loadingLars Korsell på Brottsförebyggande rådet kartlägger logistiken hos den organiserade brottsligheten med diesel. Foto: Brå
Lars Korsell på Brottsförebyggande rådet kartlägger logistiken hos den organiserade brottsligheten med diesel. Foto: Brå
Inrikes

Han kartlägger de organiserade brottens logistik

Hans Bengtsson

Uppläggen bakom stora momsbedrägerier har stora likheter med den mycket omfattande kriminaliteten kring dieselolja. Lars Korsell studerar logistiken bakom denna brottslighet.

Brottsförebyggande rådet (Brå) har inte bedrivit något övergripande forskningsarbete om momsbedrägerier, men har granskat större skattebrottslighet. Lars Korsell arbetar just nu med en kartläggning av brottsupplägg kring dieselolja som har likheter med det vid omfattande momsfusk.

– Dieselbrotten handlar om ännu mer pengar för det finns även punktskatter, och merparten av dieselpriset består av skatter, säger Lars Korsell till Epoch Times.

Det stjäls årligen diesel för mycket stora summor från byggarbetsplatser, lantbrukare, maskinstationer och åkerier över hela landet. Sedan säljs bränslet till exempelvis åkerier till bra pris.

Analyserar logistiken

Korsell analyserar logistikkedjorna i ett antal fall av dieselbrottslighet.

– Dels för att hitta svaga punkter hos gärningspersonerna som man kan utnyttja. Dels hos samhällets kontrollinstanser – som man kan förstärka.

Han är nere på detaljnivå och granskar exakt hur brottslingarna har gått till väga, liksom hur samhället har svarat.

De som sysslar med denna brottslighet, likväl som med momsbedrägerier, måste uppfylla vissa villkor för att kunna bedriva sin verksamhet. Bland annat behöver de ha ett registrerat bolag och en momsregistrering.

– Det är jätteviktigt för det är sådant en kund omedelbart kontrollerar hos en ny leverantör.

Sedan är det viktigt att ge sken av seriositet genom att finnas på en bra adress och att ha en proffsig e-postadress. Gärna en som börjar med info@.

 Ta fram brottsbegränsande metoder

– Det ger intrycket av att det är ett stort företag där det finns personer med många olika funktioner.

Genom att kartlägga en mängd sådana faktorer försöker han hitta mönster och en logistisk kedja i brottsligheten.

– I detta arbete är jag inte så intresserad av själva brotten, utan av logistiken kring dem, säger Lars Korsell.

Arbetet ska mynna ut i en handbok med en strukturerad metodik för att ta fram brottsreducerande metoder.

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingLars Korsell på Brottsförebyggande rådet kartlägger logistiken hos den organiserade brottsligheten med diesel. Foto: Brå
Lars Korsell på Brottsförebyggande rådet kartlägger logistiken hos den organiserade brottsligheten med diesel. Foto: Brå
Inrikes

Han kartlägger de organiserade brottens logistik

Hans Bengtsson

Uppläggen bakom stora momsbedrägerier har stora likheter med den mycket omfattande kriminaliteten kring dieselolja. Lars Korsell studerar logistiken bakom denna brottslighet.

Brottsförebyggande rådet (Brå) har inte bedrivit något övergripande forskningsarbete om momsbedrägerier, men har granskat större skattebrottslighet. Lars Korsell arbetar just nu med en kartläggning av brottsupplägg kring dieselolja som har likheter med det vid omfattande momsfusk.

– Dieselbrotten handlar om ännu mer pengar för det finns även punktskatter, och merparten av dieselpriset består av skatter, säger Lars Korsell till Epoch Times.

Det stjäls årligen diesel för mycket stora summor från byggarbetsplatser, lantbrukare, maskinstationer och åkerier över hela landet. Sedan säljs bränslet till exempelvis åkerier till bra pris.

Analyserar logistiken

Korsell analyserar logistikkedjorna i ett antal fall av dieselbrottslighet.

– Dels för att hitta svaga punkter hos gärningspersonerna som man kan utnyttja. Dels hos samhällets kontrollinstanser – som man kan förstärka.

Han är nere på detaljnivå och granskar exakt hur brottslingarna har gått till väga, liksom hur samhället har svarat.

De som sysslar med denna brottslighet, likväl som med momsbedrägerier, måste uppfylla vissa villkor för att kunna bedriva sin verksamhet. Bland annat behöver de ha ett registrerat bolag och en momsregistrering.

– Det är jätteviktigt för det är sådant en kund omedelbart kontrollerar hos en ny leverantör.

Sedan är det viktigt att ge sken av seriositet genom att finnas på en bra adress och att ha en proffsig e-postadress. Gärna en som börjar med info@.

 Ta fram brottsbegränsande metoder

– Det ger intrycket av att det är ett stort företag där det finns personer med många olika funktioner.

Genom att kartlägga en mängd sådana faktorer försöker han hitta mönster och en logistisk kedja i brottsligheten.

– I detta arbete är jag inte så intresserad av själva brotten, utan av logistiken kring dem, säger Lars Korsell.

Arbetet ska mynna ut i en handbok med en strukturerad metodik för att ta fram brottsreducerande metoder.

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024