loading
Flygbolagsvd:arna Christian Clemens (BRA), Rickard Gustafson (SAS) och Bjørn Kjos (Norwegian) på Arlanda. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Flygbolagsvd:arna Christian Clemens (BRA), Rickard Gustafson (SAS) och Bjørn Kjos (Norwegian) på Arlanda. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi & Näringsliv

Flygbolag i gemensam protest mot flygskatt

Epoch Times

I vanliga fall är de bittra konkurrenter. Nu går flygbolagen Norwegian, SAS och BRA för första gången ut i en gemensam protest mot den planerade flygskatten.

I förra veckan kom beskedet att regeringen går vidare med förslaget om en flygskatt. Detta skulle innebära att inrikesresor och resor inom EU blir 80 kronor dyrare och för långflygningar, till exempel till USA, skulle skatten innebära en extra kostnad på 430 kronor. Förslaget har också mötts av hård kritik från branschen i olika omgångar.

På måndagen träffades företrädare för de tre stora bolagen för första gången gemensamt under ett möte på Arlanda flygplats.

– Vi tror samlat att det här är skadligt för svenskt näringsliv och på sikt minskar tillgängligheten för Sverige liksom gör det svårare att bedriva ett livskraftigt näringsliv i hela Sverige, säger Rickard Gustafsson, vd för SAS till TT.

En halv miljard

För SAS och Norwegian, med såväl inrikes- som utrikesflyg, bedöms den extra kostnaden bli cirka en halv miljard, vilket i sin tur slår hårt mot respektive verksamhet.

– Vår planerade flyglinje mellan Göteborg och New York kommer inte att starta. Den extra kostnaden gör att verksamheten inte är lönsam utan får gå via exempelvis Köpenhamn i stället, säger Bjørn Kjos, vd för Norwegian.

Flygbolagets tidigare planer när det gäller att etablera Arlanda som ett slags flyghub för resenärer mellan Asien och Europa samt Nordamerika, ser Kjos också som omöjliga att förverkliga.

Stora konsekvenser

För flygbolaget BRA har den planerade flygskatten redan fått konsekvenser, säger vd:n Christian Clemens:

– Vi har beställt nya flygplan, en investering på motsvarande 3,5 miljarder kronor och som är tänkt att minska våra utsläpp med 30 procent. Vi kan dock inte göra en sådan stor investering med en flygskatt och därför får vi nu avvakta, säger han.

Lagförslaget återfinns just nu i lagrådet för bedömning och en proposition ska läggas i höst.

(TT)

Utredningsförslaget

I november föreslog en statlig utredning en punktskatt på flygresor beroende på flygresans längd.

Den nivå utredningen föreslår är 80 kronor för en enkelbiljett inom Sverige och inom EU och för resor längre än 600 mil är det 430 kronor.

Skatten ska bara tas ut vid avresor från svenska flygplatser.

Syftet med skatten är att minska flygets klimatpåverkan genom att uppmuntra konsumenter att välja mer miljövänliga alternativ.

Flygskatten föreslogs träda i kraft den 1 januari 2018, vilket också är regeringens ambition.

Med skatten väntas utsläppen minska med 0,08-0,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Flygbolagsvd:arna Christian Clemens (BRA), Rickard Gustafson (SAS) och Bjørn Kjos (Norwegian) på Arlanda. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Flygbolagsvd:arna Christian Clemens (BRA), Rickard Gustafson (SAS) och Bjørn Kjos (Norwegian) på Arlanda. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi & Näringsliv

Flygbolag i gemensam protest mot flygskatt

Epoch Times

I vanliga fall är de bittra konkurrenter. Nu går flygbolagen Norwegian, SAS och BRA för första gången ut i en gemensam protest mot den planerade flygskatten.

I förra veckan kom beskedet att regeringen går vidare med förslaget om en flygskatt. Detta skulle innebära att inrikesresor och resor inom EU blir 80 kronor dyrare och för långflygningar, till exempel till USA, skulle skatten innebära en extra kostnad på 430 kronor. Förslaget har också mötts av hård kritik från branschen i olika omgångar.

På måndagen träffades företrädare för de tre stora bolagen för första gången gemensamt under ett möte på Arlanda flygplats.

– Vi tror samlat att det här är skadligt för svenskt näringsliv och på sikt minskar tillgängligheten för Sverige liksom gör det svårare att bedriva ett livskraftigt näringsliv i hela Sverige, säger Rickard Gustafsson, vd för SAS till TT.

En halv miljard

För SAS och Norwegian, med såväl inrikes- som utrikesflyg, bedöms den extra kostnaden bli cirka en halv miljard, vilket i sin tur slår hårt mot respektive verksamhet.

– Vår planerade flyglinje mellan Göteborg och New York kommer inte att starta. Den extra kostnaden gör att verksamheten inte är lönsam utan får gå via exempelvis Köpenhamn i stället, säger Bjørn Kjos, vd för Norwegian.

Flygbolagets tidigare planer när det gäller att etablera Arlanda som ett slags flyghub för resenärer mellan Asien och Europa samt Nordamerika, ser Kjos också som omöjliga att förverkliga.

Stora konsekvenser

För flygbolaget BRA har den planerade flygskatten redan fått konsekvenser, säger vd:n Christian Clemens:

– Vi har beställt nya flygplan, en investering på motsvarande 3,5 miljarder kronor och som är tänkt att minska våra utsläpp med 30 procent. Vi kan dock inte göra en sådan stor investering med en flygskatt och därför får vi nu avvakta, säger han.

Lagförslaget återfinns just nu i lagrådet för bedömning och en proposition ska läggas i höst.

(TT)

Utredningsförslaget

I november föreslog en statlig utredning en punktskatt på flygresor beroende på flygresans längd.

Den nivå utredningen föreslår är 80 kronor för en enkelbiljett inom Sverige och inom EU och för resor längre än 600 mil är det 430 kronor.

Skatten ska bara tas ut vid avresor från svenska flygplatser.

Syftet med skatten är att minska flygets klimatpåverkan genom att uppmuntra konsumenter att välja mer miljövänliga alternativ.

Flygskatten föreslogs träda i kraft den 1 januari 2018, vilket också är regeringens ambition.

Med skatten väntas utsläppen minska med 0,08-0,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024