Under en inventering i juli för två år sedan gjorde Nationalarkivet i Saint-Denise i Frankrike ett spännande fynd. Bland de 100 000 föremål som konfiskerats under franska revolutionen 1790 låg en illa medtagen anteckningsbok med notationer till en operabalett av André Campra (1660-1744), en av Ludvig XIV:s främsta kompositörer.
Operabaletten har titeln ”Le destin du nouveau siècle” (”Det nya århundradets öde”), skriver Le Parisien. Anteckningsboken, som är daterad till 1740 och bunden med silkesband, är den enda kopian av verket. Originalet från 1700 har gått förlorat.
– Detta är en sensationell upptäckt. Första gången den spelades var 1700 på högskolan Louis-Le-Grand [i Paris], säger avdelningschefen Martine Lonso till tidningen.
Arkivet kontaktade barockmusikföretaget La Tempesta, som under två års tid har studerat notationerna och försökt att levandegöra dem. I fredags visades operabaletten upp för första gången på 300 år, på Embarcadère i Aubervilliers.
I ”Det nya århundradets öde”, som Campra skrev till solkungen, konfronterar krigets gudar fredens partisaner i början av 1700-talet. Kören är folkets röst, som måste välja sitt öde, och Saturnus medlar debatten. I uppsättningen ingår femton sångare och dansare samt orkester.
– Det är bra musik; utarbetad, rik, intressant. Att spela ett verk för första gången på 300 år är inte bara rörande och spännande, det är exalterande! sade La Tempests musikchef Patrick Bismuth till Le Parisien.
Barockdansen återupptäcktes på 1950-talet efter att ha varit bortglömd i flera hundra år. Karin Modigh, som är konstnärlig ledare för Nordic Baroque Dancers, ser dansformen som en samtida tolkning och ett sätt att kommunicera med dagens publik.
”Men samtidigt får jag rysningar när sådana här saker händer [som fyndet med operabaletten], när kopplingen till det förgångna blir så tydlig. Det vi framför idag är en del av ’tidens tråd’, mellan dåtid och nutid,” skriver Karin Modigh i danskompaniets nyhetsbrev.