loadingPlankningen på bussar har ökat kraftigt i Stockholm under pandemin. Foto: Bilbo Lantto
Plankningen på bussar har ökat kraftigt i Stockholm under pandemin. Foto: Bilbo Lantto
Inrikes

Gratisåkande för 750 miljoner kronor – bara i Stockholm

Lotta Svedin

750 miljoner kronor och över 1 000 procent ökat fusk på buss. Så såg plankningen i Stockholm ut under pandemin 2020. Det skriver Moderaterna i ett pressmeddelande.

Enligt trafikregionrådet och ordföranden för Stockholms Lokaltrafik, SL, Kristoffer Tamsons (M), bekostade skattebetalarna fuskande för trekvarts miljard förra året – pengar som han anser kunde använts till att rusta upp lokaltrafiken. Nu vill han se en rad insatser för att komma till rätta med fusket.

Under pandemin är det gratisåkningen med buss som ökat mest med 18 procent. Därefter följer lokalbanor med 15 procent och sedan pendeltåg med 9 procent gratisresenärer. Tack vare spärrarna har tunnelbanan klarat sig bäst med 6 procent fripassagerare.

– Fusket ombord på våra bussar ökade med hela 1 000 procent i fjol och vissa dagar reste uppemot 8 av 10 utan att göra rätt för sig. Det var inte ett stolt ögonblick i kollektivtrafikens historia. Fjolåret präglades av ett mörker vi inte har råd med i år, säger KristofferTamsons, i pressmeddelandet.

– Steg för steg ska vi ta tillbaka kollektivtrafiken till det hederliga Stockholm.

Enligt Tamsons ska biljettkontrollerna bli fyra gånger fler än förra året och det ska göras fler riktade kontroller. Han hoppas också på lagutrymme att skärpa påföljderna vid återkommande plankning och möjlighet att utdöma andra påföljder än böter.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingPlankningen på bussar har ökat kraftigt i Stockholm under pandemin. Foto: Bilbo Lantto
Plankningen på bussar har ökat kraftigt i Stockholm under pandemin. Foto: Bilbo Lantto
Inrikes

Gratisåkande för 750 miljoner kronor – bara i Stockholm

Lotta Svedin

750 miljoner kronor och över 1 000 procent ökat fusk på buss. Så såg plankningen i Stockholm ut under pandemin 2020. Det skriver Moderaterna i ett pressmeddelande.

Enligt trafikregionrådet och ordföranden för Stockholms Lokaltrafik, SL, Kristoffer Tamsons (M), bekostade skattebetalarna fuskande för trekvarts miljard förra året – pengar som han anser kunde använts till att rusta upp lokaltrafiken. Nu vill han se en rad insatser för att komma till rätta med fusket.

Under pandemin är det gratisåkningen med buss som ökat mest med 18 procent. Därefter följer lokalbanor med 15 procent och sedan pendeltåg med 9 procent gratisresenärer. Tack vare spärrarna har tunnelbanan klarat sig bäst med 6 procent fripassagerare.

– Fusket ombord på våra bussar ökade med hela 1 000 procent i fjol och vissa dagar reste uppemot 8 av 10 utan att göra rätt för sig. Det var inte ett stolt ögonblick i kollektivtrafikens historia. Fjolåret präglades av ett mörker vi inte har råd med i år, säger KristofferTamsons, i pressmeddelandet.

– Steg för steg ska vi ta tillbaka kollektivtrafiken till det hederliga Stockholm.

Enligt Tamsons ska biljettkontrollerna bli fyra gånger fler än förra året och det ska göras fler riktade kontroller. Han hoppas också på lagutrymme att skärpa påföljderna vid återkommande plankning och möjlighet att utdöma andra påföljder än böter.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024