytterligare två bra alternativ: Att använda kläder som blockerar UV-strålarna och att börja äta sådana livsmedel som kan hjälpa till att skydda mot solen, samtidigt som du undviker livsmedel som kan bidra till ökad risk för skador av UV-strålning. 

Ja, det finns faktiskt livsmedel som kan hjälpa till att skydda huden, och en del av dem kan ge solskydd efter att man ätit dem regelbundet (vanligen efter cirka 12 veckors daglig konsumtion). De kan hjälpa till att skydda mot solskador och minska risken att bränna sig.

Tänk på att livsmedel inte har omedelbart solskyddande egenskaper, men de kan hjälpa din kropp att hantera det solljus och de UV-strålar som den kommer i kontakt med.

Antioxidanter bekämpar de fria radikaler som orsakas av UV-strålning och hjälper till att skydda huden.

Vattenmelon är min favorit när det gäller sommarmat då den kan hjälpa till att skydda mot solskador. Nyckelingrediensen här är ämnet lykopen som skyddar huden då det absorberar både UVA- och UVB-strålning.

Även om tomaten är känd för sitt lykopeninnehåll, så innehåller vattenmelonen mycket mer lykopen per portion. Vattenmelonens höga vatteninnehåll gör den även perfekt för att behålla en bra vätskebalans i sommarvärmen. Den högsta mängden lykopen finns i guavafrukten, men den kan vara svårare att få tag på.

Fler fantastiska livsmedel är blåbär, särskilt vilda blåbär, och andra bär som innehåller mycket antioxidanter. Antioxidanter bekämpar de fria radikaler som orsakas av UV-strålning och hjälper till att skydda huden. En extra bonus är blåbärens C-vitamininnehåll, vilket hjälper huden hålla sig återfuktad och bli mindre rynkig. Morötter och bladgrönsaker ger också ett viktigt skydd mot solskador på grund av sitt höga betakaroteninnehåll, vilket med tiden, precis som med vattenmelonen, förbättrar hudens tolerans mot UV-strålning.

Även teälskare kan glädja sig. Te innehåller inte bara tein som hjälper till att minska stress och som har en avslappnande verkan, det innehåller även flavonolen epigallokatekingallat (EGCG). Det är ett ämne som finns i både grönt och svart te och som har kraftfulla antioxidativa egenskaper vilka skyddar mot solskador. Grönt te kan även ha förmågan att skydda mot kollagenförlust, vilket är en nyckel till en hälsosam hud.

Visste du att din hud innehåller en naturlig slags solskyddsfaktor som hjälper dig att hålla dig frisk? Urokansyra, som finns i det yttre lagret av huden, absorberar UV-strålning och hjälper till att skydda mot solskador, särskilt skador på DNA som orsakas av exponering för solen.

Urokansyra finns i livsmedel som innehåller histamin, bland annat blomkål, nötter, frön, fisk och kyckling. Genom att äta mer av dessa livsmedel kan man öka mängden urokansyra i huden.

Precis som det finns en mängd livsmedel som kan skydda huden och förhindra solskador, så finns det även livsmedel som kan göra huden mer ljuskänslig och mottaglig för solskador. Därför är det en god idé att undvika sådana livsmedel innan man tar en tur i solen eller åker till stranden.

På den listan finns lime, selleri, dill, persilja, fänkål och fikon. Detta är mat som definitivt står på min lista av mat jag vill njuta av i sommar, och förmodligen även på din. Även vitt vin hör till denna lista.

Lösningen är att inta dessa livsmedel när vi inte befinner oss i solen, det vill säga helst till kvällen eller när solen gått ner. Så istället för att smutta på en margarita eller ett glas vitt vin medan man slappar i solen, välj rött vin, isté eller en dryck gjord på vattenmelon. Gillar du färsk fänkål och fikon så ät hellre det till middag än till lunch. Både huden och din hälsa överlag kommer att tacka dig.


Vill du läsa
 en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!