loading


Chefsåklagare Olof Sahlgren vill inte i förväg säga vilka straff han kommer att yrka på i Saab-rättegången. Det är dock troligt att han kräver fängelse för några av de inblandade. Alla åtalade nekar helt till brotten. Foto: Adam Ihse-arkivbild
Chefsåklagare Olof Sahlgren vill inte i förväg säga vilka straff han kommer att yrka på i Saab-rättegången. Det är dock troligt att han kräver fängelse för några av de inblandade. Alla åtalade nekar helt till brotten. Foto: Adam Ihse-arkivbild
Inrikes

Krav på fängelse kan väntas i Saab-härvan

Epoch Times

I dag går rättegången om misstänkta ekobrott inom Saab Automobile in på sista varvet. Mycket talar för att chefsåklagare Olof Sahlgren kommer att yrka på fängelsestraff för de åtalade i Saab-ledningen.

Åklagarna på Ekobrottsmyndigheten anser att en rad brott begicks inom Saab under företagets sista år före konkursen i december 2011. Bland annat anklagas Saab-ledningen för att via massmedier ha gett en osann, förskönad bild av bolagets ekonomi, så att ingen obetald underleverantör skulle sluta skicka delar eller begära Saab i konkurs.

Åklagarna kallar agerandet för grovt svindleri - ett brott som ger minst sex månaders fängelse.

Det finns även åtalspunkter, mot olika personer, om bland annat grovt försvårande av skattekontroll, grovt osant intygande och grov urkundsförfalskning. Chefsåklagare Olof Sahlgren vill inte i förväg avslöja vilka straff han kommer att föreslå, men sannolikt hamnar kraven i flera fall på fängelse.

Alla nekar helt

Sedan återstår att se om Vänersborgs tingsrätt gör samma bedömning av händelserna på det sjunkande Saab-skeppet som åklagarna gjort. Domen i det omfattande ekobrottsmålet kommer inte ännu på några veckor.

De totalt sju åtalade nekar helt till anklagelserna om brott. De anser att alla papper varit i sin ordning, och att den bild av företaget man gav utåt var korrekt i förhållande till vad man då visste.

Bland de åtalade finns Saab Automobiles siste vd och styrelseordförande Victor Muller. Han hade också ägarintressen i holländska Spyker, som var Saabs moderbolag under den sista tiden. Vid de anklagades bänkar sitter också Jan Åke Jonsson, trotjänare i Saab, som avgick från vd-stolen drygt ett halvår före konkursen.

Rätten ser tv-inslag

Dagens förhandling i tingsrätten inleds med att man tittar på inslag från tv-nyheter våren 2011 som enligt åklagarna styrker åtalet om grovt svindleri. Sedan gör sin åklagarsidan sin avslutande plädering.

De åtalades försvarsadvokater får sannolikt hålla sina slutanföranden med start i morgon.

Med undantag för ett skattebrottsåtal om hur Victor Muller fick betalt finns ingen anklagelse om att de åtalade skaffat sig någon egen vinning. Allt gjordes för att rädda företaget Saab Automobile.

(TT)



Svindleri - Saab Automobile

Svindleri kan ses om en sorts bedrägeri riktat mot allmänheten. Det kan handla om att sprida vilseledande uppgifter för att påverka priset på varor, värdepapper eller annan egendom.

Men det kan även, i en lite vidare mening, bestå av att någon med särskild kännedom om ett företag "sprider vilseledande uppgift ägnad att påverka bedömandet av företaget i ekonomiskt hänseende och därigenom medföra skada".

Om ett svindleri bedöms som grovt, är minimistraffet sex månaders fängelse. Maxstraffet är fängelse i sex år.

Källa: Brottsbalken

Saab Automobile
Verkstadsföretaget Saab (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) började tillverka bilar i Trollhättan i slutet av 1940-talet.
1969-90 var biltillverkningen sammanslagen med lastbilsföretaget Scania.

1990 bildades Saab Automobile, med General Motors som ensam ägare från 1999.

2010 köptes Saab Automobile av nederländska Spyker.

2011 sattes företaget, med 3 400 anställda, i konkurs.

2012 köptes det mesta i konkursboet av svensk-kinesiska Nevs, som har för avsikt att bygga elbilar på fabriken i Trollhättan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading


Chefsåklagare Olof Sahlgren vill inte i förväg säga vilka straff han kommer att yrka på i Saab-rättegången. Det är dock troligt att han kräver fängelse för några av de inblandade. Alla åtalade nekar helt till brotten. Foto: Adam Ihse-arkivbild
Chefsåklagare Olof Sahlgren vill inte i förväg säga vilka straff han kommer att yrka på i Saab-rättegången. Det är dock troligt att han kräver fängelse för några av de inblandade. Alla åtalade nekar helt till brotten. Foto: Adam Ihse-arkivbild
Inrikes

Krav på fängelse kan väntas i Saab-härvan

Epoch Times

I dag går rättegången om misstänkta ekobrott inom Saab Automobile in på sista varvet. Mycket talar för att chefsåklagare Olof Sahlgren kommer att yrka på fängelsestraff för de åtalade i Saab-ledningen.

Åklagarna på Ekobrottsmyndigheten anser att en rad brott begicks inom Saab under företagets sista år före konkursen i december 2011. Bland annat anklagas Saab-ledningen för att via massmedier ha gett en osann, förskönad bild av bolagets ekonomi, så att ingen obetald underleverantör skulle sluta skicka delar eller begära Saab i konkurs.

Åklagarna kallar agerandet för grovt svindleri - ett brott som ger minst sex månaders fängelse.

Det finns även åtalspunkter, mot olika personer, om bland annat grovt försvårande av skattekontroll, grovt osant intygande och grov urkundsförfalskning. Chefsåklagare Olof Sahlgren vill inte i förväg avslöja vilka straff han kommer att föreslå, men sannolikt hamnar kraven i flera fall på fängelse.

Alla nekar helt

Sedan återstår att se om Vänersborgs tingsrätt gör samma bedömning av händelserna på det sjunkande Saab-skeppet som åklagarna gjort. Domen i det omfattande ekobrottsmålet kommer inte ännu på några veckor.

De totalt sju åtalade nekar helt till anklagelserna om brott. De anser att alla papper varit i sin ordning, och att den bild av företaget man gav utåt var korrekt i förhållande till vad man då visste.

Bland de åtalade finns Saab Automobiles siste vd och styrelseordförande Victor Muller. Han hade också ägarintressen i holländska Spyker, som var Saabs moderbolag under den sista tiden. Vid de anklagades bänkar sitter också Jan Åke Jonsson, trotjänare i Saab, som avgick från vd-stolen drygt ett halvår före konkursen.

Rätten ser tv-inslag

Dagens förhandling i tingsrätten inleds med att man tittar på inslag från tv-nyheter våren 2011 som enligt åklagarna styrker åtalet om grovt svindleri. Sedan gör sin åklagarsidan sin avslutande plädering.

De åtalades försvarsadvokater får sannolikt hålla sina slutanföranden med start i morgon.

Med undantag för ett skattebrottsåtal om hur Victor Muller fick betalt finns ingen anklagelse om att de åtalade skaffat sig någon egen vinning. Allt gjordes för att rädda företaget Saab Automobile.

(TT)



Svindleri - Saab Automobile

Svindleri kan ses om en sorts bedrägeri riktat mot allmänheten. Det kan handla om att sprida vilseledande uppgifter för att påverka priset på varor, värdepapper eller annan egendom.

Men det kan även, i en lite vidare mening, bestå av att någon med särskild kännedom om ett företag "sprider vilseledande uppgift ägnad att påverka bedömandet av företaget i ekonomiskt hänseende och därigenom medföra skada".

Om ett svindleri bedöms som grovt, är minimistraffet sex månaders fängelse. Maxstraffet är fängelse i sex år.

Källa: Brottsbalken

Saab Automobile
Verkstadsföretaget Saab (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) började tillverka bilar i Trollhättan i slutet av 1940-talet.
1969-90 var biltillverkningen sammanslagen med lastbilsföretaget Scania.

1990 bildades Saab Automobile, med General Motors som ensam ägare från 1999.

2010 köptes Saab Automobile av nederländska Spyker.

2011 sattes företaget, med 3 400 anställda, i konkurs.

2012 köptes det mesta i konkursboet av svensk-kinesiska Nevs, som har för avsikt att bygga elbilar på fabriken i Trollhättan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024