loadingÅhléns grundades av Johan Petter Åhlén som ett postorderföretag i Dalarna 1899. Foto: Public Domain
Åhléns grundades av Johan Petter Åhlén som ett postorderföretag i Dalarna 1899. Foto: Public Domain
Krönika

Krönika: Är entreprenörskapet tillbaka i Åhléns?

Sebastian Lindgren

Åhléns grundades av Johan Petter Åhlén som ett postorderföretag i Dalarna 1899. Den första katalogen innehöll 272 artiklar med fokus på mode och heminredning, och från en blygsam början ökade företaget sin försäljning: 1904 hade Åhléns 16 anställda som skickade ut 51 000 paket och fyra år senare hade försändelserna femdubblats. Vid sitt 10-årsjubileum hade Åhléns en omsättning på 1,5 miljoner kronor, 255 anställda, och för att underlätta för logistiken flyttades verksamheten till Stockholm 1915.

Johan Petter Åhlén var en visionär som förstod hur han kunde använda samtidens medier till företagets fördel. Med USA som förlaga tog entreprenören täten i att forma 1900-talets svenska konsumentkultur, i samma utsträckning som Ingvar Kamprad gjorde efter honom. Åhléns blev för Svensson det självklara ”lagomvalet” – inte för dyrt, inte för billigt; inte för trendigt, inte för mossigt – och när något behövde ombesörjas inne i staden fanns Åhléns alltid till hands.

Åhléns Söder på Södermalm, med sitt karakteristiska röda ”Å” och sin runda klocka, blev tillsammans med Åhléns City vid Sergels torg en naturlig del av Stockholms stadsbild, och på 1980-talet hade affärskedjan 100 butiker i städer runtom i landet.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingÅhléns grundades av Johan Petter Åhlén som ett postorderföretag i Dalarna 1899. Foto: Public Domain
Åhléns grundades av Johan Petter Åhlén som ett postorderföretag i Dalarna 1899. Foto: Public Domain
Krönika

Krönika: Är entreprenörskapet tillbaka i Åhléns?

Sebastian Lindgren

Åhléns grundades av Johan Petter Åhlén som ett postorderföretag i Dalarna 1899. Den första katalogen innehöll 272 artiklar med fokus på mode och heminredning, och från en blygsam början ökade företaget sin försäljning: 1904 hade Åhléns 16 anställda som skickade ut 51 000 paket och fyra år senare hade försändelserna femdubblats. Vid sitt 10-årsjubileum hade Åhléns en omsättning på 1,5 miljoner kronor, 255 anställda, och för att underlätta för logistiken flyttades verksamheten till Stockholm 1915.

Johan Petter Åhlén var en visionär som förstod hur han kunde använda samtidens medier till företagets fördel. Med USA som förlaga tog entreprenören täten i att forma 1900-talets svenska konsumentkultur, i samma utsträckning som Ingvar Kamprad gjorde efter honom. Åhléns blev för Svensson det självklara ”lagomvalet” – inte för dyrt, inte för billigt; inte för trendigt, inte för mossigt – och när något behövde ombesörjas inne i staden fanns Åhléns alltid till hands.

Åhléns Söder på Södermalm, med sitt karakteristiska röda ”Å” och sin runda klocka, blev tillsammans med Åhléns City vid Sergels torg en naturlig del av Stockholms stadsbild, och på 1980-talet hade affärskedjan 100 butiker i städer runtom i landet.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024