Två pendeltågsstationer i Stockholm har fått akutstängas efter att en rulltrappa skenat.
Men exakt vad som felar är fortfarande oklart, liksom hur snabbt reservdelar kan levereras.
Nu samlas samtliga parter till krismöte om händelsen.
Pendeltågstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan är sedan i fredags stängda på grund av trasiga rulltrappor. Den stoppade trafiken, som även berör SJ:s resenärer, beror på en komponent i trappornas växellådor som har slitits och rostat.
– Det är ett fel som man har kunnat lokalisera, men arbetat med att demontera och inspektera rulltrapporna fortsätter för att vi ska kunna ta reda på om det är några andra komponenter som behöver bytas, säger Mattias Sjöström-Varg, presstalesperson Trafikledningen i Stockholm.
Söker snabb lösning
När det gäller reservdelar säger David Molin, presskommunikatör vid Otis som levererat rulltrapporna, att bolaget har ett stort lager, men att han just nu inte kan svara på hur snabbt reservdelarna som eventuellt kan behövas i Stockholm kan leveras.
– Vi försöker hitta en snabb lösning på problemet, säger David Molin och tillägger att specialister från andra delar av Europa finns på plats och jobbar med att inspektera rulltrapporna för att se vad som behöver åtgärdas.
Många utmaningar
Under söndagen kommer ett krismöte att hållas i Stockholm.
– Vi har bildat en krisledningsgrupp med representanter från samtliga iblandade parter som kommer att mötas i eftermiddag för att delge varandra information och prata om hur arbetet fortskrider, säger Mattias Sjöström-Varg.
Redan innan pendeltågsstationerna stängdes fanns det utmaningar för tågtrafiken i Stockholm. Mälarbanan mellan Stockholm City och Jakobsberg är sedan fredag 13 juli avstängd på grund av en utbyggnad. Dessutom är tågtrafiken mellan Stockholm Central och Stockholm Södra avstängd sedan 25 juni, eftersom man håller på att rusta upp den så kallade "Getinmidjan". Och på måndag 16 juli stängs tunnelbanans gröna linje mellan Slussen och Gamla stan, eftersom Söderströmsbron ska rustas upp.
– Det kommer att bli en del omlastningar och byten och det är viktiga att resenärerna tar del av den information som vi har gått ut med, säger Mattias Sjöström-Varg. Det finns flera utmaningar där ute för oss och våra resenärer.
(TT)