loadingSaneringen av oljan från Marco Polo kan ta ett år, enligt en expert. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Saneringen av oljan från Marco Polo kan ta ett år, enligt en expert. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Kostnaden för saneringen: 100 miljoner kronor

Erik Widmark

Saneringen av oljan som läckt ut från färjan Marco Polo kommer troligtvis att pågå i ett år och kosta 100 miljoner kronor. Men rederiet TT-Line behöver sannolikt inte betala mer än en bråkdel av kostnaden.

– Den är tjock, kladdig och giftig, säger en expert.

165 000 liter brännolja har läckt ut i havet utanför Blekinge från den skadade färjan Marco Polo. Omkring 30 000 liter har fortfarande inte hittats, uppger Kustbevakningen för TT på torsdagen.

Oljeutsläppet från Marco Polo

(TT)

Passagerarfärjan TT-Line Marco Polo, som är flaggad i Cypern, var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen.

Söndagen den 22 oktober stötte fartyget på grund. Larmet kom klockan 06.25.

I Hanöbukten hade fartyget först stött på grund och börjat läcka olja.

Därefter fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar drygt fem och en halv kilometer, innan det gick på ett nytt grund och fastnade.

Redan samma dag nådde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun. Sedan dess har saneringsarbetet pågått längs kusten och till havs.

Söndagen den 29 oktober gled fartyget av grundet men fastnade snart på ett annat, och ett nytt oljeutsläpp konstaterades.

En utredning har visat att en gps ombord var trasig och att besättningen förlitade sig enbart på den i dimman. Två besättningsmän har i ett strafföreläggande dömts till 50 dagsböter vardera för vårdslöshet i sjötrafik.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSaneringen av oljan från Marco Polo kan ta ett år, enligt en expert. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Saneringen av oljan från Marco Polo kan ta ett år, enligt en expert. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Kostnaden för saneringen: 100 miljoner kronor

Erik Widmark

Saneringen av oljan som läckt ut från färjan Marco Polo kommer troligtvis att pågå i ett år och kosta 100 miljoner kronor. Men rederiet TT-Line behöver sannolikt inte betala mer än en bråkdel av kostnaden.

– Den är tjock, kladdig och giftig, säger en expert.

165 000 liter brännolja har läckt ut i havet utanför Blekinge från den skadade färjan Marco Polo. Omkring 30 000 liter har fortfarande inte hittats, uppger Kustbevakningen för TT på torsdagen.

Oljeutsläppet från Marco Polo

(TT)

Passagerarfärjan TT-Line Marco Polo, som är flaggad i Cypern, var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen.

Söndagen den 22 oktober stötte fartyget på grund. Larmet kom klockan 06.25.

I Hanöbukten hade fartyget först stött på grund och börjat läcka olja.

Därefter fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar drygt fem och en halv kilometer, innan det gick på ett nytt grund och fastnade.

Redan samma dag nådde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun. Sedan dess har saneringsarbetet pågått längs kusten och till havs.

Söndagen den 29 oktober gled fartyget av grundet men fastnade snart på ett annat, och ett nytt oljeutsläpp konstaterades.

En utredning har visat att en gps ombord var trasig och att besättningen förlitade sig enbart på den i dimman. Två besättningsmän har i ett strafföreläggande dömts till 50 dagsböter vardera för vårdslöshet i sjötrafik.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024