loading
Inrikes

Fördubbling av klotter på pendeltågen i Stockholm

Epoch Times

Under 2018 fördubblades klottret i pendeltågstrafiken i Stockholmsregionen. Kostnaden för saneringen beräknas uppgå till 120 miljoner kronor, skriver Mitt i.

Oktober var den värsta månaden då man fick sanera 28 000 kvadratmeter klotter. Totalt under året har en yta på 188 000 kvadratmeter sanerats. Det motsvarar 35 fotbollsplaner. När det var som värst stod 22 tåg på kö för att saneras.

61 118 polisanmälningar om skadegörelse i tågtrafiken gjordes under 2018. De flesta anmälningarna handlade om klotter på vagnar eller vid stationer.

Den mesta skadegörelsen sker på uppställningsplatser som Tumba, Upplands Väsby och Märsta. Ofta är det gäng som klottrar.

MTR är det företag som kör tunnelbane- och pendeltågen på uppdrag av Stockholms lokaltrafik, SL.

När man sanerar klottret börjar man med att fotografera det. Sedan stryker man på kemikalier för att sedan torka bort det med borstar.

– Det är ett ganska tungt arbete, säger Martin Godleski vid MTR till tidningen.

Ett annat problem som man ställs inför är när klottrarna befinner sig på tågspåren eller i tunnlar. De tvingas man stoppa trafiken. Samtidigt är det också ett arbetsmiljöproblem för tågförarna. Klottrarna utgör en livsfara för sig själva då de kan bli påkörda.

MTR försöker sanera på natten så att inte trafiken ska drabbas. Skulle det hända att tågen måste gå i trafik så målar man över klottret med vattenbaserad färg. Man kör aldrig tåg med synligt klotter.

De platser som drabbas extra hårt punktmarkeras. Men dessvärre flyttar problem i stället till nästa, skriver Mitt i.

– Vakter är det enda som hjälper. Egentligen är det konstigt att uppställningsplatserna inte klassas som skyddsområde. Intrång i sådana har en helt annan straffskala, som kanske skulle få en del att avstå, säger Viktor Granqvist, projektledare för MTR, till tidningen.

För att få stopp på skadegörelsen i kollektivtrafiken planerar nu SL att öka kameraövervakningen och ta in fler ordningsvakter.

För 2018 beräknar man alltså att saneringen kostar 120 miljoner kronor. 2017 blev slutnotan 110 miljoner kronor – totalt sanerade man en yta på 130 000 kvadratmeter.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Inrikes

Fördubbling av klotter på pendeltågen i Stockholm

Epoch Times

Under 2018 fördubblades klottret i pendeltågstrafiken i Stockholmsregionen. Kostnaden för saneringen beräknas uppgå till 120 miljoner kronor, skriver Mitt i.

Oktober var den värsta månaden då man fick sanera 28 000 kvadratmeter klotter. Totalt under året har en yta på 188 000 kvadratmeter sanerats. Det motsvarar 35 fotbollsplaner. När det var som värst stod 22 tåg på kö för att saneras.

61 118 polisanmälningar om skadegörelse i tågtrafiken gjordes under 2018. De flesta anmälningarna handlade om klotter på vagnar eller vid stationer.

Den mesta skadegörelsen sker på uppställningsplatser som Tumba, Upplands Väsby och Märsta. Ofta är det gäng som klottrar.

MTR är det företag som kör tunnelbane- och pendeltågen på uppdrag av Stockholms lokaltrafik, SL.

När man sanerar klottret börjar man med att fotografera det. Sedan stryker man på kemikalier för att sedan torka bort det med borstar.

– Det är ett ganska tungt arbete, säger Martin Godleski vid MTR till tidningen.

Ett annat problem som man ställs inför är när klottrarna befinner sig på tågspåren eller i tunnlar. De tvingas man stoppa trafiken. Samtidigt är det också ett arbetsmiljöproblem för tågförarna. Klottrarna utgör en livsfara för sig själva då de kan bli påkörda.

MTR försöker sanera på natten så att inte trafiken ska drabbas. Skulle det hända att tågen måste gå i trafik så målar man över klottret med vattenbaserad färg. Man kör aldrig tåg med synligt klotter.

De platser som drabbas extra hårt punktmarkeras. Men dessvärre flyttar problem i stället till nästa, skriver Mitt i.

– Vakter är det enda som hjälper. Egentligen är det konstigt att uppställningsplatserna inte klassas som skyddsområde. Intrång i sådana har en helt annan straffskala, som kanske skulle få en del att avstå, säger Viktor Granqvist, projektledare för MTR, till tidningen.

För att få stopp på skadegörelsen i kollektivtrafiken planerar nu SL att öka kameraövervakningen och ta in fler ordningsvakter.

För 2018 beräknar man alltså att saneringen kostar 120 miljoner kronor. 2017 blev slutnotan 110 miljoner kronor – totalt sanerade man en yta på 130 000 kvadratmeter.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024