Ledare: Följ med barnen till skolan även i högstadiet

Många föräldrar slutar besöka sina barns skola när de börjar högstadiet, men en ökad föräldranärvaro skulle betyda mycket för många högstadieskolor. Foto: Ridå


Under en brandövning med mina högstadieelever startar en rad olika tankar om hur vi som samhälle tar hand om och fostrar våra barn.

Alla lyckas ta sig ut ur byggnaden på utsatt tid, men idén om att gå lugnt och sansat till uppsamlingsplatsen möts av protester. När vi väl kommer fram läggs det mesta av mitt fokus på att få dem att stå på samma plats, under protester förklara att ingen får hämta sina mobiltelefoner inne i skolan och att vi måste vänta på att räddningsledaren ger klartecken innan vi i lugn takt kan återvända till klassrummet.

Det som saknas är inte bara disciplin, något som elever i tonåren behöver öva mycket på, utan också känslan av att det man gör har betydelse. Känslan av att vi behöver hjälpas åt och att det är allas ansvar att organisera oss och öva inför eventuella nödsituationer. Det går inte att trycka på en specifik punkt och säga att det är just detta som är anledningen till att många barn inte vill ta sitt ansvar, eller att de har en känsla av att vad de gör inte spelar någon roll. När vi inom skolans värld diskuterar disciplin och att barn måste lära sig att följa regler, handlar mycket om att de inte är förmögna att förstå vikten av det de gör.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 199 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill!