På Chalmers i Göteborg har forskare studerat om lastbilar med längre front minskar risken för dödsfall vid trafikolyckor.
– Det ger bättre sikt och därmed högre säkerhet för fotgängare, säger biträdande professor i fordonssäkerhet Robert Thomson.
Trafikverket har länge jobbat med Nollvisionen och ökat trafiksäkerheten med mitträcken och utformning av vägar. Lastbilar över 3,5 ton är inblandade i 15–20 procent av alla trafikolyckor i Sverige med dödlig utgång, trots att den tunga trafiken bara representerade sex procent av körda kilometrar för alla fordon. Enligt Robert Thomson skulle lastbilar med 60 centimeter längre fronter kunna vara säkrare för fotgängare vid en kollision, bland annat eftersom den dolda vinkeln blir mindre.
– Om vi har en längre deformationszon på lastbilen kan vi bättre hantera krockar med personbilar. Det ökar möjligheterna att konstruera en mer rund form som omdirigerar energi samtidigt som den kan göras mer säker för fotgängarna och personbilar, säger Robert Thomson.