loading
Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP). Foto: Frankie Fouganthin
Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP). Foto: Frankie Fouganthin
Inrikes

Trafikborgarråd försökte tysta kritisk rapport om miljözoner

Epoch Times

Stockholms trafikborgarråd, Daniel Helldén (MP), har försökt tysta en kritiskt granskande rapport av de nya miljözonerna. Det skriver Dagens Industri.

Miljöpartiet har varit starkt pådrivande för att miljözonerna ska införas. Helldén har försökt påverka rapporten på olika sätt, skriver tidningen.

Trafikkontoret och Miljöförvaltningen har klargjort i sin utredning att man sågar de nya miljözonerna i staden. Enligt rapporten kommer utsläppen av kväveoxider i Stockholms innerstad att halveras fram till 2022 bara genom det redan existerade förbudet av tunga fordon.

– Om de här siffrorna stämmer har jag väldigt svårt att se att det blir några miljözoner överhuvudtaget, sade Stockholms stads stadsbyggnadsborgarråd Jan Valeskog (S) i juni till Dagens Industri.

Daniel Helldén anser dock att man har missat att ta med flera viktiga faktorer i utredningen.

– Rapporten menar att vi kommer klara målet på luftkvalitet till 2022, men så länge vi inte klarar kvalitetsnormen till 2020 är vi skyldiga att införa miljözoner, säger han till Mitt i.

Han menar att man i rapporten räknar med att ingen lastbil fuskar, men ”vi vet att när man inför nya skärpningar bryter 25 procent mot dem”.

Samtidigt avskedades trafikdirektör Jonas Eliasson i Stockholm från sin tjänst i december. Detta efter att ha vägrat ge vika. Enligt Dagens Industris källor är det Helldén som ligger bakom att han fick sparken. Formellt är det dock stadsledningskontoret som har fattat beslutet.

Enligt DN har Eliasson satt sig emot en politisering av Trafikkontoret. Han har också gjort sig obekväm då han har dubbelkollat Helldéns egna beslut med andra politiker.

Den 1 januari 2020 kommer den första miljözonen att införas i Stockholms stad. Det rör sig om Hornsgatan där utsläppen av luftförorenade ämnen varit mycket höga under en lång tid. Det kommer innebära att endast nyare diesel- och bensinbilar får färdas på gatan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP). Foto: Frankie Fouganthin
Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP). Foto: Frankie Fouganthin
Inrikes

Trafikborgarråd försökte tysta kritisk rapport om miljözoner

Epoch Times

Stockholms trafikborgarråd, Daniel Helldén (MP), har försökt tysta en kritiskt granskande rapport av de nya miljözonerna. Det skriver Dagens Industri.

Miljöpartiet har varit starkt pådrivande för att miljözonerna ska införas. Helldén har försökt påverka rapporten på olika sätt, skriver tidningen.

Trafikkontoret och Miljöförvaltningen har klargjort i sin utredning att man sågar de nya miljözonerna i staden. Enligt rapporten kommer utsläppen av kväveoxider i Stockholms innerstad att halveras fram till 2022 bara genom det redan existerade förbudet av tunga fordon.

– Om de här siffrorna stämmer har jag väldigt svårt att se att det blir några miljözoner överhuvudtaget, sade Stockholms stads stadsbyggnadsborgarråd Jan Valeskog (S) i juni till Dagens Industri.

Daniel Helldén anser dock att man har missat att ta med flera viktiga faktorer i utredningen.

– Rapporten menar att vi kommer klara målet på luftkvalitet till 2022, men så länge vi inte klarar kvalitetsnormen till 2020 är vi skyldiga att införa miljözoner, säger han till Mitt i.

Han menar att man i rapporten räknar med att ingen lastbil fuskar, men ”vi vet att när man inför nya skärpningar bryter 25 procent mot dem”.

Samtidigt avskedades trafikdirektör Jonas Eliasson i Stockholm från sin tjänst i december. Detta efter att ha vägrat ge vika. Enligt Dagens Industris källor är det Helldén som ligger bakom att han fick sparken. Formellt är det dock stadsledningskontoret som har fattat beslutet.

Enligt DN har Eliasson satt sig emot en politisering av Trafikkontoret. Han har också gjort sig obekväm då han har dubbelkollat Helldéns egna beslut med andra politiker.

Den 1 januari 2020 kommer den första miljözonen att införas i Stockholms stad. Det rör sig om Hornsgatan där utsläppen av luftförorenade ämnen varit mycket höga under en lång tid. Det kommer innebära att endast nyare diesel- och bensinbilar får färdas på gatan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024