loadingSydvästlänkens omriktarstation utanför Lyby i Skåne. Länken ska säkra elleveranser till landets södra delar, men har varit kraftigt försenad. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Sydvästlänkens omriktarstation utanför Lyby i Skåne. Länken ska säkra elleveranser till landets södra delar, men har varit kraftigt försenad. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Försenad i sex år – Sydvästlänken nu i drift

TT

Kraftigt försenad har nu Sydvästlänken tagits i kommersiell drift. Länken ska stärka elförsörjningen i syd – och jämna ut skillnaden i elpriser mellan mellersta och södra Sverige.

– Vi har väntat länge på att kunna ta det här i drift och det har tagit alldeles för lång tid, säger energiminister Anders Ygeman (S) till TT.

– Det här innebär att vi kommer att kunna få över betydligt mer el till södra Sverige, och jag tror att vi kommer att få mer stabila spänningsnivåer. Förhoppningsvis innebär det också över tid att vi får en mer jämlik prisbild över Sverige.

Men ministern kan inte garantera att elkunderna i syd får lägre elpriser nu. Priserna sätts på en öppen marknad – och tillgång och efterfrågan avgör priset.

– Men ju mer överföringskapacitet vi har från mellersta till södra Sverige, desto mindre kommer prisskillnaden att bli, säger Ygeman.

Lång rad förseningar

Sydvästlänken skulle ha tagits i bruk 2015, men då var bara den norra delen mellan Närke och Småland klar. Den södra delen av projektet mellan Barkeryd i Småland och Hurva i Skåne har kantats av en rad förseningar.

Orsaken är olika tekniska problem, men nu anser Svenska Kraftnät att allt fungerar så säkert och stabilt att länken kan vara en del av stamnätet.

– Syftet var bland annat att bygga bort en del flaskhalsar, och det här innebär en kapacitetsökning med ungefär 25 procent, säger Sverker Ekehage, projektledare på Svenska Kraftnät.

Löser inte allt

Men liksom Anders Ygeman vågar han inte lova lägre elpriser till elkunderna i syd – som betalar mer för elen än elkunderna norröver.

– Det här är inte en lösning för allting, men det bidrar naturligtvis till att jämna ut elpriserna mellan områdena, säger Sverker Ekehage.

– Det här är en del av ett väldigt stort nät, och det finns fortfarande begränsningar i det.

Sydvästlänken har kostat 7,3 miljarder kronor och är Svenska kraftnäts hittills största investering i stamnätet.

Enligt Anders Ygeman planerar regeringen för ytterligare åtgärder och att snabba på utbyggnadstakten av elnätet. Han nämner att investeringstakten i nya elledningar ska tredubblas och att tillståndstiderna ska halveras.

(Maria Davidsson/TT)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Sydvästlänken

(TT)

När kontrakten för Sydvästlänken skrevs 2011 var det den största satsningen på stamnätet för el någonsin.

Kostnaden för hela projektet är 7,3 miljarder kronor.

Syftet är att öka överföringen av el till Sydsverige norrifrån. Kapaciteten att överföra el från Mellansverige och söderut kommer att öka med 25 procent.

Sydvästlänkens norra del går från Hallsberg i Närke till Barkeryd i Småland. Den är 18 mil lång och blev klar 2015 som planerat.

Den södra delen består av en 25 mil lång likströmsförbindelse med en överföringsförmåga på 2 x 600 MW mellan stationerna Barkeryd och Hurva. Längs en sex mil lång sträcka mellan Nässjö och Värnamo sker överföringen via luftledning. Resterande 19 mil är byggd som markkabel. Även denna del skulle ha varit klar 2015, men togs i bruk först den 27 juli 2021.

Källa: Svenska kraftnät

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSydvästlänkens omriktarstation utanför Lyby i Skåne. Länken ska säkra elleveranser till landets södra delar, men har varit kraftigt försenad. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Sydvästlänkens omriktarstation utanför Lyby i Skåne. Länken ska säkra elleveranser till landets södra delar, men har varit kraftigt försenad. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Försenad i sex år – Sydvästlänken nu i drift

TT

Kraftigt försenad har nu Sydvästlänken tagits i kommersiell drift. Länken ska stärka elförsörjningen i syd – och jämna ut skillnaden i elpriser mellan mellersta och södra Sverige.

– Vi har väntat länge på att kunna ta det här i drift och det har tagit alldeles för lång tid, säger energiminister Anders Ygeman (S) till TT.

– Det här innebär att vi kommer att kunna få över betydligt mer el till södra Sverige, och jag tror att vi kommer att få mer stabila spänningsnivåer. Förhoppningsvis innebär det också över tid att vi får en mer jämlik prisbild över Sverige.

Men ministern kan inte garantera att elkunderna i syd får lägre elpriser nu. Priserna sätts på en öppen marknad – och tillgång och efterfrågan avgör priset.

– Men ju mer överföringskapacitet vi har från mellersta till södra Sverige, desto mindre kommer prisskillnaden att bli, säger Ygeman.

Lång rad förseningar

Sydvästlänken skulle ha tagits i bruk 2015, men då var bara den norra delen mellan Närke och Småland klar. Den södra delen av projektet mellan Barkeryd i Småland och Hurva i Skåne har kantats av en rad förseningar.

Orsaken är olika tekniska problem, men nu anser Svenska Kraftnät att allt fungerar så säkert och stabilt att länken kan vara en del av stamnätet.

– Syftet var bland annat att bygga bort en del flaskhalsar, och det här innebär en kapacitetsökning med ungefär 25 procent, säger Sverker Ekehage, projektledare på Svenska Kraftnät.

Löser inte allt

Men liksom Anders Ygeman vågar han inte lova lägre elpriser till elkunderna i syd – som betalar mer för elen än elkunderna norröver.

– Det här är inte en lösning för allting, men det bidrar naturligtvis till att jämna ut elpriserna mellan områdena, säger Sverker Ekehage.

– Det här är en del av ett väldigt stort nät, och det finns fortfarande begränsningar i det.

Sydvästlänken har kostat 7,3 miljarder kronor och är Svenska kraftnäts hittills största investering i stamnätet.

Enligt Anders Ygeman planerar regeringen för ytterligare åtgärder och att snabba på utbyggnadstakten av elnätet. Han nämner att investeringstakten i nya elledningar ska tredubblas och att tillståndstiderna ska halveras.

(Maria Davidsson/TT)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Sydvästlänken

(TT)

När kontrakten för Sydvästlänken skrevs 2011 var det den största satsningen på stamnätet för el någonsin.

Kostnaden för hela projektet är 7,3 miljarder kronor.

Syftet är att öka överföringen av el till Sydsverige norrifrån. Kapaciteten att överföra el från Mellansverige och söderut kommer att öka med 25 procent.

Sydvästlänkens norra del går från Hallsberg i Närke till Barkeryd i Småland. Den är 18 mil lång och blev klar 2015 som planerat.

Den södra delen består av en 25 mil lång likströmsförbindelse med en överföringsförmåga på 2 x 600 MW mellan stationerna Barkeryd och Hurva. Längs en sex mil lång sträcka mellan Nässjö och Värnamo sker överföringen via luftledning. Resterande 19 mil är byggd som markkabel. Även denna del skulle ha varit klar 2015, men togs i bruk först den 27 juli 2021.

Källa: Svenska kraftnät

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024