loading
Dykare plockar upp delar från det kraschade flygplanet under söndagen. Foto: Achmad Ibrahim/AP/TT
Dykare plockar upp delar från det kraschade flygplanet under söndagen. Foto: Achmad Ibrahim/AP/TT
Utrikes

Dykningar efter svarta lådor i kraschområdet

TT-AFP-Reuters

De svarta lådorna från det kraschade flygplanet i Indonesien har lokaliserats.

– Dykare kommer att börja leta efter dem nu. Förhoppningsvis dröjer det inte länge innan vi får tag i dem, säger Soerjanto Tjahjanto, chef för transportsäkerhetsmyndigheten.

De svarta lådorna innehåller inspelningar från cockpit och även flygdata. Förhoppningen är att informationen ska göra det möjligt att förstå vad som hände planet som kraschade under lördagen.

Kvarlevor efter passagerare, vrakdelar och klädesplagg har hittats i vattnet utanför huvudstaden Jakarta, meddelar myndigheterna.

Helikoptrar och örlogsfartyg fortsätter leta, men hoppet är litet att hitta överlevande.

Avvek från kursen

Boeing-planet från indonesiska Sriwijaya Air störtdök fyra minuter efter start från Jakarta i lördags. Myndigheterna tror att planet har kraschat i närheten av ön Laki.

Enligt flygspårningssajten Flightradar24 hade planet nått en höjd på över 3 300 meter innan det plötsligt snabbt tappade höjd och även kontakten med flygledningen.

Planet verkade avvika från sin avsedda kurs kort före den försvann från radarn, enligt transportministern.

Planet har kapacitet för ungefär 130 personer, men enligt räddningsverkets uppgifter fanns 62 människor ombord, varav tolv tillhörde besättningen.

Tio barn

Samtliga ombord var indoneser, enligt myndigheterna. Tio av dem barn. På flygplatsen i Pontianak, dit planet var på väg, har anhöriga samlats för att vänta på nyheter.

President Joko Widodo uppmanar medborgarna att "be tillsammans så att offren kan hittas".

Flygbolaget har meddelat att man utreder den tappade kontakten med planet.

"Våra tankar är med besättningen, passagerarna och deras familjer, skriver flygplanstillverkaren Boeing i ett uttalande, och uppger att företaget varit i kontakt med flygbolaget.

Flygsäkerheten i Indonesien har länge haft dåligt rykte, och under många år var landets flygbolag inte välkomna i EU och USA.

(TT-AFP-Reuters)

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Flygsäkerhet i Indonesien

(TT-AFP)

Händelsen utanför Jakarta är den tredje stora flygkraschen på drygt sex år i landet.

Före lördagens krasch hade 697 människor omkommit i landet under perioden, i händelser med både privata och militära plan. Det gör Indonesien till världens dödligaste med avseende på flygolyckor, enligt Aviation Safety Networks sammanställning.

Från 2007 till 2018 förbjöd EU indonesiska flygbolag efter en serie krascher och rapporter om dålig tillsyn och underhåll. Mellan 2007 och 2016 sänkte USA sin säkerhetsutvärdering för flygbranschen i landet.

Flygsäkerhetsstatistiken för landet har dock förbättrats de senaste åren, och 2018 gav FN Indonesien en positiv utvärdering.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Dykare plockar upp delar från det kraschade flygplanet under söndagen. Foto: Achmad Ibrahim/AP/TT
Dykare plockar upp delar från det kraschade flygplanet under söndagen. Foto: Achmad Ibrahim/AP/TT
Utrikes

Dykningar efter svarta lådor i kraschområdet

TT-AFP-Reuters

De svarta lådorna från det kraschade flygplanet i Indonesien har lokaliserats.

– Dykare kommer att börja leta efter dem nu. Förhoppningsvis dröjer det inte länge innan vi får tag i dem, säger Soerjanto Tjahjanto, chef för transportsäkerhetsmyndigheten.

De svarta lådorna innehåller inspelningar från cockpit och även flygdata. Förhoppningen är att informationen ska göra det möjligt att förstå vad som hände planet som kraschade under lördagen.

Kvarlevor efter passagerare, vrakdelar och klädesplagg har hittats i vattnet utanför huvudstaden Jakarta, meddelar myndigheterna.

Helikoptrar och örlogsfartyg fortsätter leta, men hoppet är litet att hitta överlevande.

Avvek från kursen

Boeing-planet från indonesiska Sriwijaya Air störtdök fyra minuter efter start från Jakarta i lördags. Myndigheterna tror att planet har kraschat i närheten av ön Laki.

Enligt flygspårningssajten Flightradar24 hade planet nått en höjd på över 3 300 meter innan det plötsligt snabbt tappade höjd och även kontakten med flygledningen.

Planet verkade avvika från sin avsedda kurs kort före den försvann från radarn, enligt transportministern.

Planet har kapacitet för ungefär 130 personer, men enligt räddningsverkets uppgifter fanns 62 människor ombord, varav tolv tillhörde besättningen.

Tio barn

Samtliga ombord var indoneser, enligt myndigheterna. Tio av dem barn. På flygplatsen i Pontianak, dit planet var på väg, har anhöriga samlats för att vänta på nyheter.

President Joko Widodo uppmanar medborgarna att "be tillsammans så att offren kan hittas".

Flygbolaget har meddelat att man utreder den tappade kontakten med planet.

"Våra tankar är med besättningen, passagerarna och deras familjer, skriver flygplanstillverkaren Boeing i ett uttalande, och uppger att företaget varit i kontakt med flygbolaget.

Flygsäkerheten i Indonesien har länge haft dåligt rykte, och under många år var landets flygbolag inte välkomna i EU och USA.

(TT-AFP-Reuters)

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Flygsäkerhet i Indonesien

(TT-AFP)

Händelsen utanför Jakarta är den tredje stora flygkraschen på drygt sex år i landet.

Före lördagens krasch hade 697 människor omkommit i landet under perioden, i händelser med både privata och militära plan. Det gör Indonesien till världens dödligaste med avseende på flygolyckor, enligt Aviation Safety Networks sammanställning.

Från 2007 till 2018 förbjöd EU indonesiska flygbolag efter en serie krascher och rapporter om dålig tillsyn och underhåll. Mellan 2007 och 2016 sänkte USA sin säkerhetsutvärdering för flygbranschen i landet.

Flygsäkerhetsstatistiken för landet har dock förbättrats de senaste åren, och 2018 gav FN Indonesien en positiv utvärdering.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024