Jokkmokks marknad blir digital efter 415 år
Familjen Kuhmunens renrajd tågar genom Jokkmokks marknad. I år blir marknaden digital. Arkivbild från 2011. Foto: Fredrik Sandberg/TT


Det blir ingen vintermarknad i Jokkmokk i februari, åtminstone inte en traditionell. I stället kommer kulturevenemang och föreläsningar att sändas på nätet. Någon marknadsförsäljning på Jokkmokks gator är det dock inte tal om.

– Det är känslosamt att fatta det beslutet men vi måste sätta folkhälsan främst, säger Robert Bernhardsson (S), kommunalråd i Jokkmokk, till TT.

Marknaden har hållits oavbrutet i över 400 år. Nästa års marknad skulle ha blivit den 416:e. Förra året nådde man en toppnotering i antalet besökare med 50 000 personer på plats under marknadsdagarna som sker första helgen i februari.

Röster har höjts för att marknaden ska genomföras på något sätt för att hålla traditionen vid liv och en grupp har tittat på alternativa lösningar.

– Det går inte att genomföra en marknad i fysisk form, vi behöver ha personal som jobbar inom skola och hemtjänst. Vi kan inte riskera det, säger Robert Bernhardsson.

(Josefin Silverberg/TT)

Fakta

Traditioner från medeltiden

(TT)

Jokkmokks marknad brukar hållas första helgen i februari varje år och har rötter tillbaka till 1600-talet.

Syftet med marknaden när den upprättades av Karl IX var att stärka statens grepp i regionen, driva in skatt, hålla ting och sprida Guds ord.

På 50-talet tog Jokkmokks kommun över driften av marknaden.

Marknaden är en viktig samlingspunkt för samer i hela Sápmi.

Besöksantalet brukar ligga på mellan 35 000 till 45 000 besökare.

Källa: Jokkmokks marknad