loading
Intresset för att cykla har ökat under pandemin, men bristen på cyklar är stor i butikerna. Arkivbild. Foto: Mats Andersson/TT
Intresset för att cykla har ökat under pandemin, men bristen på cyklar är stor i butikerna. Arkivbild. Foto: Mats Andersson/TT
Ekonomi & Näringsliv

Hårt tryck på cykelhandlarna

Kristina Erkenborn/TT

Hårt tryck på försäljningen men tomt på lagret. Så ser verkligheten ut för många cykelhandlare runt om i landet i vår.

När Folkhälsomyndigheten avråder från kollektivtrafiken blir cykeln ett bra alternativ. Problemet är att det råder stor brist på såväl nya som begagnade cyklar. Sämst är tillgången på barncyklar och hybridcyklar.

Biltema i Botkyrka i Stockholm som vanligtvis säljer 100–150 cyklar i veckan är nu nere på 30. I Göteborg vittnar cykelhandlare om en liknande situation.

– Det är en stökig situation, vi har en fruktansvärd dålig tillgång på cyklar just nu, säger Andreas Hedenskog på Cykelkraft i Sisjön i södra Göteborg.

Det skrala utbudet av cyklar har flera orsaker.

– Det är en stor brist på containrar, vilket gör det svårt för leverantörerna att få hit grejerna. Sedan har också containerpriset gått upp, det har nästan fyrdubblats på ett år, säger Andreas Hedenskog.

Även reservdelar till cyklar är en bristvara för närvarande. När delarna har svårt att komma fram i transporterna kan cyklarna inte monteras och därför blir väntetiden lång.

– Leverantörer av exempelvis växlar har halkat efter i produktionen. Tillverkningen på fabrikerna i Asien har legat nere långa perioder under pandemin, säger Andreas Hedenskog.

Cykeltrenden har varit stadigt ökande under många år, men pandemin har fått ännu fler att välja cykeln framför andra färdmedel. Redan i höstas var trycket stort, och när vårens modeller nu är på ingång är efterfrågan större än tillgången.

– Den stora frågan är hur situationen kommer att se ut om några månader när vi är mitt i högsäsong. Kommer vi över huvud taget att ha någonting att sälja då? frågar sig Andreas Hedenskog.

(Kristina Erkenborn/TT)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Intresset för att cykla har ökat under pandemin, men bristen på cyklar är stor i butikerna. Arkivbild. Foto: Mats Andersson/TT
Intresset för att cykla har ökat under pandemin, men bristen på cyklar är stor i butikerna. Arkivbild. Foto: Mats Andersson/TT
Ekonomi & Näringsliv

Hårt tryck på cykelhandlarna

Kristina Erkenborn/TT

Hårt tryck på försäljningen men tomt på lagret. Så ser verkligheten ut för många cykelhandlare runt om i landet i vår.

När Folkhälsomyndigheten avråder från kollektivtrafiken blir cykeln ett bra alternativ. Problemet är att det råder stor brist på såväl nya som begagnade cyklar. Sämst är tillgången på barncyklar och hybridcyklar.

Biltema i Botkyrka i Stockholm som vanligtvis säljer 100–150 cyklar i veckan är nu nere på 30. I Göteborg vittnar cykelhandlare om en liknande situation.

– Det är en stökig situation, vi har en fruktansvärd dålig tillgång på cyklar just nu, säger Andreas Hedenskog på Cykelkraft i Sisjön i södra Göteborg.

Det skrala utbudet av cyklar har flera orsaker.

– Det är en stor brist på containrar, vilket gör det svårt för leverantörerna att få hit grejerna. Sedan har också containerpriset gått upp, det har nästan fyrdubblats på ett år, säger Andreas Hedenskog.

Även reservdelar till cyklar är en bristvara för närvarande. När delarna har svårt att komma fram i transporterna kan cyklarna inte monteras och därför blir väntetiden lång.

– Leverantörer av exempelvis växlar har halkat efter i produktionen. Tillverkningen på fabrikerna i Asien har legat nere långa perioder under pandemin, säger Andreas Hedenskog.

Cykeltrenden har varit stadigt ökande under många år, men pandemin har fått ännu fler att välja cykeln framför andra färdmedel. Redan i höstas var trycket stort, och när vårens modeller nu är på ingång är efterfrågan större än tillgången.

– Den stora frågan är hur situationen kommer att se ut om några månader när vi är mitt i högsäsong. Kommer vi över huvud taget att ha någonting att sälja då? frågar sig Andreas Hedenskog.

(Kristina Erkenborn/TT)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024