Du minnesgoda läsare kommer kanske ihåg att vi för några utgåvor sedan berättade om en kollegas fruktlösa försök att få gehör på hemmaplan för inhandlandet av en gipskopia av Michelangelos David, tillverkad av Louvrens ateljéer? För några veckor sedan köpte Louvren tillbaka just en egenproducerad gipskopia av ett annat ovärderligt mästerverk, marmorskulpturen Venus från Milo (cirka 130–100 f.Kr.) som upptäcktes 1820 på den grekiska ön Milos.
Ett franskt auktionshus sålde kopian, som kom från ättlingarna till Lodoïs de Marcellus, fransk ambassadsekreterare i Konstantinopel; han var den som vid tidpunkten för fyndet av den ursprungliga statyn 1820 förhandlade fram köpeavtalet, och förde klenoden till Frankrike 1821. Kopian beställdes av kung Ludvig Philippe I två decennier senare och gavs till monsieur de Marcellus som tack. Louvren utnyttjade att man hade förköpsrätt, och slantade upp 57 728 euro, vilket innebar att det aldrig blev någon budgivning.