loadingCenterpartiets ekonomisk-politiske talesperson Emil Källström, infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon på pressträffen där uppdraget att säkra flyg till Norrland och Gotland presenterades. Foto: Erik Simander/TT
Centerpartiets ekonomisk-politiske talesperson Emil Källström, infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon på pressträffen där uppdraget att säkra flyg till Norrland och Gotland presenterades. Foto: Erik Simander/TT
Inrikes

Flyg till Gotland och Norrland ska säkras

Epoch Times

Norrland och Gotland riskerar att bli utan flyglinjer i viruskrisen. För att säkra samhällsviktiga transporter ger regeringen Trafikverket i uppdrag att upphandla flyg på ett antal sträckor.

Det beskedet lämnade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vid en pressträff tillsammans med Emil Källström, ekonomisk-politisk talesperson för Centerpartiet, och Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.

– Det finns behov, nu när flyget ligger nere, att säkra samhällsviktiga transporter av materiel men också personer, sade Eneroth.

Trafikverket har fått i uppdrag att så fort som möjligt ingå avtal om flygtrafik till ett antal destinationer i Norrland och till Gotland. Formellt innebär det att regeringen inför en temporär allmän trafikplikt till sju städer i Norrland från Arlanda samt från mellan Arlanda och Gotland.

– Skulle vi inte göra något är det uppenbart vad som skulle ske: Det skulle bli ett totalt stopp i flygtrafiken inrikes, bedömer Emil Källström.

Flera mellanlandningar

Han understryker att det kan bli tal om flera mellanlandningar, högst tre, på vissa sträckor för att klara trafiken till ett rimligt pris.

– Det är en annan typ av flygtransporter än vi är vana vid, men det är ett bra sätt att klara miniminivån och säkra samhällsviktiga transporter, säger Tomas Eneroth.

Det blir dock ingen behovsprövning när det gäller vilka som får köpa biljett, enligt Eneroth.

Regeringen och samarbetspartierna skjuter till 105 miljoner kronor för Trafikverket att handla upp linjer för. Det ska räcka i högst fem månader, men trafik ska handlas upp en månad i taget.

Klart snart

Trafikplikten innebär i praktiken att ett visst antal turer ska upprätthållas enligt avtal med flygbolagen, säger Lena Erixon.

– Vi hoppas att vi ska få i gång trafiken i närtid, säger Lena Erixon om när flygrutterna kan vara säkrade och tillägger att det bör gå att klara på en vecka.

Bara Norrland och Gotland omfattas av åtgärden.

– I andra delar av landet ser vi att vi kan säkerställa behovet med andra transportmedel, motiverar Tomas Eneroth.

Han poängterar att det är viktigt att hitta balansen mellan att möjliggöra nödvändiga transporter och att minska onödigt resande.

– Vi kan inte ha en ordning där vi inte har några flygtransporter i Sverige. Samtidigt har vi ett intresse av att inte öka passagerartrafiken och smittspridningen, säger inrikesministern.

(Lars Larsson/TT)

Flyglinjerna som berörs

(TT)

Kiruna–Arlanda

Luleå–Arlanda

Umeå–Arlanda

Östersund–Arlanda

Skellefteå–Arlanda

Örnsköldsvik–Arlanda

Sundsvall–Arlanda

Visby–Arlanda

Källa: Regeringen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingCenterpartiets ekonomisk-politiske talesperson Emil Källström, infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon på pressträffen där uppdraget att säkra flyg till Norrland och Gotland presenterades. Foto: Erik Simander/TT
Centerpartiets ekonomisk-politiske talesperson Emil Källström, infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon på pressträffen där uppdraget att säkra flyg till Norrland och Gotland presenterades. Foto: Erik Simander/TT
Inrikes

Flyg till Gotland och Norrland ska säkras

Epoch Times

Norrland och Gotland riskerar att bli utan flyglinjer i viruskrisen. För att säkra samhällsviktiga transporter ger regeringen Trafikverket i uppdrag att upphandla flyg på ett antal sträckor.

Det beskedet lämnade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vid en pressträff tillsammans med Emil Källström, ekonomisk-politisk talesperson för Centerpartiet, och Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.

– Det finns behov, nu när flyget ligger nere, att säkra samhällsviktiga transporter av materiel men också personer, sade Eneroth.

Trafikverket har fått i uppdrag att så fort som möjligt ingå avtal om flygtrafik till ett antal destinationer i Norrland och till Gotland. Formellt innebär det att regeringen inför en temporär allmän trafikplikt till sju städer i Norrland från Arlanda samt från mellan Arlanda och Gotland.

– Skulle vi inte göra något är det uppenbart vad som skulle ske: Det skulle bli ett totalt stopp i flygtrafiken inrikes, bedömer Emil Källström.

Flera mellanlandningar

Han understryker att det kan bli tal om flera mellanlandningar, högst tre, på vissa sträckor för att klara trafiken till ett rimligt pris.

– Det är en annan typ av flygtransporter än vi är vana vid, men det är ett bra sätt att klara miniminivån och säkra samhällsviktiga transporter, säger Tomas Eneroth.

Det blir dock ingen behovsprövning när det gäller vilka som får köpa biljett, enligt Eneroth.

Regeringen och samarbetspartierna skjuter till 105 miljoner kronor för Trafikverket att handla upp linjer för. Det ska räcka i högst fem månader, men trafik ska handlas upp en månad i taget.

Klart snart

Trafikplikten innebär i praktiken att ett visst antal turer ska upprätthållas enligt avtal med flygbolagen, säger Lena Erixon.

– Vi hoppas att vi ska få i gång trafiken i närtid, säger Lena Erixon om när flygrutterna kan vara säkrade och tillägger att det bör gå att klara på en vecka.

Bara Norrland och Gotland omfattas av åtgärden.

– I andra delar av landet ser vi att vi kan säkerställa behovet med andra transportmedel, motiverar Tomas Eneroth.

Han poängterar att det är viktigt att hitta balansen mellan att möjliggöra nödvändiga transporter och att minska onödigt resande.

– Vi kan inte ha en ordning där vi inte har några flygtransporter i Sverige. Samtidigt har vi ett intresse av att inte öka passagerartrafiken och smittspridningen, säger inrikesministern.

(Lars Larsson/TT)

Flyglinjerna som berörs

(TT)

Kiruna–Arlanda

Luleå–Arlanda

Umeå–Arlanda

Östersund–Arlanda

Skellefteå–Arlanda

Örnsköldsvik–Arlanda

Sundsvall–Arlanda

Visby–Arlanda

Källa: Regeringen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025