Två skolor i Borlänge oroar sig för att koranstudierna går ut över de ordinarie skolstudierna. Detta har väckt debatt mellan den lokala moskén och skolan, rapporterar SVT Nyheter Dalarna.
Kent Karlsson, rektor på F-2-skolan Tjärnaängsskolan och Solängsskolan med årskurs 3-6 och socialdemokratisk lokalpolitiker i Gagnef, säger att han är orolig.
– En del elever har koranundervisning tre dagar i veckan efter skolan. En del går fem dagar och även under helgen, säger han till tv-kanalen.
Han säger förvisso att han ser positiva effekter med att barnen lär sig arabiska och memorerar långa stycken text. Men om det går åt för mycket kraft till koranstudierna finns det inte mycket kraft kvar till den ordinarie skolan, vilket gör honom bekymrad.
Andra anställda säger till SVT att det förekommer att elever inte hinner göra sina läxor och skyller det sedan på koranstudierna.
– Det kan inte vara så att koranskolor prioriteras så att barnen är trötta och inte orkar göra matteläxan eller skrivläxan som de fått i skolan. Då är det klart att de missar kunskap, säger en lärare.
Samtidigt oroar sig Kent Karlsson att koranundervisningen riskerar att skapa mer utanförskap i områden där det redan råder segregation. Många av eleverna bor också i Tjärna Änger, som polisen betecknar som ett utanförskapsområde med social oro, hög arbetslös och trångboddhet.
Kent Andersson säger att det finns elever från sexåringar till trettonåringar som ifrågasätter lärare som inte har muslimsk bakgrund. De kan bland annat säga till lärare att man inte vill lyssna på dem eftersom de är vita eller att de inte vill lyssna eftersom lärarna inte är muslimer.
Rektorn säger att han orolig när ”en del barn som går i koranskolan tolkar in att det enbart är muslimska män och kvinnor de ska lyssna på”.
Abdirahman Ahmed, som är imam och har utbildats i Jordanien, säger att religionen är en viktig del i de ungas identitet och att det är föräldrarna som vill att barnen studerar på koranskolor. Han menar att några timmars koranundervisning inte nödvändigtvis behöver påverka den ordinarie skolan negativt.
Han säger också att han förvånad när han får höra att lärare ifrågasätts för att de inte är muslimer.
– Om det har skett är det fel. Det är oacceptabelt, säger han, till SVT.
Vissa säger att koranstudier är precis som vilken fritidsaktivitet som helst.
Aje Carlbom, docent i socialantropologi vid Malmös universitet, har forskat om politisk islam och religiös identitet. Han håller inte med då han menar att andra aktiviteter är mer inkluderande och innefattar samtal och umgänge med olika kulturer.
– Ur ett integrationsperspektiv borde barnen lära sig svenska språket i första hand. Här lägger man tid på något som inte främjar integration utan snarare separation, säger Carlbom, till SVT.
Jenny Berglund är professor i religionsdidaktik vid Stockholms Universitet och forskar om elever som deltar i koranundervisning och sekulär undervisning.
Hon säger att det är viktigt att man inte generaliserar koranskolor då det finns många tolkningar av islam och de kan ha olika inriktningar i sin pedagogik.
SVT har pratat med flera forskare som säger att de vill se mer forskning kring koranundervisning i Sverige.
Stora skuggor simmar in mot stranden – men vad är det för underliga varelser?
Slav under kommunismen