loading
Geelys ordförande Li Shufu vid en ceremoni i förra veckan då Geely bland annat köpte sportbilsmärket Lotus. Nu fortsätter koncernen satsa i Göteborg. Foto: Vincent Thian / AP
Geelys ordförande Li Shufu vid en ceremoni i förra veckan då Geely bland annat köpte sportbilsmärket Lotus. Nu fortsätter koncernen satsa i Göteborg. Foto: Vincent Thian / AP
Inrikes

Geely fortsätter satsa i Göteborg

Epoch Times

Den kinesiska bilkoncernen Geely, som äger Volvo Cars, ska bygga ett innovationscenter för Europa i Göteborg.

Kommunen och företaget gör en avsiktsförklaring om etableringen under statsminister Stefan Löfvens pågående besök i Kina.

Omkring 3 500 personer kommer att arbeta i centret, som byggs vid Lindholmen på Hisingen. Geely äger redan utvecklingsbolaget Cevt, med cirka 1 000 anställda utspridda i en rad lokaler i samma område. Den verksamheten ska nu samlas i innovationscentret.

– Vi anser att det är tid att utöka investeringarna i Göteborg och dra nytta av den samlade kompetensen som finns i området, säger Gang Wei som är vice vd för Cevt, China Euro Vehicle Technology, till Dagens industri.

Verksamheten ska framför allt vara inriktad på utveckling inom uppkoppling, elektrifiering och grön teknik. Enligt Geelys planer ska även andra kinesiska fordonsföretag ha forskning och utvecklingsarbete i centret.

I Göteborg jublar kommunledningen åt beskedet.

– Detta är ett utvecklingssprång vi inte sett vidden av ännu. Detta är verkligen roligt för Geely, Volvo och oerhört roligt för Göteborg och det stärker fordonsklustret och arbetstillfällena, säger kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S) till Göteborgs-Posten.

I förra veckan blev det klart att Geely också köper stora andelar i den malaysiska biltillverkaren Proton och det klassiska sportbilsmärket Lotus.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Geelys ordförande Li Shufu vid en ceremoni i förra veckan då Geely bland annat köpte sportbilsmärket Lotus. Nu fortsätter koncernen satsa i Göteborg. Foto: Vincent Thian / AP
Geelys ordförande Li Shufu vid en ceremoni i förra veckan då Geely bland annat köpte sportbilsmärket Lotus. Nu fortsätter koncernen satsa i Göteborg. Foto: Vincent Thian / AP
Inrikes

Geely fortsätter satsa i Göteborg

Epoch Times

Den kinesiska bilkoncernen Geely, som äger Volvo Cars, ska bygga ett innovationscenter för Europa i Göteborg.

Kommunen och företaget gör en avsiktsförklaring om etableringen under statsminister Stefan Löfvens pågående besök i Kina.

Omkring 3 500 personer kommer att arbeta i centret, som byggs vid Lindholmen på Hisingen. Geely äger redan utvecklingsbolaget Cevt, med cirka 1 000 anställda utspridda i en rad lokaler i samma område. Den verksamheten ska nu samlas i innovationscentret.

– Vi anser att det är tid att utöka investeringarna i Göteborg och dra nytta av den samlade kompetensen som finns i området, säger Gang Wei som är vice vd för Cevt, China Euro Vehicle Technology, till Dagens industri.

Verksamheten ska framför allt vara inriktad på utveckling inom uppkoppling, elektrifiering och grön teknik. Enligt Geelys planer ska även andra kinesiska fordonsföretag ha forskning och utvecklingsarbete i centret.

I Göteborg jublar kommunledningen åt beskedet.

– Detta är ett utvecklingssprång vi inte sett vidden av ännu. Detta är verkligen roligt för Geely, Volvo och oerhört roligt för Göteborg och det stärker fordonsklustret och arbetstillfällena, säger kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S) till Göteborgs-Posten.

I förra veckan blev det klart att Geely också köper stora andelar i den malaysiska biltillverkaren Proton och det klassiska sportbilsmärket Lotus.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024