Trafikverket planerar att bygga en åtta kilometer lång järnvägstunnel i Kolmården, norr om Norrköping, skriver Norrköpings Tidningar.
Blir planen verklighet blir det Sveriges näst längsta järnvägstunnel efter den kontroversiella Hallandsåstunneln, som mäter 8,7 kilometer.
-Istället för en mängd kortare tunnlar går man djupt ner i berget. Tunneln byggs 80-100 meter under marken, vilket låter mycket.
Men Kolmårdsbranten stiger från noll till hundra meter på en kort sträcka, säger Johan Levál, projektledare för sträckan på Trafikverket till tidningen.
Trafikverket beräknar att bygget skulle kunna inledas år 2020.
Järnvägstunneln förväntas gå mellan Stenkullen och Böksjö och skulle byggas som en del av den nya höghastighetstågbanan Ostlänken.
Den ska gå mellan Järna och Linköping och beräknas vara klar 2028 till en kostnad av 35 miljarder.
(TT)