Försäljningen av kläder i fysiska butiker och via e-handel har ökat med drygt en fjärdedel jämfört med mars förra året när pandemin just brutit ut, meddelar Svensk Handel. Men jämfört med siffrorna från mars 2019 har modebranschen backat med en dryg fjärdedel.
E-handeln av framförallt kläder fortsätter växa och väger till viss del upp tappen i de fysiska butikerna. Men det är fortfarande kritiskt för många modeföretag, som knappt håller sig ovanför ytan, och många har redan tvingats lägga ner sin verksamhet, uppger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
– Försäljningen i modehandeln återhämtar sig från bottennivåerna för ett år sedan. Vi ska minnas att det var i mars förra året som pandemin slog till med full kraft och över en natt lämnade shoppinggator och butiker tomma, säger han i pressmeddelandet.
– Att mars 2021 skulle bli bättre är föga förvånande och siffrorna måste tolkas med försiktighet. Läget är med andra ord fortsatt tufft.
Enligt Mats Hedenström har dock rådande restriktioner om att inte umgås i större kretsar och att många arbetar hemifrån, fortfarande en negativ påverkan på kläd- och skohandeln. Enligt honom är ljuset i tunneln, och hela branschens hopp, att vaccinationerna ska möjliggöra att människor börjar träffas igen.
För skohandlarna har det varit ännu tuffare under pandemin. Jämfört med 2019 har branschen tappat nästan hälften av sin försäljning. Under den senaste månaden ökade dock skoförsäljningen med närmare nio procent.
Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.