loading
En av satsningarna mot fossilfritt är den el-drivna lastcykeln, som får högsta betyg av Dante. I den gröna hinken finns förskolans organiska avfall. Det ska bli lokal gödning istället för att transporteras de 25 milen till Umeå. Foto: Heidi Andersson
En av satsningarna mot fossilfritt är den el-drivna lastcykeln, som får högsta betyg av Dante. I den gröna hinken finns förskolans organiska avfall. Det ska bli lokal gödning istället för att transporteras de 25 milen till Umeå. Foto: Heidi Andersson
Blogg

Heidi Andersson: Ett drygt år med målsättningen #fossilfri2025 Del 2

Heidi Andersson

Eldrift är nog 2016 års ledord med koppling till vår målsättning att vara fossilfria 2025.

Motorsågen med batteridrift har varit en klippa när det gäller alla typer av byggprojekt. Den sågar tyst och gör sågandet lätt och roligt! Det enda negativa är att den är aningen ”för” lätt att starta och att man måste ha koll på var man lämnar den så inga nyfikna små barn frestas att testa den.

El-driven lastcykel

Lastcykeln firade ett år, i december 2016! En investering som vi är mycket nöjda med. Cykeln har med hjälp av förträfflig elassistans trampats drygt 120 mil under 2016 med en massa matkassar, ungar och armbrytarbord.

Orkar man inte trampa själv får både en femåring och femåringens cykel plats!

Dante hade sorg när han som fyraåring tvingades inse att han vuxit ur sin kära barnvagn (en fantastiskt praktisk vagn som gick att koppla på både cykeln och åka skidor med). Dante har alltid trivts med att hänga med. Att bli buren i bärsäck/mes i skogen eller åka med på skid- cykel och löparrundor. Men så fick jag upp ögonen för lastcyklar och därmed hade vi en lösning – det var möjligt att fortsätta åka vagn!

Det finns massor att välja på för den som är sugen. Bor man i stad är lastcykeln helt klart ett alternativ till bil eller varför inte en cykelbil?

Dante är minst lika nöjd som jag är med cykeln. Han får ju fortsätta åka vagn som är en klar Dantefavorit! Och han kan även stolt cykla den själv. Ibland åker han på stången när vi har lådan full med kompisar och vill han så kan han trampa och jag styra, bromsa och växla.

Eldrivet rymdskepp

Den största eldriften under 2016 stod elbilen för. Den har vi kört över 1 000 mil med sedan 28 september (farbror Lars 50-årsdag). De flesta milen har vi laddat gratis på snabbladdstationer och i övrigt kostar det ca 2 kronor milen att ladda hemma under natten, när elen både är som renast och billigast.

Elbilen har bra lastkapacitet, men när det är rejält med snö och minusgrader trivs den bäst i garage med sina, i mitt tycke överdrivet ”spaciga” dörrar. Vi har inget garage som rymmer den, men med support från Björns föräldrar fick vi städa ur deras dubbelgarage och införskaffa en bredare garageport, så för första gången ryms det nu två bilar i dubbelgaraget. Hurra!

Även om jag hade föredragit traditionella bildörrar måste jag erkänna att det är rätt häftigt när den börjar vifta med dörrarna. Vi kallar elbilen för rymdskeppet och jag är övertygad om att eldrift är en av lösningarna till en fossilfri framtid.

Under 2017 ska vi se till att reda ut hur vi bäst får till solceller och annan förnyelsebar energi. Vi är delägare i ett vindkraftverk, men det är ju häftigt som bara den att kunna generera sin egen el. Tittar både på elverk som drivs av biomassa (ved, skogsrester), små vindkraftverk för husbehov och solceller, spännande som bara den är det - fossilfrihet är motsatsen till tråkigt och förutsägbart.

Fortsättning följer!

 

Heidi Andersson är elvafaldig världsmästarinna i armbrytning och har ett stort engagemang för hållbarhetsfrågor. Tillsammans med maken Björn Ferry är målet att bli planetskötare i världsklass, med siktet inställt mot att leva fossilfritt 2025. Texten publicerades ursprungligen på familjens blogg.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
En av satsningarna mot fossilfritt är den el-drivna lastcykeln, som får högsta betyg av Dante. I den gröna hinken finns förskolans organiska avfall. Det ska bli lokal gödning istället för att transporteras de 25 milen till Umeå. Foto: Heidi Andersson
En av satsningarna mot fossilfritt är den el-drivna lastcykeln, som får högsta betyg av Dante. I den gröna hinken finns förskolans organiska avfall. Det ska bli lokal gödning istället för att transporteras de 25 milen till Umeå. Foto: Heidi Andersson
Blogg

Heidi Andersson: Ett drygt år med målsättningen #fossilfri2025 Del 2

Heidi Andersson

Eldrift är nog 2016 års ledord med koppling till vår målsättning att vara fossilfria 2025.

Motorsågen med batteridrift har varit en klippa när det gäller alla typer av byggprojekt. Den sågar tyst och gör sågandet lätt och roligt! Det enda negativa är att den är aningen ”för” lätt att starta och att man måste ha koll på var man lämnar den så inga nyfikna små barn frestas att testa den.

El-driven lastcykel

Lastcykeln firade ett år, i december 2016! En investering som vi är mycket nöjda med. Cykeln har med hjälp av förträfflig elassistans trampats drygt 120 mil under 2016 med en massa matkassar, ungar och armbrytarbord.

Orkar man inte trampa själv får både en femåring och femåringens cykel plats!

Dante hade sorg när han som fyraåring tvingades inse att han vuxit ur sin kära barnvagn (en fantastiskt praktisk vagn som gick att koppla på både cykeln och åka skidor med). Dante har alltid trivts med att hänga med. Att bli buren i bärsäck/mes i skogen eller åka med på skid- cykel och löparrundor. Men så fick jag upp ögonen för lastcyklar och därmed hade vi en lösning – det var möjligt att fortsätta åka vagn!

Det finns massor att välja på för den som är sugen. Bor man i stad är lastcykeln helt klart ett alternativ till bil eller varför inte en cykelbil?

Dante är minst lika nöjd som jag är med cykeln. Han får ju fortsätta åka vagn som är en klar Dantefavorit! Och han kan även stolt cykla den själv. Ibland åker han på stången när vi har lådan full med kompisar och vill han så kan han trampa och jag styra, bromsa och växla.

Eldrivet rymdskepp

Den största eldriften under 2016 stod elbilen för. Den har vi kört över 1 000 mil med sedan 28 september (farbror Lars 50-årsdag). De flesta milen har vi laddat gratis på snabbladdstationer och i övrigt kostar det ca 2 kronor milen att ladda hemma under natten, när elen både är som renast och billigast.

Elbilen har bra lastkapacitet, men när det är rejält med snö och minusgrader trivs den bäst i garage med sina, i mitt tycke överdrivet ”spaciga” dörrar. Vi har inget garage som rymmer den, men med support från Björns föräldrar fick vi städa ur deras dubbelgarage och införskaffa en bredare garageport, så för första gången ryms det nu två bilar i dubbelgaraget. Hurra!

Även om jag hade föredragit traditionella bildörrar måste jag erkänna att det är rätt häftigt när den börjar vifta med dörrarna. Vi kallar elbilen för rymdskeppet och jag är övertygad om att eldrift är en av lösningarna till en fossilfri framtid.

Under 2017 ska vi se till att reda ut hur vi bäst får till solceller och annan förnyelsebar energi. Vi är delägare i ett vindkraftverk, men det är ju häftigt som bara den att kunna generera sin egen el. Tittar både på elverk som drivs av biomassa (ved, skogsrester), små vindkraftverk för husbehov och solceller, spännande som bara den är det - fossilfrihet är motsatsen till tråkigt och förutsägbart.

Fortsättning följer!

 

Heidi Andersson är elvafaldig världsmästarinna i armbrytning och har ett stort engagemang för hållbarhetsfrågor. Tillsammans med maken Björn Ferry är målet att bli planetskötare i världsklass, med siktet inställt mot att leva fossilfritt 2025. Texten publicerades ursprungligen på familjens blogg.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024