loading


Kineser köar för tågbiljetter på en station i Peking, för att kunna resa hem under det kinesiska nyåret. Foto: Fred Dufour/AFP/Getty Images
Kineser köar för tågbiljetter på en station i Peking, för att kunna resa hem under det kinesiska nyåret. Foto: Fred Dufour/AFP/Getty Images
Utrikes

Kina går vidare med 1984-liknande övervakningssystem

Paul Huang

Kineser kan snart stoppas från att gå ombord på flygplan eller tåg, då den kinesiska regimens system med ”sociala krediter” börjar sättas i verket.

Regimens nationella utvecklings- och reformkommission rullade ut de nya resereglerna den 16 mars enligt Reuters. Det fanns en del om flygresor och en del om tågresor i kommissionens uttalande.

Enligt de nya reglerna, som träder i kraft den 1 maj, kommer kineser som noterats för något av en rad olika oönskade beteenden nu kunna förbjudas att resa med tåg eller flyg. Det är allt ifrån att ha ”spridit falsk information om terrorism” till att ha ställt till med bråk ombord på ett flygplan, använt ogiltiga biljetter eller rökt på tåg som kan leda till att man helt förbjuds resa med tåg eller flyg.

”Sprida falsk information om terrorism” är en typisk omskrivning som regimen använder för att slå ner på oönskade politiska uttalanden.

Andra saker som kan leda till reseförbud är utnyttjande av sociala trygghetssystem. Då får man inte flyga, och bara resa i de sämre avdelningarna på tågen.

Kommissionens uttalande refererade specifikt till det ”sociala kreditsystemet” och sade att de nya reglerna är i linje med direktiv från kommunistpartiets 19:e kongress i fjol. Exakt vad som kommer att ingå i det här ”sociala kreditsystemet” är fortfarande höljt i dunkel, men det har spekulerats mycket om det de senaste åren.

De nya reglerna innebär att det kinesiska samhället tar steg mot vad internationella observatörer beskrivit som ett totalt kontrollsamhälle.

Många har förutsett att det nya systemet i slutänden kommer att ranka medborgarna utifrån allt de gjort tidigare i sina liv, och att om man har en låg rankning kommer man inte ens få tillgång till grundläggande offentliga tjänster, arbete eller bostad. Förutom att notera småförseelser som att gå mot röd gubbe eller röka där det är förbjudet, kan systemen också föra bok över och straffa medborgare som säger saker i offentligheten som regimen inte tycker om.

Enligt regimens direktiv har Kinas större sociala medier redan infört liknande system för att tysta användare som säger saker som inte är tillåtna. Weibo, Kinas motsvarighet till Twitter, har redan ett ”poängsystem” som mäter hur pass enskilda användare rättar sig efter sajtens regler för vad som får och inte får sägas.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading


Kineser köar för tågbiljetter på en station i Peking, för att kunna resa hem under det kinesiska nyåret. Foto: Fred Dufour/AFP/Getty Images
Kineser köar för tågbiljetter på en station i Peking, för att kunna resa hem under det kinesiska nyåret. Foto: Fred Dufour/AFP/Getty Images
Utrikes

Kina går vidare med 1984-liknande övervakningssystem

Paul Huang

Kineser kan snart stoppas från att gå ombord på flygplan eller tåg, då den kinesiska regimens system med ”sociala krediter” börjar sättas i verket.

Regimens nationella utvecklings- och reformkommission rullade ut de nya resereglerna den 16 mars enligt Reuters. Det fanns en del om flygresor och en del om tågresor i kommissionens uttalande.

Enligt de nya reglerna, som träder i kraft den 1 maj, kommer kineser som noterats för något av en rad olika oönskade beteenden nu kunna förbjudas att resa med tåg eller flyg. Det är allt ifrån att ha ”spridit falsk information om terrorism” till att ha ställt till med bråk ombord på ett flygplan, använt ogiltiga biljetter eller rökt på tåg som kan leda till att man helt förbjuds resa med tåg eller flyg.

”Sprida falsk information om terrorism” är en typisk omskrivning som regimen använder för att slå ner på oönskade politiska uttalanden.

Andra saker som kan leda till reseförbud är utnyttjande av sociala trygghetssystem. Då får man inte flyga, och bara resa i de sämre avdelningarna på tågen.

Kommissionens uttalande refererade specifikt till det ”sociala kreditsystemet” och sade att de nya reglerna är i linje med direktiv från kommunistpartiets 19:e kongress i fjol. Exakt vad som kommer att ingå i det här ”sociala kreditsystemet” är fortfarande höljt i dunkel, men det har spekulerats mycket om det de senaste åren.

De nya reglerna innebär att det kinesiska samhället tar steg mot vad internationella observatörer beskrivit som ett totalt kontrollsamhälle.

Många har förutsett att det nya systemet i slutänden kommer att ranka medborgarna utifrån allt de gjort tidigare i sina liv, och att om man har en låg rankning kommer man inte ens få tillgång till grundläggande offentliga tjänster, arbete eller bostad. Förutom att notera småförseelser som att gå mot röd gubbe eller röka där det är förbjudet, kan systemen också föra bok över och straffa medborgare som säger saker i offentligheten som regimen inte tycker om.

Enligt regimens direktiv har Kinas större sociala medier redan infört liknande system för att tysta användare som säger saker som inte är tillåtna. Weibo, Kinas motsvarighet till Twitter, har redan ett ”poängsystem” som mäter hur pass enskilda användare rättar sig efter sajtens regler för vad som får och inte får sägas.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024