loadingHela 400 veteranbilsentusiaster hade samlats i värmländska Töcksfors denna soliga dag för att visa fram sina polerade dollargrin för den månghövdade publiken. Foto: Töckfors Car Club
Hela 400 veteranbilsentusiaster hade samlats i värmländska Töcksfors denna soliga dag för att visa fram sina polerade dollargrin för den månghövdade publiken. Foto: Töckfors Car Club
Inrikes

Kopparklint (M): Bevara det rullande kulturarvet

Robin Olsson

En vårmönstring i Värmland drog nyligen 400 entusiaster, från Sverige och Norge, som visade upp sina vrålåk. Hela sommaren avlöser eventen varandra.
– Detta är en kulturskatt, säger riksdagsledamoten Marléne L Kopparklint (M), till Epoch Times.

Riksdagsledamoten Marléne Lund Kopparklint åker gärna runt i en av sina veteranbilar, då dessa för henne symboliserar nostalgi, gemenskap och en känsla av frihet.

– Det rullande kulturarvet i form av entusiastfordon från olika tidsepoker engagerar hundratusentals svenskar. Detta är en folkrörelse som bidrar positivt till vårt land.

Detta gäller för en ”veteranbil”

Veteranfordon kallas ett motorfordon av äldre årsmodell. Trafikverkets definition för veteranfordon är bilar som är 30 år eller äldre.

Beträffande skatt och besiktning finns vissa lättnader för veteranfordon. De är befriade från fordonsskatt från den 1 januari, 30 år efter sitt modellår.

Besiktning sker inom två kalenderår från senaste besiktning och vissa regellättnader förekommer, bland annat gällande vinterdäck. Efter 50 år kan fordonet befrias från besiktningstvång.

Begränsad användning och körsträcka leder till lägre försäkringskostnad och bättre försäkringsskydd än andra bilförsäkringar.

Vid import tillkommer kostnader för transport, tull och moms. Tullverket beräknar de tio procenten i tullavgift på inköpspris, fraktkostnad, försäkring och hanteringskostnad fram till EU:s gräns. Tullverkets e-tjänst hjälper till att räkna ut totalkostnaden. Fordonet måste sedan registreringsbesiktigas innan det kan köras på svenska vägar. 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingHela 400 veteranbilsentusiaster hade samlats i värmländska Töcksfors denna soliga dag för att visa fram sina polerade dollargrin för den månghövdade publiken. Foto: Töckfors Car Club
Hela 400 veteranbilsentusiaster hade samlats i värmländska Töcksfors denna soliga dag för att visa fram sina polerade dollargrin för den månghövdade publiken. Foto: Töckfors Car Club
Inrikes

Kopparklint (M): Bevara det rullande kulturarvet

Robin Olsson

En vårmönstring i Värmland drog nyligen 400 entusiaster, från Sverige och Norge, som visade upp sina vrålåk. Hela sommaren avlöser eventen varandra.
– Detta är en kulturskatt, säger riksdagsledamoten Marléne L Kopparklint (M), till Epoch Times.

Riksdagsledamoten Marléne Lund Kopparklint åker gärna runt i en av sina veteranbilar, då dessa för henne symboliserar nostalgi, gemenskap och en känsla av frihet.

– Det rullande kulturarvet i form av entusiastfordon från olika tidsepoker engagerar hundratusentals svenskar. Detta är en folkrörelse som bidrar positivt till vårt land.

Detta gäller för en ”veteranbil”

Veteranfordon kallas ett motorfordon av äldre årsmodell. Trafikverkets definition för veteranfordon är bilar som är 30 år eller äldre.

Beträffande skatt och besiktning finns vissa lättnader för veteranfordon. De är befriade från fordonsskatt från den 1 januari, 30 år efter sitt modellår.

Besiktning sker inom två kalenderår från senaste besiktning och vissa regellättnader förekommer, bland annat gällande vinterdäck. Efter 50 år kan fordonet befrias från besiktningstvång.

Begränsad användning och körsträcka leder till lägre försäkringskostnad och bättre försäkringsskydd än andra bilförsäkringar.

Vid import tillkommer kostnader för transport, tull och moms. Tullverket beräknar de tio procenten i tullavgift på inköpspris, fraktkostnad, försäkring och hanteringskostnad fram till EU:s gräns. Tullverkets e-tjänst hjälper till att räkna ut totalkostnaden. Fordonet måste sedan registreringsbesiktigas innan det kan köras på svenska vägar. 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024