loadingMediebolagen är missnöjda med hur Google har använt sin ställning på annonsmarknaden. Arkivbild. Foto: Jeff Chiu/AP/TT
Mediebolagen är missnöjda med hur Google har använt sin ställning på annonsmarknaden. Arkivbild. Foto: Jeff Chiu/AP/TT
Utrikes

Google stäms på 24 miljarder av 32 mediebolag

TT

En grupp av 32 mediebolag i 13 europeiska länder stämmer teknikjätten Google på 2,1 miljarder euro, motsvarande nästan 24 miljarder kronor, skriver Reuters på sin hemsida.

Mediebolagen anser sig, via sina juridiska ombud, ha lidit ekonomiska förluster på grund av hur Google har använt sin ställning på annonsmarknaden.

"Utan Googles missbruk av sin dominerande ställning skulle medieföretagen ha fått betydligt högre intäkter från annonsering och betalat lägre avgifter för tjänster inom annonsteknik. Avgörande är att dessa medel skulle ha kunnat återinvesteras i att stärka det europeiska medielandskapet", säger de juridiska ombuden i sin stämningsansökan.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMediebolagen är missnöjda med hur Google har använt sin ställning på annonsmarknaden. Arkivbild. Foto: Jeff Chiu/AP/TT
Mediebolagen är missnöjda med hur Google har använt sin ställning på annonsmarknaden. Arkivbild. Foto: Jeff Chiu/AP/TT
Utrikes

Google stäms på 24 miljarder av 32 mediebolag

TT

En grupp av 32 mediebolag i 13 europeiska länder stämmer teknikjätten Google på 2,1 miljarder euro, motsvarande nästan 24 miljarder kronor, skriver Reuters på sin hemsida.

Mediebolagen anser sig, via sina juridiska ombud, ha lidit ekonomiska förluster på grund av hur Google har använt sin ställning på annonsmarknaden.

"Utan Googles missbruk av sin dominerande ställning skulle medieföretagen ha fått betydligt högre intäkter från annonsering och betalat lägre avgifter för tjänster inom annonsteknik. Avgörande är att dessa medel skulle ha kunnat återinvesteras i att stärka det europeiska medielandskapet", säger de juridiska ombuden i sin stämningsansökan.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024