loadingKalmar kommuns enhet för Flykting och integration satsade 63 000  kronor för att marknadsföra sig själva. Foto: Epoch Times-arkivbild
Kalmar kommuns enhet för Flykting och integration satsade 63 000 kronor för att marknadsföra sig själva. Foto: Epoch Times-arkivbild
Inrikes

Flyktingenhet i Kalmar köpte reklamprylar för 63 000 kronor

Epoch Times

I höstas köpte Kalmar kommuns enhet för Flykting och integration in reklammaterial för över 63 000 kronor, skriver Östra Småland. I samband med detta skedde det aldrig någon upphandling.

Enhetens uppdrag är hitta bostad och arbete till nyanlända. Under två veckor köpte man in reklammaterial från Kalmar FF-profilen Billy Lansdownes bolag.

Slog på stort

Materialet användes sedan när man invigde projektet Integra förra året. Syftet är att man tillsammans med samarbetspartnerns ska skapa sysselsättning som kan leda till att nyanlända kommer ut i olika verksamheter.

För att marknadsföra projektet slog man på stort. Man köpte in 1 000 ballonger, över 1 000 kulspetspennor med eget tryck och 300 tygpåsar med tvåfärgstryck.

Enheten köpte även in 30 t-shirts till en kostnad av 6 460 kronor samt sex skjortor med brodyr som kostade 748 kronor styck. Vidare köpte man också in 525 anteckningsböcker med enfärgstryck till en kostnad av 4 266 kronor. Allt som allt landade notan för skattebetalarna på 63 188 kronor.

Men det skedde aldrig någon upphandling så att flera företag kunde få chansen att lämna anbud.

Hillevi Österbo, som är verksamhetschef för Arbete och Välfärd, och blir därmed överordnad chef för kommunens enhet för Flykting och integration, medger att upphandlingen inte har gått rätt till.

– Efter att ha undersökt frågan så framkommer det att ingen direktupphandling genomförts, säger hon till tidningen.

Enligt henne ska kommunen följa lagen om offentlig upphandling. Men i det här fallet kan hon inte ”svara på varför så inte har skett, men det måste säkerställas att det sköts i framtiden”.

Österbo säger till Östra Småland att reklamkampanjen ”var en engångsföreteelse kopplat till invigningen och uppstarten av Integra”. Samtidigt säger hon att man ”drar lärdom av detta”.

Tidigare i blåsväder

Kommunens enhet för Flykting och integration har tidigare hamnat i blåsväder. Detta då det har visat sig att en anställd har fått omkring 100 000 kronor i hyra av kommunen för tre bostäder som inte har använts.

Hillevi Österbo och förvaltningschefen Jonas Sverkén har lämnat in en polisanmälan för kommunens räkning, skriver Östra Småland.

Tidigare i juni avslöjade tidningen att det har varit turbulens kring enheten för Flykting och integration då erfarna medarbetare har köpts ut och mottagit lön utan att vara på arbetet.

Kalmar kommun skrev på kontrakt för tre olika bostäder den 10 september och 1 november. Men ingen har bott i bostäderna. Men däremot har hyra betalats till en kostnad av cirka 100 000 kronor. Kommunen har nu sagt upp kontrakten. Man tvingas dock fortfarande att betala då man är bundna av tre månaders uppsägningstid.

I polisanmälan konstaterar Jonas Sverkén att det inte fanns någon brist på bostäder för nyanlända under den perioden. Kommunen hade i stället sagt upp tio bostäder och man gjorde flera uppsägningar under våren.

I maj avslöjade Östra Småland att socialtjänsten i Kalmar kommun varje år betalar 4,77 miljoner kronor för lokaler åt ensamkommande. I dag finns det inte något behov av lokalerna. Men vissa kontrakt gäller ända till 2025.

Hjälp oss att driva tidningen vidare! 

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKalmar kommuns enhet för Flykting och integration satsade 63 000  kronor för att marknadsföra sig själva. Foto: Epoch Times-arkivbild
Kalmar kommuns enhet för Flykting och integration satsade 63 000 kronor för att marknadsföra sig själva. Foto: Epoch Times-arkivbild
Inrikes

Flyktingenhet i Kalmar köpte reklamprylar för 63 000 kronor

Epoch Times

I höstas köpte Kalmar kommuns enhet för Flykting och integration in reklammaterial för över 63 000 kronor, skriver Östra Småland. I samband med detta skedde det aldrig någon upphandling.

Enhetens uppdrag är hitta bostad och arbete till nyanlända. Under två veckor köpte man in reklammaterial från Kalmar FF-profilen Billy Lansdownes bolag.

Slog på stort

Materialet användes sedan när man invigde projektet Integra förra året. Syftet är att man tillsammans med samarbetspartnerns ska skapa sysselsättning som kan leda till att nyanlända kommer ut i olika verksamheter.

För att marknadsföra projektet slog man på stort. Man köpte in 1 000 ballonger, över 1 000 kulspetspennor med eget tryck och 300 tygpåsar med tvåfärgstryck.

Enheten köpte även in 30 t-shirts till en kostnad av 6 460 kronor samt sex skjortor med brodyr som kostade 748 kronor styck. Vidare köpte man också in 525 anteckningsböcker med enfärgstryck till en kostnad av 4 266 kronor. Allt som allt landade notan för skattebetalarna på 63 188 kronor.

Men det skedde aldrig någon upphandling så att flera företag kunde få chansen att lämna anbud.

Hillevi Österbo, som är verksamhetschef för Arbete och Välfärd, och blir därmed överordnad chef för kommunens enhet för Flykting och integration, medger att upphandlingen inte har gått rätt till.

– Efter att ha undersökt frågan så framkommer det att ingen direktupphandling genomförts, säger hon till tidningen.

Enligt henne ska kommunen följa lagen om offentlig upphandling. Men i det här fallet kan hon inte ”svara på varför så inte har skett, men det måste säkerställas att det sköts i framtiden”.

Österbo säger till Östra Småland att reklamkampanjen ”var en engångsföreteelse kopplat till invigningen och uppstarten av Integra”. Samtidigt säger hon att man ”drar lärdom av detta”.

Tidigare i blåsväder

Kommunens enhet för Flykting och integration har tidigare hamnat i blåsväder. Detta då det har visat sig att en anställd har fått omkring 100 000 kronor i hyra av kommunen för tre bostäder som inte har använts.

Hillevi Österbo och förvaltningschefen Jonas Sverkén har lämnat in en polisanmälan för kommunens räkning, skriver Östra Småland.

Tidigare i juni avslöjade tidningen att det har varit turbulens kring enheten för Flykting och integration då erfarna medarbetare har köpts ut och mottagit lön utan att vara på arbetet.

Kalmar kommun skrev på kontrakt för tre olika bostäder den 10 september och 1 november. Men ingen har bott i bostäderna. Men däremot har hyra betalats till en kostnad av cirka 100 000 kronor. Kommunen har nu sagt upp kontrakten. Man tvingas dock fortfarande att betala då man är bundna av tre månaders uppsägningstid.

I polisanmälan konstaterar Jonas Sverkén att det inte fanns någon brist på bostäder för nyanlända under den perioden. Kommunen hade i stället sagt upp tio bostäder och man gjorde flera uppsägningar under våren.

I maj avslöjade Östra Småland att socialtjänsten i Kalmar kommun varje år betalar 4,77 miljoner kronor för lokaler åt ensamkommande. I dag finns det inte något behov av lokalerna. Men vissa kontrakt gäller ända till 2025.

Hjälp oss att driva tidningen vidare! 

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024