loading









Michelangelos mästerverk ”David”, fotograferad efter en restaurering, på Galleria dell’Accademia i Florens i Italien, den 24 maj 2004. Foto: Franco Origlia/Getty Images
Michelangelos mästerverk ”David”, fotograferad efter en restaurering, på Galleria dell’Accademia i Florens i Italien, den 24 maj 2004. Foto: Franco Origlia/Getty Images
Kultur

Krönika: Kultur och kommunism – konstens påverkan på människan - Del 32

Epoch Times

Del 32 (Del 1 i serien)

Under historiens gång har människan kontemplerat vad som utgör sann skönhet. Troende anser att stor konst är ett försök att återge och visa upp himmelsk skönhet i människovärlden. Att förstå konstens stora påverkan kan hjälpa oss att bättre förstå betydelsen av traditionell konst, och varför dåliga krafter vill sabotera den. 

Renässansens konstnärer utnyttjade all sin uppfinningsrikedom för att skapa verk som prisade Gud. Konstnärer från renässansens mittenperiod, såsom Leonardo Da Vinci, Michelangelo och Rafael, utvecklade som genom ett mirakel tekniker som var vida överlägsna både sina föregångare och samtida. Deras mästerverk – målningar, statyer och arkitektur – har blivit tidlösa klassiker.

I århundraden utgjorde dessa arbeten en god förebild för mänskligheten. I dessa arbeten kan konstnärer från senare generationer studera en ren konstnärlig teknik, men vanligt folk kan också verkligen se och känna den gudomliga närvaron. När dessa arbeten, liksom teknikerna som skapade dem och andan som genomsyrade konstnärerna, bevaras, kan människans samhälle behålla en koppling till det gudomliga. I och med detta finns det hopp om återvändande till traditionen även när det mänskliga samhället befinner sig i nedgång.

Traditionell konst följer naturlagarna, imiterar gudomlig visdom och för med sig en särskild energi.

Detsamma gäller på musikens område. Några meningar som sägs komma från ett tyskt operahus lyder: ”Bach gav oss Guds ord. Mozart gav oss Guds skratt. Beethoven gav oss Guds eld. Gud gav oss musiken för att vi ska kunna be utan ord.” Under hela sitt liv ansåg Johann Sebastian Bach att den högsta principen inom hans musikskapande var hyllandet av Gud. På alla hans noter finns inskriptionen ”SDG” – en förkortning av ”Soli Deo Gloria”, vilket betyder ”All ära till Gud”.

Den högsta nivån en konstnär kan nå, enligt ett traditionellt synsätt, är att materialisera himmelska objekt i den mänskliga världen, genom gudomliga uppenbarelser. De stora målningarna och statyerna, de mest sublima musikaliska verken inom tidig musik, barock och klassicism, var allesammans verk av troende människor, och de representerar själva kulmen av vad människan kan uppnå i konstens värld.

De tre viktigaste elementen i ett konstnärligt verk är representation, skapande och kommunikation. Alla konstnärliga verk innehåller ett tema, alltså ett meddelande som dess upphovsman vill kommunicera, oavsett konstformen. Det gäller dikter, målningar, statyer, fotografier, romaner, pjäser, dans och film. Konstnären lämnar över detta tema till läsarens, lyssnarens eller åskådarens hjärta. Det här är kommunikation – överföring av konstnärens tanke till mottagaren.

För att kunna uppnå kommunikation måste konstnären ha en superb förmåga att imitera och representera. Föremålet som imiteras är gudarnas eller människans värld, eller till och med underjorden. Utifrån vad de vill representera börjar konstnärerna sin skapelse – en process av att förfina de djupare och mer essentiella elementen hos objektet och stärkandet av sin egen uttrycksoch kommunikationsförmåga för att kommunicera med publiken och röra deras hjärtan. Om konstnären har hög moral så kommer han få inspiration från det högre för att skapa. Sådana verk kommer att gagna både konstnären och samhället.

Men om konstnären överger moralen kommer negativa element att ta över skapandeprocessen. Då påverkas den av onda krafter, vilket också syns i vad han skapar. Den här sortens verk skadar både upphovsmannen och samhället i stort.

Här kan man se värdet av traditionell konst. Gudomlig kultur och konst i både öst och väst var trådar som vävdes mellan gudarna och människans civilisation, för att skapa en kontakt mellan dem. Idéerna och budskapen som överfördes genom den här konsten är skönhet, välvilja, ljus och hopp. Korrumperad konst, däremot, driver in en kil mellan människan och Gud och drar människan närmare det onda

Sydneys symfoniorkester uppträder i Sydneys hamn i Australien, vid ett firande av Mozarts 250-årsdag, den 27 januari 2006. Foto: Paul Mcconnell/Getty Images

Konstens enorma inflytande på mänskligheten

Stora konstverk för vidare ett arv. De sprider kunskap och visdom och de förbättrar karaktären. De har en upphöjd position i de stora civilisationerna både i öst och väst.

Den antike grekiske matematikern och filosofen Pythagoras trodde att hemligheten med musik är att den imiterar himlakropparnas harmoni, vilket i sig reflekterar universums harmoni. Kineserna hade liknande tankar. De kinesiska klassikerna ”Historikerns nedteckningar” och ”Musikklassikern” diskuterar båda musikens korrespondens med de fem elementen, och hur musikinstrument bör representera och härma himlens och jordens mönster. Bara på det viset kan ”musik i den högsta stilen” uppvisa ”samma harmoni som råder mellan himlen och jorden”. I gamla kinesiska berättelser kan den här musiken locka till sig gudomliga fåglar, som tranan eller fenixen, och till och med frammana himmelska varelser.

Konfucius menade att mänskligheten borde lära av den västra Zhou-dynastin (1045–771 f.Kr.). Han beundrade hur Zhou-kejsaren styrde med ritualer och musik. I Sima Qians ”Historikerns nedteckningar” står: ”Den vise kejsaren Shun uppfann ett femsträngat musikinstrument som han kallade qin, sjöng till dess toner om den milda sommarbrisen från söder, och se, hans kejsardöme var välreglerat [under hans musiks positiva påverkan].”

”Prins Qin bryter fiendens front”, som komponerades av den store Tang-kejsaren Li Shimin, vann honom stor respekt hos de folkslag som levde i rikets utkanter. I boken ”Nya tangshu” berättas om hur munken Xuanzang, som var på väg västerut för att söka buddhistiska skrifter fick höra av en kung: ”Er kejsare måste vara ett helgon, för han komponerade ’Prins Qin bryter fiendens front’.”

Konst kan ha en enorm påverkan på mänsklig moral, tanke och beteende – både positiv och negativ.

Under kung Ludvig XIV:s regeringstid uppvisade det franska hovet stor elegans inom dans och konst. Dansen innehåller inte bara rörelsetekniker, utan även social etikett och normer. Ludvig XIV inspirerade Europa genom konsten och kulturen vid sitt hov, och andra hov, liksom folk i allmänhet i Europa, tog efter honom.

Fredrik den store av Preussen var inte bara en enastående kung, han var också en begåvad musiker, kompositör och flöjtist. Han beordrade uppförandet av operahuset i Berlin, övervakade personligen operan och öppnade den för fler samhällsklasser. Än i dag är operan en viktig del av tysk kultur. Dessa exempel visar tydligt den varaktiga påverkan som sann, traditionell konst har på samhället.

Traditionell konst följer naturlagarna, imiterar gudomlig visdom och för med sig en särskild energi och särskilda effekter. Den har en positiv inverkan på människor, både fysiskt och andligt. Traditionella konstnärer arbetar inte bara på den fysiska, tekniska nivån, utan även, vilket är ännu viktigare, på den andliga nivån, i samverkan med temat i deras konst. Sådana konstnärer uttrycker ibland hur de upplevt en högre makt, bortom den här fysiska världen, och beskriver det som att sjunga en hyllning direkt till Gud – en högtidlig och gudomlig upplevelse som går bortom det mänskliga språket.

Bakom konsten finns ett folks samlade visdom, deras kreativitet och inspiration. Det finns ofta en djup mening, bortom det som syns på ytan. Somliga verk sänder ut en särskild andlig energi. Allt detta påverkar åskådaren på en djup, andlig nivå. Effekten är unik, och kan inte uppnås på något annat sätt.

En enastående konstnär kan påverka samhällsmoralen genom att ingjuta värderingar i människornas hjärtan, genom rörande berättelser och bilder. Även de som inte besitter stor lärdom eller bildning kan få insikter, inspiration och moraliska lärdomar genom traditionell konst. I väst har många barn lärt sig om rätt och fel, gott och ont, via folksagor som ”Hans och Greta” eller ”Snövit”. Generationer av kineser har lärt sig från de fyra stora romanerna om kinesisk historia, och från den traditionella berättarkonsten och dramatiken. Sådana verk visar upp de himmelska principerna för människan, låter henne känna den gudomliga storheten, och får henne att längta efter att följa de himmelska principerna.

Dåliga värderingar utövar också en osynlig påverkan genom konsten. I sin bok ”Story” skriver Robert McKee: ”Varje effektiv berättelse sänder ut en laddad idé till oss, vilket i praktiken övertygar oss om den, så att vi måste tro på den. Faktum är att en berättelses övertygelsekraft är så stor att vi kan tro på dess mening även om vi finner den moraliskt frånstötande.”

Konst kan ha en enorm påverkan på mänsklig moral, tanke och beteende – både positiv och negativ. Till exempel har den så kallade ”Mozarteffekten” fått stor uppmärksamhet världen över. Det har gjorts ett antal vetenskapliga studier på den positiva påverkan som Mozarts musik har på både människor och djur. 2016 kom en djupgående studie av hur Mozarts musik påverkar människors kognitiva funktioner och beteende på ett positivt sätt. Att spela Mozarts musik baklänges hade överraskande nog den totalt motsatta effekten. Arnold Schönbergs atonala musik har en liknande effekt som att spela Mozart baklänges.

Ett exempel på konstens kraft som ofta framhålls som avskräckande är den nazistiska propagandafilmen ”Viljans triumf”. Regissören Leni Riefenstahl hävdade att det bara var en dokumentär, men filmen hade en superb konstnärlig kvalitet. De storslagna scenerna och styrkeuppvisningarna fick publiken att känna samhörighet med energin och kraften bakom dem. Flera av de kamera- och klipptekniker som Riefenstahl utvecklade till den filmen kom att påverka filmkonsten i årtionden.

Men filmen blev också ett mycket viktigt propagandaverk för Hitler och Nazityskland, och är känd som en av de mest framgångsrika propagandafilmerna i historien. Den brittiska tidningen The Independent skrev år 2003: ”’Viljans triumf’ förförde många kloka män och kvinnor och övertalade dem att beundra snarare än förakta, och skaffade utan tvekan nazisterna vänner och allierade över hela världen.”

(Läs mer: Del 33)

Detta är ett bearbetat utdrag från den kinesiska boken Hur kommunismens spöke styr världen, skriven av ett redaktionellt team på den kinesiska utgåvan av Epoch Times.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading









Michelangelos mästerverk ”David”, fotograferad efter en restaurering, på Galleria dell’Accademia i Florens i Italien, den 24 maj 2004. Foto: Franco Origlia/Getty Images
Michelangelos mästerverk ”David”, fotograferad efter en restaurering, på Galleria dell’Accademia i Florens i Italien, den 24 maj 2004. Foto: Franco Origlia/Getty Images
Kultur

Krönika: Kultur och kommunism – konstens påverkan på människan - Del 32

Epoch Times

Del 32 (Del 1 i serien)

Under historiens gång har människan kontemplerat vad som utgör sann skönhet. Troende anser att stor konst är ett försök att återge och visa upp himmelsk skönhet i människovärlden. Att förstå konstens stora påverkan kan hjälpa oss att bättre förstå betydelsen av traditionell konst, och varför dåliga krafter vill sabotera den. 

Renässansens konstnärer utnyttjade all sin uppfinningsrikedom för att skapa verk som prisade Gud. Konstnärer från renässansens mittenperiod, såsom Leonardo Da Vinci, Michelangelo och Rafael, utvecklade som genom ett mirakel tekniker som var vida överlägsna både sina föregångare och samtida. Deras mästerverk – målningar, statyer och arkitektur – har blivit tidlösa klassiker.

I århundraden utgjorde dessa arbeten en god förebild för mänskligheten. I dessa arbeten kan konstnärer från senare generationer studera en ren konstnärlig teknik, men vanligt folk kan också verkligen se och känna den gudomliga närvaron. När dessa arbeten, liksom teknikerna som skapade dem och andan som genomsyrade konstnärerna, bevaras, kan människans samhälle behålla en koppling till det gudomliga. I och med detta finns det hopp om återvändande till traditionen även när det mänskliga samhället befinner sig i nedgång.

Traditionell konst följer naturlagarna, imiterar gudomlig visdom och för med sig en särskild energi.

Detsamma gäller på musikens område. Några meningar som sägs komma från ett tyskt operahus lyder: ”Bach gav oss Guds ord. Mozart gav oss Guds skratt. Beethoven gav oss Guds eld. Gud gav oss musiken för att vi ska kunna be utan ord.” Under hela sitt liv ansåg Johann Sebastian Bach att den högsta principen inom hans musikskapande var hyllandet av Gud. På alla hans noter finns inskriptionen ”SDG” – en förkortning av ”Soli Deo Gloria”, vilket betyder ”All ära till Gud”.

Den högsta nivån en konstnär kan nå, enligt ett traditionellt synsätt, är att materialisera himmelska objekt i den mänskliga världen, genom gudomliga uppenbarelser. De stora målningarna och statyerna, de mest sublima musikaliska verken inom tidig musik, barock och klassicism, var allesammans verk av troende människor, och de representerar själva kulmen av vad människan kan uppnå i konstens värld.

De tre viktigaste elementen i ett konstnärligt verk är representation, skapande och kommunikation. Alla konstnärliga verk innehåller ett tema, alltså ett meddelande som dess upphovsman vill kommunicera, oavsett konstformen. Det gäller dikter, målningar, statyer, fotografier, romaner, pjäser, dans och film. Konstnären lämnar över detta tema till läsarens, lyssnarens eller åskådarens hjärta. Det här är kommunikation – överföring av konstnärens tanke till mottagaren.

För att kunna uppnå kommunikation måste konstnären ha en superb förmåga att imitera och representera. Föremålet som imiteras är gudarnas eller människans värld, eller till och med underjorden. Utifrån vad de vill representera börjar konstnärerna sin skapelse – en process av att förfina de djupare och mer essentiella elementen hos objektet och stärkandet av sin egen uttrycksoch kommunikationsförmåga för att kommunicera med publiken och röra deras hjärtan. Om konstnären har hög moral så kommer han få inspiration från det högre för att skapa. Sådana verk kommer att gagna både konstnären och samhället.

Men om konstnären överger moralen kommer negativa element att ta över skapandeprocessen. Då påverkas den av onda krafter, vilket också syns i vad han skapar. Den här sortens verk skadar både upphovsmannen och samhället i stort.

Här kan man se värdet av traditionell konst. Gudomlig kultur och konst i både öst och väst var trådar som vävdes mellan gudarna och människans civilisation, för att skapa en kontakt mellan dem. Idéerna och budskapen som överfördes genom den här konsten är skönhet, välvilja, ljus och hopp. Korrumperad konst, däremot, driver in en kil mellan människan och Gud och drar människan närmare det onda

Sydneys symfoniorkester uppträder i Sydneys hamn i Australien, vid ett firande av Mozarts 250-årsdag, den 27 januari 2006. Foto: Paul Mcconnell/Getty Images

Konstens enorma inflytande på mänskligheten

Stora konstverk för vidare ett arv. De sprider kunskap och visdom och de förbättrar karaktären. De har en upphöjd position i de stora civilisationerna både i öst och väst.

Den antike grekiske matematikern och filosofen Pythagoras trodde att hemligheten med musik är att den imiterar himlakropparnas harmoni, vilket i sig reflekterar universums harmoni. Kineserna hade liknande tankar. De kinesiska klassikerna ”Historikerns nedteckningar” och ”Musikklassikern” diskuterar båda musikens korrespondens med de fem elementen, och hur musikinstrument bör representera och härma himlens och jordens mönster. Bara på det viset kan ”musik i den högsta stilen” uppvisa ”samma harmoni som råder mellan himlen och jorden”. I gamla kinesiska berättelser kan den här musiken locka till sig gudomliga fåglar, som tranan eller fenixen, och till och med frammana himmelska varelser.

Konfucius menade att mänskligheten borde lära av den västra Zhou-dynastin (1045–771 f.Kr.). Han beundrade hur Zhou-kejsaren styrde med ritualer och musik. I Sima Qians ”Historikerns nedteckningar” står: ”Den vise kejsaren Shun uppfann ett femsträngat musikinstrument som han kallade qin, sjöng till dess toner om den milda sommarbrisen från söder, och se, hans kejsardöme var välreglerat [under hans musiks positiva påverkan].”

”Prins Qin bryter fiendens front”, som komponerades av den store Tang-kejsaren Li Shimin, vann honom stor respekt hos de folkslag som levde i rikets utkanter. I boken ”Nya tangshu” berättas om hur munken Xuanzang, som var på väg västerut för att söka buddhistiska skrifter fick höra av en kung: ”Er kejsare måste vara ett helgon, för han komponerade ’Prins Qin bryter fiendens front’.”

Konst kan ha en enorm påverkan på mänsklig moral, tanke och beteende – både positiv och negativ.

Under kung Ludvig XIV:s regeringstid uppvisade det franska hovet stor elegans inom dans och konst. Dansen innehåller inte bara rörelsetekniker, utan även social etikett och normer. Ludvig XIV inspirerade Europa genom konsten och kulturen vid sitt hov, och andra hov, liksom folk i allmänhet i Europa, tog efter honom.

Fredrik den store av Preussen var inte bara en enastående kung, han var också en begåvad musiker, kompositör och flöjtist. Han beordrade uppförandet av operahuset i Berlin, övervakade personligen operan och öppnade den för fler samhällsklasser. Än i dag är operan en viktig del av tysk kultur. Dessa exempel visar tydligt den varaktiga påverkan som sann, traditionell konst har på samhället.

Traditionell konst följer naturlagarna, imiterar gudomlig visdom och för med sig en särskild energi och särskilda effekter. Den har en positiv inverkan på människor, både fysiskt och andligt. Traditionella konstnärer arbetar inte bara på den fysiska, tekniska nivån, utan även, vilket är ännu viktigare, på den andliga nivån, i samverkan med temat i deras konst. Sådana konstnärer uttrycker ibland hur de upplevt en högre makt, bortom den här fysiska världen, och beskriver det som att sjunga en hyllning direkt till Gud – en högtidlig och gudomlig upplevelse som går bortom det mänskliga språket.

Bakom konsten finns ett folks samlade visdom, deras kreativitet och inspiration. Det finns ofta en djup mening, bortom det som syns på ytan. Somliga verk sänder ut en särskild andlig energi. Allt detta påverkar åskådaren på en djup, andlig nivå. Effekten är unik, och kan inte uppnås på något annat sätt.

En enastående konstnär kan påverka samhällsmoralen genom att ingjuta värderingar i människornas hjärtan, genom rörande berättelser och bilder. Även de som inte besitter stor lärdom eller bildning kan få insikter, inspiration och moraliska lärdomar genom traditionell konst. I väst har många barn lärt sig om rätt och fel, gott och ont, via folksagor som ”Hans och Greta” eller ”Snövit”. Generationer av kineser har lärt sig från de fyra stora romanerna om kinesisk historia, och från den traditionella berättarkonsten och dramatiken. Sådana verk visar upp de himmelska principerna för människan, låter henne känna den gudomliga storheten, och får henne att längta efter att följa de himmelska principerna.

Dåliga värderingar utövar också en osynlig påverkan genom konsten. I sin bok ”Story” skriver Robert McKee: ”Varje effektiv berättelse sänder ut en laddad idé till oss, vilket i praktiken övertygar oss om den, så att vi måste tro på den. Faktum är att en berättelses övertygelsekraft är så stor att vi kan tro på dess mening även om vi finner den moraliskt frånstötande.”

Konst kan ha en enorm påverkan på mänsklig moral, tanke och beteende – både positiv och negativ. Till exempel har den så kallade ”Mozarteffekten” fått stor uppmärksamhet världen över. Det har gjorts ett antal vetenskapliga studier på den positiva påverkan som Mozarts musik har på både människor och djur. 2016 kom en djupgående studie av hur Mozarts musik påverkar människors kognitiva funktioner och beteende på ett positivt sätt. Att spela Mozarts musik baklänges hade överraskande nog den totalt motsatta effekten. Arnold Schönbergs atonala musik har en liknande effekt som att spela Mozart baklänges.

Ett exempel på konstens kraft som ofta framhålls som avskräckande är den nazistiska propagandafilmen ”Viljans triumf”. Regissören Leni Riefenstahl hävdade att det bara var en dokumentär, men filmen hade en superb konstnärlig kvalitet. De storslagna scenerna och styrkeuppvisningarna fick publiken att känna samhörighet med energin och kraften bakom dem. Flera av de kamera- och klipptekniker som Riefenstahl utvecklade till den filmen kom att påverka filmkonsten i årtionden.

Men filmen blev också ett mycket viktigt propagandaverk för Hitler och Nazityskland, och är känd som en av de mest framgångsrika propagandafilmerna i historien. Den brittiska tidningen The Independent skrev år 2003: ”’Viljans triumf’ förförde många kloka män och kvinnor och övertalade dem att beundra snarare än förakta, och skaffade utan tvekan nazisterna vänner och allierade över hela världen.”

(Läs mer: Del 33)

Detta är ett bearbetat utdrag från den kinesiska boken Hur kommunismens spöke styr världen, skriven av ett redaktionellt team på den kinesiska utgåvan av Epoch Times.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024