loadingFilmregissören Roy Andersson fotograferad i sin ateljé på Östermalm i Stockholm den 25 september 2019. Foto: Staffan Löwstedt/SVD/TT
Filmregissören Roy Andersson fotograferad i sin ateljé på Östermalm i Stockholm den 25 september 2019. Foto: Staffan Löwstedt/SVD/TT
Kultur

Filmanalys: Människans passivitet inför ondska

Anton Carlson

Roy Andersson fyllde nyligen åttio år. Hans filmskapande är en unik skildring av människans passivisering, ondska och relation till historien. Mitt i dessa mörka teman finns det en obeveklig empati och humor.


Är det något som kännetecknar Roy Anderssons gärning så är det en estetisk noggrannhet och ett allvar inför de etiska frågorna. Han debuterade 1970 med En kärlekshistoria. Men det var oväntat nog som skapare av reklamfilmer som han kom att utveckla sin särpräglade stil. Det karakteristiska för Anderssons filmer är en avlägsen statisk kamera, eftersom han anser att man får veta allt mindre om människor ju närmare man kommer dem. Bilderna rymmer därför bokstavligen den stora bilden. Signifikant är också att människorna i filmerna är symboler snarare än karaktärer. Detta manifesteras genom att de ofta har en blek sminkning. Ett tredje yttre drag är att dessa människor talar på ett monotont sätt, de tycks alltid vara utsatta för något socialt, samtidigt som de är påtagligt ensamma.

I Anderssons bok Vår tids rädsla för allvar finns att läsa: ”Enligt min mening präglas vår tid av utbredd och genomgripande nihilism som innebär brist på framtidstro och förakt för moraliska värden. Med läpparna finns det förvisso många som försvarar sådana värden, men ytterst få gör det i handling. Inte minst bland dem som är satta att förvalta och styra vårt samhälle och dess utveckling. Att det är så känner var och en. Yttringar av kvalitet och allvar blir påminnelser om detta faktum, och eftersom de är så sällan förekommande blir de överraskande och obehagliga påminnelser om det förhärskande fusket och ytligheten.”

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFilmregissören Roy Andersson fotograferad i sin ateljé på Östermalm i Stockholm den 25 september 2019. Foto: Staffan Löwstedt/SVD/TT
Filmregissören Roy Andersson fotograferad i sin ateljé på Östermalm i Stockholm den 25 september 2019. Foto: Staffan Löwstedt/SVD/TT
Kultur

Filmanalys: Människans passivitet inför ondska

Anton Carlson

Roy Andersson fyllde nyligen åttio år. Hans filmskapande är en unik skildring av människans passivisering, ondska och relation till historien. Mitt i dessa mörka teman finns det en obeveklig empati och humor.


Är det något som kännetecknar Roy Anderssons gärning så är det en estetisk noggrannhet och ett allvar inför de etiska frågorna. Han debuterade 1970 med En kärlekshistoria. Men det var oväntat nog som skapare av reklamfilmer som han kom att utveckla sin särpräglade stil. Det karakteristiska för Anderssons filmer är en avlägsen statisk kamera, eftersom han anser att man får veta allt mindre om människor ju närmare man kommer dem. Bilderna rymmer därför bokstavligen den stora bilden. Signifikant är också att människorna i filmerna är symboler snarare än karaktärer. Detta manifesteras genom att de ofta har en blek sminkning. Ett tredje yttre drag är att dessa människor talar på ett monotont sätt, de tycks alltid vara utsatta för något socialt, samtidigt som de är påtagligt ensamma.

I Anderssons bok Vår tids rädsla för allvar finns att läsa: ”Enligt min mening präglas vår tid av utbredd och genomgripande nihilism som innebär brist på framtidstro och förakt för moraliska värden. Med läpparna finns det förvisso många som försvarar sådana värden, men ytterst få gör det i handling. Inte minst bland dem som är satta att förvalta och styra vårt samhälle och dess utveckling. Att det är så känner var och en. Yttringar av kvalitet och allvar blir påminnelser om detta faktum, och eftersom de är så sällan förekommande blir de överraskande och obehagliga påminnelser om det förhärskande fusket och ytligheten.”

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025