loadingDörrvakten förlorar sin tjänsteuniform och därmed en väsentlig del av sig själv. Vem är han utan uniformen? Foto: F.W. Murnau och Karl Freund
Dörrvakten förlorar sin tjänsteuniform och därmed en väsentlig del av sig själv. Vem är han utan uniformen? Foto: F.W. Murnau och Karl Freund
Film

Filmkonstens säregna nåd

Anton Carlson

I år är det hundra år sedan Sista skrattet hade premiär. En film om den tyska kulturen och om vad social ställning egentligen är värd. Såväl klassisk som oortodox till sin form säger den oss något övergripande om filmen som konstform.

Med Sista skrattet ville F.W. Murnau åstadkomma ett verk som helt talade filmens språk, bortanför litteraturen och teatern. För att förverkliga denna vision använde han en ny teknik där kameran kunde vara i rörelse och samtidigt filma. Carl Mayers manuskript passade perfekt för detta anspråk, då det är en visuell berättelse med bara en enda textremsa.

Utöver de tekniska och filmiska anspråken ville F.W. Murnau i Sista skrattet även fånga en tysk anda av protestantisk relation till arbetet. Vi får följa en namnlös man som är dörrvakt på ett fint hotell. Mannen är storväxt och börjar bli gammal och efter att han har burit en tung väska sätter han sig ner för att vila, något som hans chef inte tolererar. Dörrvakten degraderas och förpassas ner till tvättstugan och toaletterna, något som får ödesdigra konsekvenser när det når familjens och grannskapets kännedom, och leder till att de börjar ringakta honom.

Der letzte Mann

Orginaltitel: Der letzte Mann

Premiärår: 1924

Regissör: F.W. Murnau

Speltid: 90 minuter

Tillgänglig att se gratis på Youtube

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDörrvakten förlorar sin tjänsteuniform och därmed en väsentlig del av sig själv. Vem är han utan uniformen? Foto: F.W. Murnau och Karl Freund
Dörrvakten förlorar sin tjänsteuniform och därmed en väsentlig del av sig själv. Vem är han utan uniformen? Foto: F.W. Murnau och Karl Freund
Film

Filmkonstens säregna nåd

Anton Carlson

I år är det hundra år sedan Sista skrattet hade premiär. En film om den tyska kulturen och om vad social ställning egentligen är värd. Såväl klassisk som oortodox till sin form säger den oss något övergripande om filmen som konstform.

Med Sista skrattet ville F.W. Murnau åstadkomma ett verk som helt talade filmens språk, bortanför litteraturen och teatern. För att förverkliga denna vision använde han en ny teknik där kameran kunde vara i rörelse och samtidigt filma. Carl Mayers manuskript passade perfekt för detta anspråk, då det är en visuell berättelse med bara en enda textremsa.

Utöver de tekniska och filmiska anspråken ville F.W. Murnau i Sista skrattet även fånga en tysk anda av protestantisk relation till arbetet. Vi får följa en namnlös man som är dörrvakt på ett fint hotell. Mannen är storväxt och börjar bli gammal och efter att han har burit en tung väska sätter han sig ner för att vila, något som hans chef inte tolererar. Dörrvakten degraderas och förpassas ner till tvättstugan och toaletterna, något som får ödesdigra konsekvenser när det når familjens och grannskapets kännedom, och leder till att de börjar ringakta honom.

Der letzte Mann

Orginaltitel: Der letzte Mann

Premiärår: 1924

Regissör: F.W. Murnau

Speltid: 90 minuter

Tillgänglig att se gratis på Youtube

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024