loadingBara två av de 181 personerna ombord överlevde flygkraschen i Muan i Sydkorea i söndags. Foto: Ahn Young-joon/AP/TT
Bara två av de 181 personerna ombord överlevde flygkraschen i Muan i Sydkorea i söndags. Foto: Ahn Young-joon/AP/TT
Utrikes

Dödligaste året för flygtrafiken sedan 2018

TT

Minst 318 personer har omkommit i flygolyckor under 2024. Det gör året till det dödligaste för det kommersiella flyget sedan 2018, rapporterar Bloomberg.

Kraschen i Muan i södra Sydkorea i söndags skördade 179 liv och räknas som den värsta i landets historia.

På juldagen omkom 38 personer när ett azerbajdzjanskt plan störtade i västra Kazakstan. Mycket tyder på att planet sköts ner av ryskt luftvärn.

De två senaste haverierna innebär enligt analysföretaget Cirium att totalt 318 personer omkommit i den kommersiella flygtrafiken i år, rapporterar Bloomberg.

Det är med marginal den högsta dödssiffran sedan 2018. Då dog över 500 personer, till följd av bland annat den första av två uppmärksammade olyckor med Boeing 737 Max.

Trots ett mörkt år är dödliga flygolyckor ovanliga. 2023 var jämförelsevis det säkraste året någonsin utan några dödsfall alls i olyckor med större passagerarflygplan, enligt Bloomberg.

Orsaken till söndagens olycka är inte fastställd. Men planet, en Boeing 737-800 som kom från Bangkok, fick problem inför landning i Sydkorea. Piloten försökte genomföra en nödlandning utan att kunna fälla ut planets landningsställ. Väl på marken åkte planet i hög fart in i en mur och exploderade.

Bland övriga flygolyckor i år märks en krasch i Brasilien med 62 dödsoffer i augusti och ett haveri i Nepal med 18 offer i juli.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBara två av de 181 personerna ombord överlevde flygkraschen i Muan i Sydkorea i söndags. Foto: Ahn Young-joon/AP/TT
Bara två av de 181 personerna ombord överlevde flygkraschen i Muan i Sydkorea i söndags. Foto: Ahn Young-joon/AP/TT
Utrikes

Dödligaste året för flygtrafiken sedan 2018

TT

Minst 318 personer har omkommit i flygolyckor under 2024. Det gör året till det dödligaste för det kommersiella flyget sedan 2018, rapporterar Bloomberg.

Kraschen i Muan i södra Sydkorea i söndags skördade 179 liv och räknas som den värsta i landets historia.

På juldagen omkom 38 personer när ett azerbajdzjanskt plan störtade i västra Kazakstan. Mycket tyder på att planet sköts ner av ryskt luftvärn.

De två senaste haverierna innebär enligt analysföretaget Cirium att totalt 318 personer omkommit i den kommersiella flygtrafiken i år, rapporterar Bloomberg.

Det är med marginal den högsta dödssiffran sedan 2018. Då dog över 500 personer, till följd av bland annat den första av två uppmärksammade olyckor med Boeing 737 Max.

Trots ett mörkt år är dödliga flygolyckor ovanliga. 2023 var jämförelsevis det säkraste året någonsin utan några dödsfall alls i olyckor med större passagerarflygplan, enligt Bloomberg.

Orsaken till söndagens olycka är inte fastställd. Men planet, en Boeing 737-800 som kom från Bangkok, fick problem inför landning i Sydkorea. Piloten försökte genomföra en nödlandning utan att kunna fälla ut planets landningsställ. Väl på marken åkte planet i hög fart in i en mur och exploderade.

Bland övriga flygolyckor i år märks en krasch i Brasilien med 62 dödsoffer i augusti och ett haveri i Nepal med 18 offer i juli.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025