Visst kan femåringar förstå fysikaliska begrepp som avdunstning och friktion – bara ribban läggs på rätt nivå. Det menar forskarna från Högskolan Kristianstad som hållit i ett forsknings- och fortbildningsprojekt tillsammans med 140 förskollärare i nordöstra Skåne.
Ämnen som kemi och fysik upplevs ofta som svåra och något man börjar läsa först på högstadiet. Men enligt förskolans styrdokument ska även förskolebarn bli bekanta med enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.
– Barnen är nyfikna och vill förstå sin omvärld, säger Andreas Redfors, professor i fysik vid Högskolan Kristianstad, i ett pressmeddelande.
Under tre år har en forskargrupp följt drygt 140 förskolepedagoger i nordöstra Skåne, då de undervisat barnen i kemi och fysik. Även lärarna har fått delta i workshops och lyssnat på föreläsningar för att få tips på hur man kan förmedla dessa ämnen så det blir intressant för barnen, skriver forskarna.
Lägga ribban lagom högt
För att få med sig barnen och göra det roligt måste man lägga ribban på en lagom nivå och utgå från sådant som redan finns i förskolans miljö. Till exempel fundera över varför vattnet försvinnner när man kokar det i en kastrull? Varför dunstar vattnet i vattenpölen ute på gården?
– Man måste stanna upp, laborera, pröva. Sedan gäller det att sätta ord på vad man pratar om, så att samtalet verkligen blir ömsesidigt. Läraren kanske vet vad vattenrening innebär, medan barnen tror att det handlar om att tvätta stenar med hjälp av vatten, säger Susanne Thulin, biträdande professor i pedagogik, i samma pressmeddelande.
Enligt forskarna har förskollärarna och barnen som deltagit i projektet exempelvis återskapat kemiska experiment i lera eller lego. De har sedan dokumenterats med datorplattor. Även digital teknik är ett målområde i förskolans läroplan.
Intresset för kemi och fysik har vuxit med projektet
För forskargruppen har det varit viktigt att samtliga pedagoger i verksamheterna har varit engagerade i projektet. De kan också konstatera att lärarnas intresse för kemi och fysik har vuxit under projektets gång och att de upplever sig ha blivit bättre på att förmedla kunskaperna och entusiasmera barnen, skriver forskarna.
– Lärarna har insett att detta är något helt annat än lektionerna i kemi och fysik de själva haft på högstadiet. Detta är något de faktiskt kan göra tillsammans med barnen, säger Susanne Thulin.
Tillsammans med förskolorna i projektet har forskarna utvecklat nuvarande kunskap om hur ny digital teknik, datorplattor, kan användas för att stödja samarbete och lärande av naturvetenskap, speciellt då avseende kemiska processer och fysikaliska fenomen relaterade till barns vardag och dagens samhälle.
Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat introduktionserbjudande – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Webb- och e-tidning endast 1 krona första månaden, klicka här! Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Om du även vill ha 4 utgåvor papperstidning första månaden betalar du endast 19 kronor och klickar här! Förnyas automatiskt för 149 kr/mån.