loading


Sven Moberg, tidigare socialdemokratisk skolminister, menade att skolans roll var att ”framskapa den rätta människan för det nya samhället”. Dagens (S) har verkat i den andan, menar krönikören. Foto: Bilbo Lantto
Sven Moberg, tidigare socialdemokratisk skolminister, menade att skolans roll var att ”framskapa den rätta människan för det nya samhället”. Dagens (S) har verkat i den andan, menar krönikören. Foto: Bilbo Lantto
Kultur

Krönika: Den svenska skolans omvandling - Del 3 a

Dan Ahlmark 

Många av bristerna i dagens skola – exempelvis dålig funktionell läsförmåga, brister i aritmetiskt kunnande, väsentliga problem avseende uppförande och ordning – har en djup förankring i socialdemokratisk ideologi.


En tidigare socialdemokratisk vice utbildningsminister på 60–70-talet, Sven Moberg, uttalade att syftet med samhällets omläggning och därmed skolundervisningen var att ”framskapa den rätta människan för det nya samhället. Den nya skolan avvisar individualiteten … konkurrens, och barnen lärs att arbeta i grupper. De löser problemen tillsammans, inte var för sig. Den grundläggande tanken är att de … betraktas som medlemmar i ett samhälle, individuell inställning motarbetas.”

Numera vågar dock inte politikerna tala lika fritt som Moberg, men hans inställning finns kvar, och då blir alla dysfunktionella komponenter i den socialdemokratiska skolpolitiken förklarliga. Och dessa policies kvarhålls krampaktigt, även om de empiriskt visat sig vara skadliga för barnens lärande. Urvalet av till exempel pedagogik blir därmed självfallet vridet åt det håll som möjliggör stor vänsterpåverkan på barnen. De angivna sakliga skälen för vald pedagogik kan ofta antas vara garnityr, eftersom man inte kan uttala sig om huvudskälet för sitt val. Att man därmed skadar elever genom brister i pedagogiken ses nog med denna inställning som beklagligt, men egentligen rätt likgiltigt. Frågan är hur en sådan syn egentligen skiljer sig från attityden till motståndare hos en sovjetisk kommunistledare: ”Man kan inte göra omelett utan att krossa ägg.”

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading


Sven Moberg, tidigare socialdemokratisk skolminister, menade att skolans roll var att ”framskapa den rätta människan för det nya samhället”. Dagens (S) har verkat i den andan, menar krönikören. Foto: Bilbo Lantto
Sven Moberg, tidigare socialdemokratisk skolminister, menade att skolans roll var att ”framskapa den rätta människan för det nya samhället”. Dagens (S) har verkat i den andan, menar krönikören. Foto: Bilbo Lantto
Kultur

Krönika: Den svenska skolans omvandling - Del 3 a

Dan Ahlmark 

Många av bristerna i dagens skola – exempelvis dålig funktionell läsförmåga, brister i aritmetiskt kunnande, väsentliga problem avseende uppförande och ordning – har en djup förankring i socialdemokratisk ideologi.


En tidigare socialdemokratisk vice utbildningsminister på 60–70-talet, Sven Moberg, uttalade att syftet med samhällets omläggning och därmed skolundervisningen var att ”framskapa den rätta människan för det nya samhället. Den nya skolan avvisar individualiteten … konkurrens, och barnen lärs att arbeta i grupper. De löser problemen tillsammans, inte var för sig. Den grundläggande tanken är att de … betraktas som medlemmar i ett samhälle, individuell inställning motarbetas.”

Numera vågar dock inte politikerna tala lika fritt som Moberg, men hans inställning finns kvar, och då blir alla dysfunktionella komponenter i den socialdemokratiska skolpolitiken förklarliga. Och dessa policies kvarhålls krampaktigt, även om de empiriskt visat sig vara skadliga för barnens lärande. Urvalet av till exempel pedagogik blir därmed självfallet vridet åt det håll som möjliggör stor vänsterpåverkan på barnen. De angivna sakliga skälen för vald pedagogik kan ofta antas vara garnityr, eftersom man inte kan uttala sig om huvudskälet för sitt val. Att man därmed skadar elever genom brister i pedagogiken ses nog med denna inställning som beklagligt, men egentligen rätt likgiltigt. Frågan är hur en sådan syn egentligen skiljer sig från attityden till motståndare hos en sovjetisk kommunistledare: ”Man kan inte göra omelett utan att krossa ägg.”

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024