Stockholms trafikborgarråd, Daniel Helldén (MP), har försökt tysta en kritiskt granskande rapport av de nya miljözonerna. Det skriver Dagens Industri.
Miljöpartiet har varit starkt pådrivande för att miljözonerna ska införas. Helldén har försökt påverka rapporten på olika sätt, skriver tidningen.
Trafikkontoret och Miljöförvaltningen har klargjort i sin utredning att man sågar de nya miljözonerna i staden. Enligt rapporten kommer utsläppen av kväveoxider i Stockholms innerstad att halveras fram till 2022 bara genom det redan existerade förbudet av tunga fordon.
– Om de här siffrorna stämmer har jag väldigt svårt att se att det blir några miljözoner överhuvudtaget, sade Stockholms stads stadsbyggnadsborgarråd Jan Valeskog (S) i juni till Dagens Industri.
Daniel Helldén anser dock att man har missat att ta med flera viktiga faktorer i utredningen.
– Rapporten menar att vi kommer klara målet på luftkvalitet till 2022, men så länge vi inte klarar kvalitetsnormen till 2020 är vi skyldiga att införa miljözoner, säger han till Mitt i.
Han menar att man i rapporten räknar med att ingen lastbil fuskar, men ”vi vet att när man inför nya skärpningar bryter 25 procent mot dem”.
Samtidigt avskedades trafikdirektör Jonas Eliasson i Stockholm från sin tjänst i december. Detta efter att ha vägrat ge vika. Enligt Dagens Industris källor är det Helldén som ligger bakom att han fick sparken. Formellt är det dock stadsledningskontoret som har fattat beslutet.
Enligt DN har Eliasson satt sig emot en politisering av Trafikkontoret. Han har också gjort sig obekväm då han har dubbelkollat Helldéns egna beslut med andra politiker.
Den 1 januari 2020 kommer den första miljözonen att införas i Stockholms stad. Det rör sig om Hornsgatan där utsläppen av luftförorenade ämnen varit mycket höga under en lång tid. Det kommer innebära att endast nyare diesel- och bensinbilar får färdas på gatan.