loadingRobert Thomson ser en fördel med bilar producerade i Europa, men som även säljs i USA, eftersom de uppfyller kraven på båda marknaderna.
Robert Thomson ser en fördel med bilar producerade i Europa, men som även säljs i USA, eftersom de uppfyller kraven på båda marknaderna.
Inrikes

Längre lastbilsfront innebär mindre risk för fotgängare

Maria Eriksson

På Chalmers i Göteborg har forskare studerat om lastbilar med längre front minskar risken för dödsfall vid trafikolyckor. 

– Det ger bättre sikt och därmed högre säkerhet för fotgängare, säger biträdande professor i fordonssäkerhet Robert Thomson.


Trafikverket har länge jobbat med Nollvisionen och ökat trafiksäkerheten med mitträcken och utformning av vägar. Lastbilar över 3,5 ton är inblandade i 15–20 procent av alla trafikolyckor i Sverige med dödlig utgång, trots att den tunga trafiken bara representerade sex procent av körda kilometrar för alla fordon. Enligt Robert Thomson skulle lastbilar med 60 centimeter längre fronter kunna vara säkrare för fotgängare vid en kollision, bland annat eftersom den dolda vinkeln blir mindre.

– Om vi har en längre deformationszon på lastbilen kan vi bättre hantera krockar med personbilar. Det ökar möjligheterna att konstruera en mer rund form som omdirigerar energi samtidigt som den kan göras mer säker för fotgängarna och personbilar, säger Robert Thomson.

Högre och vertikala fronter ökar risk

Ny forskning från Insurance Institute of Highway Safety (IIHS) visar att bilar i USA blir allt tyngre, längre och högre. Sedan år 2009 har dödsolyckor med fotgängare ökat med 80 procent i USA. Under 2021 omkom fler än 20 personer varje dag. En orsak kan vara dåligt underhållna och planerade vägar, men forskare tror också att det kan handla om att det kommit fler pickuper och suvar på marknaden.

IIHS identifierade bilar som varit inblandade i trafikolyckor och mätte upp flera tusen olika bilar. Bilar med fronter över 100 centimeter över marken och en vinkel på grillen som var 65 grader eller mindre hade 45 procent större risk att orsaka dödsfall i en trafikolycka med en fotgängare jämfört med en bil som hade en lägre front.

Forskarna studerade vinkeln på vindrutan, frontens längd och vinkel. Av dessa faktorer hade vinkeln på fronten störst effekt. Bilar med platta fronter var inblandade i fler trafikolyckor med dödsfall än de med lutande fronter. 

Källa: Insurance Institute of Highway Safety (IIHS)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingRobert Thomson ser en fördel med bilar producerade i Europa, men som även säljs i USA, eftersom de uppfyller kraven på båda marknaderna.
Robert Thomson ser en fördel med bilar producerade i Europa, men som även säljs i USA, eftersom de uppfyller kraven på båda marknaderna.
Inrikes

Längre lastbilsfront innebär mindre risk för fotgängare

Maria Eriksson

På Chalmers i Göteborg har forskare studerat om lastbilar med längre front minskar risken för dödsfall vid trafikolyckor. 

– Det ger bättre sikt och därmed högre säkerhet för fotgängare, säger biträdande professor i fordonssäkerhet Robert Thomson.


Trafikverket har länge jobbat med Nollvisionen och ökat trafiksäkerheten med mitträcken och utformning av vägar. Lastbilar över 3,5 ton är inblandade i 15–20 procent av alla trafikolyckor i Sverige med dödlig utgång, trots att den tunga trafiken bara representerade sex procent av körda kilometrar för alla fordon. Enligt Robert Thomson skulle lastbilar med 60 centimeter längre fronter kunna vara säkrare för fotgängare vid en kollision, bland annat eftersom den dolda vinkeln blir mindre.

– Om vi har en längre deformationszon på lastbilen kan vi bättre hantera krockar med personbilar. Det ökar möjligheterna att konstruera en mer rund form som omdirigerar energi samtidigt som den kan göras mer säker för fotgängarna och personbilar, säger Robert Thomson.

Högre och vertikala fronter ökar risk

Ny forskning från Insurance Institute of Highway Safety (IIHS) visar att bilar i USA blir allt tyngre, längre och högre. Sedan år 2009 har dödsolyckor med fotgängare ökat med 80 procent i USA. Under 2021 omkom fler än 20 personer varje dag. En orsak kan vara dåligt underhållna och planerade vägar, men forskare tror också att det kan handla om att det kommit fler pickuper och suvar på marknaden.

IIHS identifierade bilar som varit inblandade i trafikolyckor och mätte upp flera tusen olika bilar. Bilar med fronter över 100 centimeter över marken och en vinkel på grillen som var 65 grader eller mindre hade 45 procent större risk att orsaka dödsfall i en trafikolycka med en fotgängare jämfört med en bil som hade en lägre front.

Forskarna studerade vinkeln på vindrutan, frontens längd och vinkel. Av dessa faktorer hade vinkeln på fronten störst effekt. Bilar med platta fronter var inblandade i fler trafikolyckor med dödsfall än de med lutande fronter. 

Källa: Insurance Institute of Highway Safety (IIHS)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024