Inrikes

Ligor från Östeuropa plundrar bilar i Sverige

Epoch Times

Professionella tjuvar reser runt på störldturnéer Sverige och länsar bilar på utrustning. De verkar i det tysta och lämnar inga spår efter sig, så det är svårt att få bukt med problemet, säger polisen.

Det huvudsakligen ligor från andra länder som kommer in och opererar, säger Robert Loeffel som är polisen i region Syds pressinformatör till Expressen:

– Enda dagen är de i Blekinge, några timmar senare i Jönköpings län och så rör de sig vidare.

Ligorna går in i bilarna och tar allt de kan komma över, såsom rattar, navigationssystem och airbags. Enligt Loeffel siktar de in sig på olika komponenter i olika bilar. Exempelvis i dyra Volvobilar tar de ofta frontbelysningen.

Ofta består ligorna av flera individer med olika specialkunskaper.

Ofta är det flera individer med olika specialkunskaper som samarbetar i bilarna: en tar hand om larmen, en annan monterar ur utrustningen, en tredje ser till att transport och logistik fungerar och så vidare.

Polisen tror att tjuvarna tar med sig stöldgodset utomlands där det säljs begagnat. Polisen tror att de har att göra med ett antal olika ligor som ofta har sin bas i Östeuropa. Man vet ännu inte hur många individer det rör sig om.

Internationellt problem

Även andra länder drabbas av stöldligorna, exempelvis Frankrike, Norge och Finland, har Malin Bentzer som är operativ analytiker vid polisen i region Öst sagt till Expressen. Svensk polis har inlett ett internationellt samarbete för att få bukt med problemet.

Det är dock svårt att hitta gärningsmännen, som är mycket välorganiserade. De rör sig snabbt och lämnar inte efter sig så många spår. Det är också svårt att som bilägare skydda sin bil – tjuvarna jobbar sig snabbt förbi bilens larmsystem.

Det som kan fungera är DNA-märkning av attraktiv utrustning, vilket kan ha en avskräckande verkan och som även kan fungera som bevis.

– Om vi hittar gods och det är DNA-märkt kan det hjälpa oss att hitta ägarna och koppla till specifika fall. Det har faktiskt hjälpt oss i några fall, säger Robert Loeffel till Expressen.

Ökning av stölder

Enligt en undersökning från hösten 2017 har bildelsstölderna ökat kraftigt i Sverige, efter en kortvarig minskning 2016 då polisen tog ett krafttag mot internationella stöldligor.

En bilägare i Spånga i Stockholm berättade för Expressen i november att deras övervakningskamera hade filmat de biltjuvar som en natt gav sig på familjens bil. Det hela hade inte tagit mer än 30-40 sekunder, så de misstänkte att de hade varit förbi tidigare och spanat, så att de visste vad de skulle ta. Just den här bilägaren blev av med däcken och fälgarna.  

Framförallt drabbades nya bilar av märket BMW. 60 procent av stölderna skedde på BMW-bilar, skrev Expressen. De flesta stölderna utfördes i Skåne, även om drygt hälften av landets bildelsstölder sker i Stockholm.

Den vilda tjuren galopperar ut på gatan från rodeon – se när cowboyen griper in

Slav under kommunismen

 

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

Inrikes

Ligor från Östeuropa plundrar bilar i Sverige

Epoch Times

Professionella tjuvar reser runt på störldturnéer Sverige och länsar bilar på utrustning. De verkar i det tysta och lämnar inga spår efter sig, så det är svårt att få bukt med problemet, säger polisen.

Det huvudsakligen ligor från andra länder som kommer in och opererar, säger Robert Loeffel som är polisen i region Syds pressinformatör till Expressen:

– Enda dagen är de i Blekinge, några timmar senare i Jönköpings län och så rör de sig vidare.

Ligorna går in i bilarna och tar allt de kan komma över, såsom rattar, navigationssystem och airbags. Enligt Loeffel siktar de in sig på olika komponenter i olika bilar. Exempelvis i dyra Volvobilar tar de ofta frontbelysningen.

Ofta består ligorna av flera individer med olika specialkunskaper.

Ofta är det flera individer med olika specialkunskaper som samarbetar i bilarna: en tar hand om larmen, en annan monterar ur utrustningen, en tredje ser till att transport och logistik fungerar och så vidare.

Polisen tror att tjuvarna tar med sig stöldgodset utomlands där det säljs begagnat. Polisen tror att de har att göra med ett antal olika ligor som ofta har sin bas i Östeuropa. Man vet ännu inte hur många individer det rör sig om.

Internationellt problem

Även andra länder drabbas av stöldligorna, exempelvis Frankrike, Norge och Finland, har Malin Bentzer som är operativ analytiker vid polisen i region Öst sagt till Expressen. Svensk polis har inlett ett internationellt samarbete för att få bukt med problemet.

Det är dock svårt att hitta gärningsmännen, som är mycket välorganiserade. De rör sig snabbt och lämnar inte efter sig så många spår. Det är också svårt att som bilägare skydda sin bil – tjuvarna jobbar sig snabbt förbi bilens larmsystem.

Det som kan fungera är DNA-märkning av attraktiv utrustning, vilket kan ha en avskräckande verkan och som även kan fungera som bevis.

– Om vi hittar gods och det är DNA-märkt kan det hjälpa oss att hitta ägarna och koppla till specifika fall. Det har faktiskt hjälpt oss i några fall, säger Robert Loeffel till Expressen.

Ökning av stölder

Enligt en undersökning från hösten 2017 har bildelsstölderna ökat kraftigt i Sverige, efter en kortvarig minskning 2016 då polisen tog ett krafttag mot internationella stöldligor.

En bilägare i Spånga i Stockholm berättade för Expressen i november att deras övervakningskamera hade filmat de biltjuvar som en natt gav sig på familjens bil. Det hela hade inte tagit mer än 30-40 sekunder, så de misstänkte att de hade varit förbi tidigare och spanat, så att de visste vad de skulle ta. Just den här bilägaren blev av med däcken och fälgarna.  

Framförallt drabbades nya bilar av märket BMW. 60 procent av stölderna skedde på BMW-bilar, skrev Expressen. De flesta stölderna utfördes i Skåne, även om drygt hälften av landets bildelsstölder sker i Stockholm.

Den vilda tjuren galopperar ut på gatan från rodeon – se när cowboyen griper in

Slav under kommunismen

 

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024