loading


Pendeltågsstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan är fortfarande stängda. Ett krismöte kommer att äga rum under söndagen. Foto: Hossein Salmanzadeh/TT.
Pendeltågsstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan är fortfarande stängda. Ett krismöte kommer att äga rum under söndagen. Foto: Hossein Salmanzadeh/TT.
Inrikes

Krismöte om trasiga rulltrappor

Epoch Times

Två pendeltågsstationer i Stockholm har fått akutstängas efter att en rulltrappa skenat.

Men exakt vad som felar är fortfarande oklart, liksom hur snabbt reservdelar kan levereras.

Nu samlas samtliga parter till krismöte om händelsen.

Pendeltågstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan är sedan i fredags stängda på grund av trasiga rulltrappor. Den stoppade trafiken, som även berör SJ:s resenärer, beror på en komponent i trappornas växellådor som har slitits och rostat.

– Det är ett fel som man har kunnat lokalisera, men arbetat med att demontera och inspektera rulltrapporna fortsätter för att vi ska kunna ta reda på om det är några andra komponenter som behöver bytas, säger Mattias Sjöström-Varg, presstalesperson Trafikledningen i Stockholm.

Söker snabb lösning

När det gäller reservdelar säger David Molin, presskommunikatör vid Otis som levererat rulltrapporna, att bolaget har ett stort lager, men att han just nu inte kan svara på hur snabbt reservdelarna som eventuellt kan behövas i Stockholm kan leveras.

– Vi försöker hitta en snabb lösning på problemet, säger David Molin och tillägger att specialister från andra delar av Europa finns på plats och jobbar med att inspektera rulltrapporna för att se vad som behöver åtgärdas.

Många utmaningar

Under söndagen kommer ett krismöte att hållas i Stockholm.

– Vi har bildat en krisledningsgrupp med representanter från samtliga iblandade parter som kommer att mötas i eftermiddag för att delge varandra information och prata om hur arbetet fortskrider, säger Mattias Sjöström-Varg.

Redan innan pendeltågsstationerna stängdes fanns det utmaningar för tågtrafiken i Stockholm. Mälarbanan mellan Stockholm City och Jakobsberg är sedan fredag 13 juli avstängd på grund av en utbyggnad. Dessutom är tågtrafiken mellan Stockholm Central och Stockholm Södra avstängd sedan 25 juni, eftersom man håller på att rusta upp den så kallade "Getinmidjan". Och på måndag 16 juli stängs tunnelbanans gröna linje mellan Slussen och Gamla stan, eftersom Söderströmsbron ska rustas upp.

– Det kommer att bli en del omlastningar och byten och det är viktiga att resenärerna tar del av den information som vi har gått ut med, säger Mattias Sjöström-Varg. Det finns flera utmaningar där ute för oss och våra resenärer.

(TT)

Mannen köpte ett hus – visste inte att han fick en hund på köpet

Slav under kommunismen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading


Pendeltågsstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan är fortfarande stängda. Ett krismöte kommer att äga rum under söndagen. Foto: Hossein Salmanzadeh/TT.
Pendeltågsstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan är fortfarande stängda. Ett krismöte kommer att äga rum under söndagen. Foto: Hossein Salmanzadeh/TT.
Inrikes

Krismöte om trasiga rulltrappor

Epoch Times

Två pendeltågsstationer i Stockholm har fått akutstängas efter att en rulltrappa skenat.

Men exakt vad som felar är fortfarande oklart, liksom hur snabbt reservdelar kan levereras.

Nu samlas samtliga parter till krismöte om händelsen.

Pendeltågstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan är sedan i fredags stängda på grund av trasiga rulltrappor. Den stoppade trafiken, som även berör SJ:s resenärer, beror på en komponent i trappornas växellådor som har slitits och rostat.

– Det är ett fel som man har kunnat lokalisera, men arbetat med att demontera och inspektera rulltrapporna fortsätter för att vi ska kunna ta reda på om det är några andra komponenter som behöver bytas, säger Mattias Sjöström-Varg, presstalesperson Trafikledningen i Stockholm.

Söker snabb lösning

När det gäller reservdelar säger David Molin, presskommunikatör vid Otis som levererat rulltrapporna, att bolaget har ett stort lager, men att han just nu inte kan svara på hur snabbt reservdelarna som eventuellt kan behövas i Stockholm kan leveras.

– Vi försöker hitta en snabb lösning på problemet, säger David Molin och tillägger att specialister från andra delar av Europa finns på plats och jobbar med att inspektera rulltrapporna för att se vad som behöver åtgärdas.

Många utmaningar

Under söndagen kommer ett krismöte att hållas i Stockholm.

– Vi har bildat en krisledningsgrupp med representanter från samtliga iblandade parter som kommer att mötas i eftermiddag för att delge varandra information och prata om hur arbetet fortskrider, säger Mattias Sjöström-Varg.

Redan innan pendeltågsstationerna stängdes fanns det utmaningar för tågtrafiken i Stockholm. Mälarbanan mellan Stockholm City och Jakobsberg är sedan fredag 13 juli avstängd på grund av en utbyggnad. Dessutom är tågtrafiken mellan Stockholm Central och Stockholm Södra avstängd sedan 25 juni, eftersom man håller på att rusta upp den så kallade "Getinmidjan". Och på måndag 16 juli stängs tunnelbanans gröna linje mellan Slussen och Gamla stan, eftersom Söderströmsbron ska rustas upp.

– Det kommer att bli en del omlastningar och byten och det är viktiga att resenärerna tar del av den information som vi har gått ut med, säger Mattias Sjöström-Varg. Det finns flera utmaningar där ute för oss och våra resenärer.

(TT)

Mannen köpte ett hus – visste inte att han fick en hund på köpet

Slav under kommunismen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024