loadingTrafikverket planerar att bygga en åtta kilometer lång järnvägstunnel i Kolmården, norr om Norrköping. Arkivbild. Foto: Björn Lindgren/TT
Trafikverket planerar att bygga en åtta kilometer lång järnvägstunnel i Kolmården, norr om Norrköping. Arkivbild. Foto: Björn Lindgren/TT
Inrikes

Kolmården får egen Hallandsåstunnel

Epoch Times

Trafikverket planerar att bygga en åtta kilometer lång järnvägstunnel i Kolmården, norr om Norrköping, skriver Norrköpings Tidningar.

Blir planen verklighet blir det Sveriges näst längsta järnvägstunnel efter den kontroversiella Hallandsåstunneln, som mäter 8,7 kilometer.

-Istället för en mängd kortare tunnlar går man djupt ner i berget. Tunneln byggs 80-100 meter under marken, vilket låter mycket.

Men Kolmårdsbranten stiger från noll till hundra meter på en kort sträcka, säger Johan Levál, projektledare för sträckan på Trafikverket till tidningen.

Trafikverket beräknar att bygget skulle kunna inledas år 2020.

Järnvägstunneln förväntas gå mellan Stenkullen och Böksjö och skulle byggas som en del av den nya höghastighetstågbanan Ostlänken.

Den ska gå mellan Järna och Linköping och beräknas vara klar 2028 till en kostnad av 35 miljarder.

(TT)




Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTrafikverket planerar att bygga en åtta kilometer lång järnvägstunnel i Kolmården, norr om Norrköping. Arkivbild. Foto: Björn Lindgren/TT
Trafikverket planerar att bygga en åtta kilometer lång järnvägstunnel i Kolmården, norr om Norrköping. Arkivbild. Foto: Björn Lindgren/TT
Inrikes

Kolmården får egen Hallandsåstunnel

Epoch Times

Trafikverket planerar att bygga en åtta kilometer lång järnvägstunnel i Kolmården, norr om Norrköping, skriver Norrköpings Tidningar.

Blir planen verklighet blir det Sveriges näst längsta järnvägstunnel efter den kontroversiella Hallandsåstunneln, som mäter 8,7 kilometer.

-Istället för en mängd kortare tunnlar går man djupt ner i berget. Tunneln byggs 80-100 meter under marken, vilket låter mycket.

Men Kolmårdsbranten stiger från noll till hundra meter på en kort sträcka, säger Johan Levál, projektledare för sträckan på Trafikverket till tidningen.

Trafikverket beräknar att bygget skulle kunna inledas år 2020.

Järnvägstunneln förväntas gå mellan Stenkullen och Böksjö och skulle byggas som en del av den nya höghastighetstågbanan Ostlänken.

Den ska gå mellan Järna och Linköping och beräknas vara klar 2028 till en kostnad av 35 miljarder.

(TT)




Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024