loadingDe allt högre kostnaderna för energi och distribution har ännu inte slagit igenom helt i konsumentledet. Foto: Sofia Drevemo
De allt högre kostnaderna för energi och distribution har ännu inte slagit igenom helt i konsumentledet. Foto: Sofia Drevemo
Ekonomi & Näringsliv

Går detaljhandeln ur askan i elden?

Camilla Johansson

Handeln har under pandemin gått igenom en tuff period när bland annat besöksnäringen drabbades hårt av restriktioner. Mycket av övrig handel förflyttades också över till internet, där intäkterna inte alltid kom svenska företag till godo.

Nu befinner sig svenskarna i en situation där pengarna blir mindre värda genom inflationen. Kostnaderna ökar genom höjda priser på el, drivmedel och mat, kombinerat med höjda räntor. Hur kommer detta att drabba handeln?

– Det finns absolut en oro inom handeln. Hushållen kommer att få mindre att handla för och då dra in på viss konsumtion. Vad man inte vet i dag är vad man kommer att spara in på, säger Joakim Wirén, detaljhandelsanalytiker vid Handelns Utredningsinstitut (HUI), till Epoch Times.

Handelns situation

Framtidsindikatorerna inom detalj-, parti- och e-handeln har för sjätte månaden i rad i befunnit sig under 100, vilket signalerar en pessimistisk framtidstro. 

Partihandeln dyker med 7,9 enheter och indikatorvärdet landar denna månad på 79,4. 

I september 2021 var motsvarande indikatorvärde 109,6. Indikatorvärdet har alltså minskat med drygt 30 enheter på ett år. 

E-handeln var en bransch som präglades av optimism under pandemiåren och uppnådde rekordsiffror i Handelsbarometern. Nu är läget annorlunda. 

Pessimismen har även ökat inom butikshandeln. Ett tapp på 5,7 enheter innebär att framtidsindikatorn landar på 80,0. För första gången i år är detta ett lägre värde än motsvarande månad under pandemiåret 2020.

Handelsbarometern, Svensk handel

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDe allt högre kostnaderna för energi och distribution har ännu inte slagit igenom helt i konsumentledet. Foto: Sofia Drevemo
De allt högre kostnaderna för energi och distribution har ännu inte slagit igenom helt i konsumentledet. Foto: Sofia Drevemo
Ekonomi & Näringsliv

Går detaljhandeln ur askan i elden?

Camilla Johansson

Handeln har under pandemin gått igenom en tuff period när bland annat besöksnäringen drabbades hårt av restriktioner. Mycket av övrig handel förflyttades också över till internet, där intäkterna inte alltid kom svenska företag till godo.

Nu befinner sig svenskarna i en situation där pengarna blir mindre värda genom inflationen. Kostnaderna ökar genom höjda priser på el, drivmedel och mat, kombinerat med höjda räntor. Hur kommer detta att drabba handeln?

– Det finns absolut en oro inom handeln. Hushållen kommer att få mindre att handla för och då dra in på viss konsumtion. Vad man inte vet i dag är vad man kommer att spara in på, säger Joakim Wirén, detaljhandelsanalytiker vid Handelns Utredningsinstitut (HUI), till Epoch Times.

Handelns situation

Framtidsindikatorerna inom detalj-, parti- och e-handeln har för sjätte månaden i rad i befunnit sig under 100, vilket signalerar en pessimistisk framtidstro. 

Partihandeln dyker med 7,9 enheter och indikatorvärdet landar denna månad på 79,4. 

I september 2021 var motsvarande indikatorvärde 109,6. Indikatorvärdet har alltså minskat med drygt 30 enheter på ett år. 

E-handeln var en bransch som präglades av optimism under pandemiåren och uppnådde rekordsiffror i Handelsbarometern. Nu är läget annorlunda. 

Pessimismen har även ökat inom butikshandeln. Ett tapp på 5,7 enheter innebär att framtidsindikatorn landar på 80,0. För första gången i år är detta ett lägre värde än motsvarande månad under pandemiåret 2020.

Handelsbarometern, Svensk handel

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024