Inrikes

Här är tunnelbanestationerna där personalen måste ha polisskydd för att utföra sitt jobb

Epoch Times

Fyra stationer i tunnelbanan i Stockholm är rödmärkta för biljettkontrollanter och ordningsvakter, skriver Svenska Dagbladet.

Det rör sig om stationerna Rinkeby, Tensta, Rissne och Hjulsta på den blå linjen. Bara med stöd av polis får de utföra sitt jobb där.

– Vi är ofta numerärt underlägsna och utsätts för hot och stenkastning, säger en ordningsvakt till SvD.

Tunnelbanestationerna har en färggradering. Vid röd färg, sällsynt säkerhetsläge, bedömer man att biljettkontrollanter och säkerhetsvakter inte kan utföra sitt arbete utan närvaro av polis. Sedan finns färgerna grönt och gult vilket betyder normalt respektive förhöjt säkerhetsläge.

Enligt tidningen är det framför allt Rinkeby och Tensta som är konstant rödmarkerade. Men det händer att även Rissne och Hjulsta då och då blir rödmärkta. Det är SL:s Trygghetscentral som gör kontinuerliga utvärderingar vad gäller säkerheten i tunnelbanan.

Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd (M), vill att man inför tunnelbanepoliser med New York som förebild då han menar att tryggheten i Stockholms tunnelbana ”minskar på redan otrygga platser. Det är en symbol på ett samhälle där utvecklingen går åt fel håll.”

Han säger samtidigt till SvD att han är trött på politiker som hävdar att det inte finns några så kallade no go-zoner. Han menar att man inte kan sopa problemen under matten då risken finns att det sprids till andra områden.

En ordningsvakt som tidningen intervjuar vittnar om hur han ibland hamnar i situationer där den personliga säkerhetens sätts ur spel. Han säger att ”det har varit hot om våld, stenkastning och även sönderslagna bilar”.

Ordningsvakten säger att varje dag börjar man med en mental förberedelse inför den utsatta vardagen som man kommer att möta. Enligt honom har situationen förvärrats utmed den blå linjen vid den rödmarkerade stationerna.

Christoffer Bohman, biträdande lokalområdespolischef i Rinkeby, säger att man är medvetna om vissa yrkesgrupper är utsatta. Man har ”även skyddat de som lappar bilar och representanter från stadsdelsnämnder”.

Polisen säger också att det pågår en hel del narkotikaaffärer vid stationerna på den blå linjen i Järvaområdet. Enligt Bohman har man ”haft över 700 rapporterade narkotikabrott hittills i år” varav de flesta sker i närheten av tunnelbanan.  

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

Inrikes

Här är tunnelbanestationerna där personalen måste ha polisskydd för att utföra sitt jobb

Epoch Times

Fyra stationer i tunnelbanan i Stockholm är rödmärkta för biljettkontrollanter och ordningsvakter, skriver Svenska Dagbladet.

Det rör sig om stationerna Rinkeby, Tensta, Rissne och Hjulsta på den blå linjen. Bara med stöd av polis får de utföra sitt jobb där.

– Vi är ofta numerärt underlägsna och utsätts för hot och stenkastning, säger en ordningsvakt till SvD.

Tunnelbanestationerna har en färggradering. Vid röd färg, sällsynt säkerhetsläge, bedömer man att biljettkontrollanter och säkerhetsvakter inte kan utföra sitt arbete utan närvaro av polis. Sedan finns färgerna grönt och gult vilket betyder normalt respektive förhöjt säkerhetsläge.

Enligt tidningen är det framför allt Rinkeby och Tensta som är konstant rödmarkerade. Men det händer att även Rissne och Hjulsta då och då blir rödmärkta. Det är SL:s Trygghetscentral som gör kontinuerliga utvärderingar vad gäller säkerheten i tunnelbanan.

Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd (M), vill att man inför tunnelbanepoliser med New York som förebild då han menar att tryggheten i Stockholms tunnelbana ”minskar på redan otrygga platser. Det är en symbol på ett samhälle där utvecklingen går åt fel håll.”

Han säger samtidigt till SvD att han är trött på politiker som hävdar att det inte finns några så kallade no go-zoner. Han menar att man inte kan sopa problemen under matten då risken finns att det sprids till andra områden.

En ordningsvakt som tidningen intervjuar vittnar om hur han ibland hamnar i situationer där den personliga säkerhetens sätts ur spel. Han säger att ”det har varit hot om våld, stenkastning och även sönderslagna bilar”.

Ordningsvakten säger att varje dag börjar man med en mental förberedelse inför den utsatta vardagen som man kommer att möta. Enligt honom har situationen förvärrats utmed den blå linjen vid den rödmarkerade stationerna.

Christoffer Bohman, biträdande lokalområdespolischef i Rinkeby, säger att man är medvetna om vissa yrkesgrupper är utsatta. Man har ”även skyddat de som lappar bilar och representanter från stadsdelsnämnder”.

Polisen säger också att det pågår en hel del narkotikaaffärer vid stationerna på den blå linjen i Järvaområdet. Enligt Bohman har man ”haft över 700 rapporterade narkotikabrott hittills i år” varav de flesta sker i närheten av tunnelbanan.  

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024