loading

Familjen Kuhmunens renrajd tågar genom Jokkmokks marknad. I år blir marknaden digital. Arkivbild från 2011. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Familjen Kuhmunens renrajd tågar genom Jokkmokks marknad. I år blir marknaden digital. Arkivbild från 2011. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Jokkmokks marknad blir digital efter 415 år

TT

Det blir ingen vintermarknad i Jokkmokk i februari, åtminstone inte en traditionell. I stället kommer kulturevenemang och föreläsningar att sändas på nätet. Någon marknadsförsäljning på Jokkmokks gator är det dock inte tal om.

– Det är känslosamt att fatta det beslutet men vi måste sätta folkhälsan främst, säger Robert Bernhardsson (S), kommunalråd i Jokkmokk, till TT.

Marknaden har hållits oavbrutet i över 400 år. Nästa års marknad skulle ha blivit den 416:e. Förra året nådde man en toppnotering i antalet besökare med 50 000 personer på plats under marknadsdagarna som sker första helgen i februari.

Röster har höjts för att marknaden ska genomföras på något sätt för att hålla traditionen vid liv och en grupp har tittat på alternativa lösningar.

– Det går inte att genomföra en marknad i fysisk form, vi behöver ha personal som jobbar inom skola och hemtjänst. Vi kan inte riskera det, säger Robert Bernhardsson.

(Josefin Silverberg/TT)

Traditioner från medeltiden

(TT)

Jokkmokks marknad brukar hållas första helgen i februari varje år och har rötter tillbaka till 1600-talet.

Syftet med marknaden när den upprättades av Karl IX var att stärka statens grepp i regionen, driva in skatt, hålla ting och sprida Guds ord.

På 50-talet tog Jokkmokks kommun över driften av marknaden.

Marknaden är en viktig samlingspunkt för samer i hela Sápmi.

Besöksantalet brukar ligga på mellan 35 000 till 45 000 besökare.

Källa: Jokkmokks marknad

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Familjen Kuhmunens renrajd tågar genom Jokkmokks marknad. I år blir marknaden digital. Arkivbild från 2011. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Familjen Kuhmunens renrajd tågar genom Jokkmokks marknad. I år blir marknaden digital. Arkivbild från 2011. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Jokkmokks marknad blir digital efter 415 år

TT

Det blir ingen vintermarknad i Jokkmokk i februari, åtminstone inte en traditionell. I stället kommer kulturevenemang och föreläsningar att sändas på nätet. Någon marknadsförsäljning på Jokkmokks gator är det dock inte tal om.

– Det är känslosamt att fatta det beslutet men vi måste sätta folkhälsan främst, säger Robert Bernhardsson (S), kommunalråd i Jokkmokk, till TT.

Marknaden har hållits oavbrutet i över 400 år. Nästa års marknad skulle ha blivit den 416:e. Förra året nådde man en toppnotering i antalet besökare med 50 000 personer på plats under marknadsdagarna som sker första helgen i februari.

Röster har höjts för att marknaden ska genomföras på något sätt för att hålla traditionen vid liv och en grupp har tittat på alternativa lösningar.

– Det går inte att genomföra en marknad i fysisk form, vi behöver ha personal som jobbar inom skola och hemtjänst. Vi kan inte riskera det, säger Robert Bernhardsson.

(Josefin Silverberg/TT)

Traditioner från medeltiden

(TT)

Jokkmokks marknad brukar hållas första helgen i februari varje år och har rötter tillbaka till 1600-talet.

Syftet med marknaden när den upprättades av Karl IX var att stärka statens grepp i regionen, driva in skatt, hålla ting och sprida Guds ord.

På 50-talet tog Jokkmokks kommun över driften av marknaden.

Marknaden är en viktig samlingspunkt för samer i hela Sápmi.

Besöksantalet brukar ligga på mellan 35 000 till 45 000 besökare.

Källa: Jokkmokks marknad

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024