loadingMyndighetens försök att problematisera satiriska memes. Foto: Daniel Sundqvist
Myndighetens försök att problematisera satiriska memes. Foto: Daniel Sundqvist
Ledare

Myndigheten för politisk tillit

Daniel Sundqvist

Myndigheten för psykologiskt försvar har startat en kampanj med syftet att rusta upp allmänhetens motståndskraft mot falsk information. Budskapet är dessvärre något motsägelsefullt.

Myndigheten som inrättades vid årsskiftet, arbetar nu för att förebygga att främmande makter kommer att försöka påverka valutgången i höst. Informationskampanjen "bli inte lurad" lanserades i slutet av maj och syftar till att informera allmänheten om hur man identifierar falsk och vilseledande information.

Kampanjsajten bliintelurad.se förklarar och ger tips om hur man bör förhålla sig till okänd information man nås av på nätet. Bland annat beskrivs hur humor och satir samt känslomässigt engagerande ämnen, kan åsidosätta förnuftet och därmed kan användas till att introducera åsikter hos mottagaren.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMyndighetens försök att problematisera satiriska memes. Foto: Daniel Sundqvist
Myndighetens försök att problematisera satiriska memes. Foto: Daniel Sundqvist
Ledare

Myndigheten för politisk tillit

Daniel Sundqvist

Myndigheten för psykologiskt försvar har startat en kampanj med syftet att rusta upp allmänhetens motståndskraft mot falsk information. Budskapet är dessvärre något motsägelsefullt.

Myndigheten som inrättades vid årsskiftet, arbetar nu för att förebygga att främmande makter kommer att försöka påverka valutgången i höst. Informationskampanjen "bli inte lurad" lanserades i slutet av maj och syftar till att informera allmänheten om hur man identifierar falsk och vilseledande information.

Kampanjsajten bliintelurad.se förklarar och ger tips om hur man bör förhålla sig till okänd information man nås av på nätet. Bland annat beskrivs hur humor och satir samt känslomässigt engagerande ämnen, kan åsidosätta förnuftet och därmed kan användas till att introducera åsikter hos mottagaren.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024